Ga naar inhoud

wat is nb, of northbridge??????


Aanbevolen berichten

hallo allemaal, ik heb een neiuw systeem aangeschaft maar heb daar een paar vraagjes over: wat is de nb temperatuur :-? ??? en sinds ik een "nieuwe" videokaart erin heb stopt de cpu fan steeds met draaien, voor een paar seconde, en gaat daarna weer op een lagere snelheid verder, hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen????? alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:5d31d083e4="xbeanx"]hallo allemaal, ik heb een neiuw systeem aangeschaft maar heb daar een paar vraagjes over: wat is de nb temperatuur :-? ???[/quote:5d31d083e4]Temperatuur van de northbridge. Northbridge is het soort verbindigspunt van de grafische kaart, cpu, mem, en southbridge. [quote:5d31d083e4]en sinds ik een "nieuwe" videokaart erin heb stopt de cpu fan steeds met draaien, voor een paar seconde, en gaat daarna weer op een lagere snelheid verder, hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen?????[/quote:5d31d083e4]Geen idee. Edit: Er zijn vast mensen die het beter kunnen uitleggen, maar bij de A64 doet je northbridge dus minder, want daar zit de geheugencontroller niet in de northbridge, maar in de CPU, en zit er een directe verbinding naar het geheugen.
Link naar reactie
Wat voor videokaart is het? Blaast deze de warme lucht naar buiten de kast, dan kan het zijn dat de temp in de kast lager is en dat daardoor idd cool and quiet de fan uitschakeld. [Edit] Is het wel een AMD 64 systeem eigenlijk? De NB is over het algemeen 1 van de 2 chips van de chipset. Je hebt een NordBridge en een Southbridge. De nordbridge is de belangrijkste chip. Deze verzorgt het verkeer tussen de cpu, geheugen, agp en de southbridge. Bij de AMD 64 zit de geheugencontroller idd in de cpu en hoeft de NB dat dus al niet meer te doen. Door het andere systeem waarmee de AMD64 werkt (HTT enzo) wordt de norbridge daar ook wel vaak AGP tunnen genoemd omdat dat eigenlijk het enige is wat ie nog doet. De southbridge is er voor dingen als pci sloten, ATA en SATA aansluitingen en allerlei onboard dingen. Verder zit er ook nog een I/O chip aan voor dingen als seriele poorten en de printerpoort. Als uitzondering hierop maakt NVidia sinds de NForce 3 single chip oplossingen, waarbij beide chips samen in 1 chip zitten. Heel verhaal, zal ook wel iets niet kloppen, dan zeg je het maar :wink:
Link naar reactie
[quote:fe88b043c2="HardTrance"]Nee dat is het zeker niet. Als de voeding te zwak is dan crasht het systeem, maar stoppen de fans niet met draaien. (en als er al iets stopt met draaien zijn het eerder de hdd's)[/quote:fe88b043c2] Daar had ik dus last van als ik meerdere ccfl's aanzette :evil: nu heb ik de hdd's op een aandere molex lijn (rail) gedaan en nu geen problemen meer. Ik zou zeggen kijk eens in bios of er iets staat over cool 'n quiet, als dat aan staat, probeer het eens uit te zetten en kijk of de fans dan nog steeds uit gaan. Misschien is de ATX rail van de voeding brak?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...