Ga naar inhoud

pc zelf samenstellen?


Aanbevolen berichten

ben je goedkoper uit als je zelf een pc samenstelt? (weet niet of dit topic hier hoort) dus zelf moederboord, kast , etc etc los kopen en zelf in elkaar zetten. dit kun je natuurlijk ook in de betere pc winkels laten doen maar arbeidsloon is duur. dus mischien dat het veel scheelt. --wat scheelt het b.v om b.v een uitgebreide p4 3.8 te kopen. compleet. --tegen alles los en zelf inelkaar zetten
Link naar reactie
Ik denk dat het niet veel scheelt: de meeste PC shops rekenen nl. niets voor assemblage op hun systemen die ze aanbieden. Ze berekenen dezelfde marge voor het systeem als voor de losse onderdelen. Het grote voordeel van zelf samenstellen, is dat je elk onderdeeltje naar eigen wens kunt toevoegen. En da's heel wat waard vind ik, ook al is dat niet in euro's uit te drukken. 8)
Link naar reactie
Ik denk dat complete systemen toch goedkoper zijn. Zo kun jij niet voor dat geld een PC zoals die van de ALDI samenstellen. Nu noem ik een extreem voorbeeld aangezien die vand e ALDI helemaal speciaal "ALDI" was (speciaal moederbord/bios/drivers). Maar meestal zijn de complete systemen goedkoper. Als je bij een, kwa grote, "normale" PC zaak komt kun je vaak ook zon compleet systeem nemen en die dan aan laten passe aan wat jij wil. Dat is ook makkelijk, maar of je dan veel goedkoper uit bent denk ik niet :wink: En ik denk btw niet dat dit topic hier thuis hoort, alleen waar het anders zou moeten heb ik ook geen id :lol: :P
Link naar reactie
Ik ben van mening dat samenstellen goedkoper is. Ik bedoel, ik gebruik gewoon de dvd-rom van me oude pc en de pc die ik samenstel hoeft er dan dus geen meer. Zo kan je veel hardware gewoon houden. Hdd en kast bijvoorveeld ook. Verder krijg je ook veel software waar je (lees: ik) niks mee doet en daar betaal je toch voor. Ook zit er vaak een niet al te beste voeding in zo'n standaard ding, bij zelf samenstellen scheelt je dat dus weer een upgrade.
Link naar reactie
Nadeel van een compleet systeem is dat er toch altijd wel een onderdeel in zit wat beter kan en moet. Bijvoorbeeld heel veel systemen worden aangeboden met een FX5200 of zelfs een MX graka, die wil je toch echt niet hebben. De meeste leken verkijken zich op de megaherzen wat een processor kan halen, opslagcapaciteit HD maar niet wetende wat de doorvoer is, veel geheugen maar niet wetende wat de performance hiervan is.... Dat is ook de doelgroep waarop diezelfde aanbieders op mikken. Vaak zijn die PC's ook later zelf niet meer of moeilijk up te graden, dan zit je toch weer vast aan die aanbieder die dat wel even voor je kan doen voor een meerprijs... :evil: Voordeel van een zelf samengestelde PC is dat je het volledig op je eigen wensen en eisen kan gaan samenstellen. Gamers gaan voor een AMD64 en een state of the art 3Dgraka (ATI/NVIDIA). Bij rekenintensieve bewerkingen gaan ze veelal toch voor intel met een graka die 2D het beste weer kan geven zoals een MATROX. Maar als je voornamelijk een office gebruiker bent en daarnaast een beetje internet op gaat heppie niet zo'n dure systeem nodig, ga dan voor een sempron of celeron. Wat voor een systeem je ook kiest, zorg altijd ervoor dat je monitor van een goede kwaliteit is. Laat het wel wezen, hoe vaak kijk jij naar je systeemkast als je bezig bent... :wink: ... laat staan erin...
Link naar reactie
Je kunt ook een compleet systeem volledig naar eigen wens laten samenstellen (dus je bepaalt zelf of er wel of geen software bij moet, welke voeding erin gaat, etc.) en door de leverancier zelf laten assembleren en testen. De leverancier stelt eerst een offerte op: vind je de prijs te hoog (omdat je hetzelfde spul bij een andere leverancier goedkoper kunt krijgen, dan kan je daarover onderhandelen: Er zit nl. per onderdeel een bepaalde winstmarge op. En kom je er niet uit qua prijs, dan ga je gewoon naar een andere leverancier en doe je hetzelfde trucje. :wink:
Link naar reactie
Er worden hier al 2 dingen gezegd: -Zelf bouwen scheelt niet veel -Onderdelen op maat dus wat je nodig hebt maar ook geen overbodige zooi Als je dat nou eens combineert kan je zo een stuk goedkoper uit zijn als je alle zooi die je niet gebruikt eruit laat. Bovendien zijn bij een heel goedkoop "merksysteem" niet altijd de beste merken gebruikt, ik bedoel daar mee: Het moet goedkoop en de specs moeten indrukwekkend zijn --> Kan niet samen met een fatsoenlijk moederbord dus proppen we er een brak geval in mogen we dat na de garantie periode weer vervangen tege een aardige zak duiten. Persoonlijk ben ik voor zelf bouwen, gewoon zelf kiezen wat je wilt. Ik game niet meer en heb dus eigenlijk niks aan een sli systeem met 2 6800 ultra's. Daaraantegen wil ik wel een goed moederbord wat lekker overklokt en bovenal stabiel is.
Link naar reactie
Een compleet systeem met garantie heeft wel als voordeel dat wanneer er iets mis mee is, de leverancier het probleem binnen de garantietermijn ook weer voor je oplost. Bij bepaalde leveranciers krijg je er ook meteen een mooie OEM-softwarebundel bij. Ook wordt bij complete systemen bij goede leveranciers ook al voor je nagedacht welke componenten goed op mekaar aansluiten: da's mooi voor leken die daarover niet kunnen of willen denken en ook geen fora als deze raadplegen. :wink: Op dit forum perst men liever zoveel mogelijk performance uit onderdelen waar men het liefst zo min mogelijk aan uitgeeft. Dan zit je sowieso al vast aan stevig maatwerk. Verder kunnen de meeste forumleden hier ook prima zelf een systeem assembleren en testen, vandaar dat een compleet systeem niets voor hen is. 8) Dus: De niet zo veeleisende computeraar/computerleek kan prima uit de voeten met een compleet systeem van bijv. [url=http://www.paradigit.nl/php/viewtext.php?textid=16]Paradigit[/url]. Voor de lui die zelf hun software hebben en gewoon een lekker goedkoop systeem willen, kunnen prima uit de voeten met een systeem van bijv. [url=http://www.completer.nl/systemen/toc.html]Completer[/url]. De veeleisende computeraar/die-hard gamer heeft wat meer over voor specifieke onderdelen, die je bijv. kunt kopen bij [url=http://www.icomputers.nl/product.asp?S_ID=460]iComputers[/url] (laatstgenoemde heeft trouwens ook interessante complete systemen).
Link naar reactie
als je nog wat spullen hebt liggen kan je het ook combineren. Ik had zelf nog een cd brander, een dvd brander,geheugen een HDD en een grafische kaart . Ik heb besteld bij een leverancier een systeemkast met 400 watt voeding, een athlonxp2600 processor met koeling, 2 casefans en dit voor 30 Euri laten assembleren. De rest zelf ingebouwd, ik heb ook een XP licentie dus dat was ook zo gepiept. Al met al heb ik nu een een PC die voor mijn behoefte perfect is en nog jaren meekan en dit voor maar weinig geld
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...