Ga naar inhoud

Raid: met pci kaart of Sata->IDE converters?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik ben van plan om binnenkort een extra schijf erbij te kopen en daarmee een Raid 0 opstelling te maken. Ik heb nu een Hitachi 7K250 160GB, 2mb cache, werkt op IDE. En daar wil ik nog zo'n schijf van kopen. Wat kan ik nu het beste aanschaffen als het gaat om betrouwbaarheid en snelheid? * Nog nog een Abit Serillel2 (dat is dus een Sata->IDE convertor) kopen (ik heb al zo'n ding gekregen bij mijn NF7-S). * Mijn huidige hdd verkopen en 2 van die schijven kopen alleen die Sata aansluitingen hebben. * Of een IDE Raid kaartje kopen en zo de hdd's kunnen aansluiten. Als jullie een Raid kaart aanbevelen, welke moet ik dan nemen? Ik wil het liefst 1 die al vanuit de bios de Raid opstart en niet eerst windows opstart van een mirror en dan pas met allemaal drivers de Raid aanzetten. Ik wil dus een betrouwbare opstelling, maar ik weet niet hoe goed converters over het algemeen doen onder full load. Alvast bedankt! Maarten
Link naar reactie
[quote:79f0d0f515="-=DDA=- Raptor"]Als jullie een Raid kaart aanbevelen, welke moet ik dan nemen? Ik wil het liefst 1 die al vanuit de bios de Raid opstart en niet eerst windows opstart van een mirror en dan pas met allemaal drivers de Raid aanzetten.[/quote:79f0d0f515]Dat word een probleem, 9/10 van de moedeborden wil niet booten van een extra Raid kaartje... Wat je beste kan doen is idd nog zon omzet stukje kopen, als het nu niet nadelig is voor de prestaties zal het dat dan ook wel niet zijn. :wink:
Link naar reactie
[quote:23677b2b40="bronnie3"]Als je betrouwbaar wil moet je geen Raid 0 gebruiken! Een schijf kapot is alle data kwijt. De kans hierop is nu 2x zo groot als bij een enkele schijf[/quote:23677b2b40]Ja en hoeveel is die kans bij een enkele schijf? :roll: :roll: 0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000niks waarschijnlijk. Natuurlijk reageeren hier natuurlijk weer net die mensen op die het wel gehad hebben maar het gebeurd echt zelden. En als hij het dan begeeft kun je vaak nog op tijd je data redden aangezien hij dan al van te vore vreemd begint te doen. Ik heb zelf hier ook een RAID0 en geen problemen. Enige probleem was dat toen ik hem overzette van de RAID controller van mijn oude mobo naar mijn nieuwe mobo (met onboard RAID controller) ik alle data kwijt was. :wink:
Link naar reactie
De kans een schijf te verliezen is klein, maar te groot om te verwaarlozen. En met een RAID0 array wordt die kans tweemaal zo groot. Als dat betekent dat je hoogstens een paar savegames of oude schoolopdrachten verliest is dat geen probleem. Maar heb je belangrijker gegevens op je machine dan is een RAID0 array erg onverstandig. Neem dan RAID1. En je krijgt lang niet altijd een waarschuwing voordat een schijf het begeeft.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...