Ga naar inhoud

Pentium Mobile: stroombesparing is mooi MAAR!


Aanbevolen berichten

Goedenavond, Ik heb net een nieuwe laptop en hierin zit een Pentium V Mobile processor. Het is hardstikke mooi dat deze zichzelf in rekenkracht bijsteld om zo het stroomverbruikte minimaliseren. Mijn 2,8 Ghz werkt momenteel op 912 Mhz alleen zit iknu met 1 klein vraagje: Hoe kan ik nu ineens weer mijn rekenkracht laten toenemen naar 2,8 Ghz? Ik ben namelijk een film aan het converteren en als ik bij de eigenschappen van 'deze computer' kijk dan zie ik dat de processor nog steeds op 912 Mhz draait.
Link naar reactie
De Speedstep versie van Pentium 4 M is volgens mij nog vrij primitief. De kloksnelheid wordt bepaald bij het opstarten, is dat vanaf netstroom dan werkt de CPU op volle kracht, vanaf de batterij op lagere snelheid. Plug je de laptop later in dan heeft dat geen effect op de kloksnelheid totdat je de laptop opnieuw opstart. Die instellingen kun je wijzigen in de BIOS, denk ik.
Link naar reactie
Ik heb even gekeken in de bios maar er is compleet niks te vinden over de instellingen van speedstep of wat dan ook mbt de processor. Ik ben nu opnieuw opgestart met stroomaansluiting en nu begint de processor op 1,6 Ghz en alsie wat te doen krijgt (diezelfde video conversie) springtie naar 2,8 Ghz. Gekke constructie dat er niet onder windows zelf gewisseld kan worden tussen alle standen en rangen :x
Link naar reactie
[quote:573af1ee6a="harmtido"]Maar waarom bakken ze die functionaliteit niet in bij die P4 mobile's. Ze weten hoe het moet van de Pentium M ( mijn Banias schakeld met de regelmaat van de spreekwoordelijke klok tussen multipliers van 6x tot 14 x)[/quote:573af1ee6a] Omdat ze daarvoor kleine aanpassingen door het hele ontwerp heen moeten maken, de layout helemaal opnieuw moeten doen en daarna hopen dat ze per ongeluk geen foutjes en dergelijke hebben geïntroduceerd. Daar komt bij dat Pentium 4 toch niet voor de laptop bedoeld is en dat tijdens het ontwerpen van Prescott (laat staan daarvoor) geen enkele dynamisch klokkende CPU op de desktop bestond.
Link naar reactie
Het betekent dat ze chips maken volgens het desktop ontwerp, maar met iets tragere/zuiniger transistors. Gevolg is dat de CPU's minder energie verbruiken, voldoende hebben aan een iets lager voltage en minder hoge kloksnelheden halen. En dat ze dus Speedstep (Intel) of PowerNow! (AMD) activeren. Bij desktop P4 CPU's is Speedstep uitgeschakeld, Athlon64 heeft een vereenvoudigde PowerNow! voor de desktop - Cool 'n Quiet. Oh, en een veel hogere prijs vragen, natuurlijk. ;)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...