Ga naar inhoud

Geheugen; kwaliteit of kwantiteit?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Ik heb gelukkig weer eens een upgrade gedaan (A64 754 3000 en 512 extra geheugen). Nu ben ik na deze upgrade eens gaan benchmarken, testen enzo met de bekende programma's (Pifast, memtest, AIDA32, 3Dmark) en het viel me op dat ik bij de memorytest van AIDA een erg lage score had (schrijven +/-750mb/s en lezen 2300mb/s ongeveer. In de bios gekeken en daar bleek de snelheid toch op 200 (3200) te staan. Vervolgens memtest gedraaid en gelijk al na 7% gaf die een fout. Toen heb ik m'n oude 256 eruit gehaald en alleen m'n nieuw gekochte 512 (geen specifiek merk) laten zitten. Memtest gaf toen geen fout aan, Aida-test was behoorlijk hoger (1075 schrijven en 3200 lezen). Pifast ging ook 2 sec sneller nu. Maar nu vraag ik me af; is voor het dagelijkse gamen (doom3, nfsu2, fifa05, SC4,Sims2) nu beter om voor kwaliteit of voor kwantiteit te gaan? Dus die 256 voorlopig laten zitten en een totaal geheugen van 768 te hebben, of gewoon voor de goede 512 alleen gaan?
Link naar reactie
Mmm sorry, ik ben iets te snel met mijn conclusies geweest. In de bios stonden alle waarden nadat ik die 256 eruit had gehaald op default. Ik een zogenaamde 'flexibility option' uitgezet en nu haal ik ook met die 256 erbij goede memorybenches. Echter die fout blijft hij wel geven bij Memtest. Kan dit kwaad, aangezien het verder geen negatieve invloed heeft op de benchmarks? PCguy: Dat SPD tabblad blijft leeg bij mij. Dat blad ernaast geeft aan: [img:54d28f7867]http://img102.exs.cx/img102/5207/CPUz.jpg[/img:54d28f7867] En Vdimm verhogen?? :S Geen idee hoe dat moet. In de bios kan ik de voltages voor het geheugen niet vinden. Ik kan zelfs mijn Vcore niet verder dan 1,550V verhogen... [offtopic]Tevens weet ik ook niet of ik mijn AGP/PCI kan locken. De enige optie die kan vinden dat er op lijkt is 'HT Speed: auto/1000/800/600/400/200'. Maar dit zal het ook niet zijn gok ik?[/offtopic]
Link naar reactie
Laat die hogere vdimm maar zitten of je moet een modded bios zoeken die je bij asrock toestaat om het te veranderen maar volgens mij heeft asrock die optie niet in de standaard bios zitten. Voor de zekerheid zou je kunnen zoeken naar "Vdimm" en als je die tegenkomt zet je die een klein stapje omhoog. maak ook eens een screenshot van dat tabblad als je alleen het reepje 256 hebt en als je alleen het reepje 512 hebt.
Link naar reactie
Waarom 512 alleen wel goed, en 256+512 ook, maar alleen 256 geen boot? Is dat slechtere kwaliteit? Ze zijn wel allebei 3200. Maar ik vroeg me dus af of het kwaad kon als ik een geheugen erbij zet als er een foutmelding gegeven wordt door memtest. Anders zet ik die 256 er gewoon weer bij, want de benchmarks worden er niet echt door benadeeld.
Link naar reactie
Zet er maar gewoon bij, ergste kan zijn dat je meer foutmeldingen en reboots krijgt dus. (of het reepje van 256 sloopt maar of je hem nou sloopt of in de kast stopt maakt ook niet uit lijkt me) Niet ieder reepje haalt een even grote snelheid, mijn winbond bh5 geheugen loopt veel harder als mijn gare oem reepjes, dat zou dat dus kunnen verklaren. Bovendien is, als je het niet verandert, de memspeed gelijk aan de HTT en 250mhz is behoorlijk hoog voor veel reepjes.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...