Ga naar inhoud

voeding stuk???


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een oude compaq pentium 1. Deze heeft lange tijd goed gewerkt, maar iemand heeft hem verplaatst en nu doet hij niks meer. Als ik de stekker achter in de voeding steek hoor ik wel een kleine "tik" wat je ook wel eens hoort als je een stekker in het stopcontact steekt. Zou de voeding stuk zijn of kan het aan het moederbord liggen. xmen
Link naar reactie
Die tik is het overspringen van vonken, dat is normaal. Maar staat [b:7c7af6e72f]achter op de voeding[/b:7c7af6e72f] de power knop wel aan? Die kan door vervoer ook omgezet zijn. Anders kun je eens kijken of op het moederbord het "power" stekertje is aangeslote, die gaat als het goed is naar de voeding of je powerknop.
Link naar reactie
[quote:0096b41056="Safihre"](zooi) Maar staat [b:0096b41056]achter op de voeding[/b:0096b41056] de power knop wel aan? (meer zooi)[/quote:0096b41056]volges mij zaten er op p1's geen powerknoppen aan de achterkant. ze hadden toch al een 'harde' uitknop, dus waarom zouden ze de voeding dan ook uit willen zetten?
Link naar reactie
Er zit geen powerknop achterop de voeding. De 2 kabeltjes die van mijn powerknop komen lopen direct de voeding in. De schakeling zal daar wel plaatsvinden. Het gaat om een compaq deskpro. Bovenop zit een klein schakelaartje die wordt ingedrukt als je de kast open maakt. Zou deze de volledige verbinding kunnen onderbreken. Of is het meer een melding van de kast is open geweest.
Link naar reactie
[quote:3623f2b2c9="xmen"]Bovenop zit een klein schakelaartje die wordt ingedrukt als je de kast open maakt. Zou deze de volledige verbinding kunnen onderbreken. Of is het meer een melding van de kast is open geweest.[/quote:3623f2b2c9]Dat is waarschijnlijk een case-open detector, idd voor het detecteren of de kast open is geweest. Het gaat hier waarschijnlijk om een AT voeding, je moet de pc zelf uitschakelen nadat je in windows op afsluiten drukt? Met de melding "u kunt nu de computer uit zetten"? Kijk of de voeding goed op het moederbord zit, met als het goed is 2 brede witte stekkers. Als je de pc inschakeld, gaat dan wel de ventilator achter in de voeding draaien?
Link naar reactie
Inderdaad een AT voeding, maarre, Compaq wijkt nog wel eens af van de standaard. Soms stoppen ze er een echte aan/uit schakelaar tussen, soms onderbreken ze een leiding in de netvoeding zelf. Dat laatste vind ik tricky omdat er dan toch 220 op het systeem (de voeding) blijft staan. COntroleer de bedrading, waar gaan de draadjes van die schakelaar naar toe. Op zich kom ik zo'n beveiliging slechts zelden tegen. Wanneer zoiets er op zit, dan kan iha de computer niet aangezet worden zolang die schakelaar open staat. Het is dan een soort beveiliging. Het is meer zoiets als, de kast is open, je mag niks. En niet zo van: de kast is open geweest, er is mee geprutst ... Daarvoor gebruikt men een stickertje, of speciale lak.
Link naar reactie
Uit de voeding komen 2 witte stekkers (p1 en p2) beide 6 aderig en daarnaast zit nog een grote doorzichtige stekker (10 aderig p5) Bij het indrukken van de powerknop gebeurt er helemaal niks. Met het schakelaartje wel of niet ingedrukt. Wat het schakelaartje betreft is heel klein 0.5 cm bij 1 cm ongeveer zit diredt op het moederbord. De 2 draden van de powerknop gaat samen met de draden van het power en hd lampje de voeding in.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...