Ga naar inhoud

software raid


Aanbevolen berichten

Even voor de duidelijkheid: Softwarematige RAID0 (dus stripe) bestaat [color=red:d2dcaadc3b]niet[/color:d2dcaadc3b]. Raid 1 (mirroring) trouwens ook niet. Raid is altijd hardwarematig. Ik denk dat hier een aantal begrippen door elkaar gehaald worden. Met een raid kaart of chip op het mainboard worden in de stripe modus namelijk de clusters die naar de beide harde schijven worden geschreven verdeeld door de chip. De aansturing van de chip kan geschieden met behulp van de systeemprocessor, die daarvoor dus kracht moet inleveren. Dit gaat ten koste van de prestaties, maar de snelheidswinst kan toch als behoorlijk worden beschouwd. Er is ook een Raid chip die geen processorkracht gebruikt van de systeemprocessor. Dit is heel vaak geïntegreerd op het mainboard en wordt Giga-raid genoemd. Deze configuratie heeft een eigen processor en belast daarmee de rest van het systeem dus niet. Onder andere Silicon Image heeft van die chipsets, die dus vaak op mainboards geïntegreerd is. Helaas zijn die boards dus een heel stuk duurder :(
Link naar reactie
[quote:12d25199d1="jwspruyt"]Dit is heel vaak geïntegreerd op het mainboard en wordt Giga-raid genoemd.[/quote:12d25199d1]Voor zover ik weet zijn de geintegreerde oplossing juist zonder rekenchip, dus die belasten de processor. Dit wordt vaak software-raid genoemd. Verder ik Giga-RAID voor zover ik weet een handelsmerk van Gigabyte, dus niet specifiek een type controller.
Link naar reactie
[quote:39c0470b7c="jwspruyt"]Even voor de duidelijkheid: Softwarematige RAID0 (dus stripe) bestaat [color=red:39c0470b7c]niet[/color:39c0470b7c]. Raid 1 (mirroring) trouwens ook niet. Raid is altijd hardwarematig. Ik denk dat hier een aantal begrippen door elkaar gehaald worden.[/quote:39c0470b7c] Klopt, door jou wel te verstaan. ;) RAID gebruikt per definitie meer dan 1 schijf, maar dat is niet het criterium voor hardware of softwarematig. Softwarematige RAID laat het grootste deel van het rekenwerk uitvoeren door de CPU, via de drivers. Hardwarematige RAID betekent dat de RAID chip alle berekeningen zelf uitvoert - niet via een ingebouwde CPU, overigens. Giga-RAID is een product van Gigabyte, dat ook alleen op hun borden wordt gebruikt. Andere RAID controller fabrikanten hebben totaal andere producten, zoals Silicon Image - die gebruikt echt geen Gigabyte ontwerp ;) In het algemeen kun je stellen dat de duurdere controllers (op server moederborden, of los verkrijgbaar voor €100 of meer wel hardwarematig zijn. Terwijl de el-cheapo controllers hoogstwaarschijnlijk softwarematig zijn. Het on-board spul is een mengsel, volgens mij zijn hardware matige oplossingen daar nu meer in opkomst.
Link naar reactie
[quote:d5b3afda3d="Comp-Freak"]Voor zover ik weet zijn de geintegreerde oplossing juist zonder rekenchip, dus die belasten de processor. Dit wordt vaak software-raid genoemd. Verder ik Giga-RAID voor zover ik weet een handelsmerk van Gigabyte, dus niet specifiek een type controller.[/quote:d5b3afda3d] Het blijft dan toch een hardwarematige oplossing? Dat Giga-raid alleen op Gigabyte borden voorkomt ben ik inmiddels al wel achter door even te Googlen :oops: :oops:
Link naar reactie
[quote:d926e0bf25]Het blijft dan toch een hardwarematige oplossing?[/quote:d926e0bf25] Niet volgens de gebruikelijke definitie voor RAID, geluid en netwerk. Hardwarematig betekent in die context dat alle relevante berekeningen door de chip zelf worden uitgevoerd, in plaats van door de CPU (dus via software) te laten doen.
Link naar reactie
[quote:02c2722ccd="egslim"]Het blijft dan toch een hardwarematige oplossing? Niet volgens de gebruikelijke definitie voor RAID, geluid en netwerk. Hardwarematig betekent in die context dat alle relevante berekeningen door de chip zelf worden uitgevoerd, in plaats van door de CPU (dus via software) te laten doen.[/quote:02c2722ccd] Ik ben eigenwijs, ik weet het, maar je zult toch echt hardware moeten hebben om een raid configuratie uit te voeren, softwarematig kun je toch geen virtuele schijf met virtuele lees- en schrijfkoppen bijplaatsen om de lees/schrijfprestaties te verdubbelen. Als ik vervelend ben mag je het rustig zeggen hoor :wink:
Link naar reactie
Eigenwijsheid is 1 ding, maar jij houdt jezelf nu opzettelijk dom. En de enige persoon die je daarmee raakt ben je zelf. Als je het verschil tussen hardwarematige en softwarematige RAID niet begrijpt kunnen we het nog een keer uitleggen. Maar als je weigert de definitie te accepteren zijn we tijd aan het verspillen. Kies maar.
Link naar reactie
raid: 2 schijven koppelen en ieders de helft laten lezen/schrijven, dus je lees en schrijfprestaties verdubbelen bijna. Bij hardware wordt de data verdeeld door de chip. bij software raid worden die berekeningen door de systeem cpu gedaan, dat performance kost. komt er op neer dat je minstens 2 schijven nodig bent.
Link naar reactie
Je beschrijving van RAID klopt niet helemaal. Raid is een Redunant Array of Independend Disks. Ik dacht dat je dat zo schreef :wink: Het is dus een opzet waarin data meervoudig wordt opgeslagen op apparte schijven. Door dit op een slimme manier te doen kan er ook nog snelheidswinst uit gehaald worden. Eigenlijk is striping (raid 0) dus geen raid. [Edit] Het kan dus verschillen van 2 tot misschien wel 5 of meer schijven.
Link naar reactie
[quote:dab7d431b5="egslim"]Eigenwijsheid is 1 ding, maar jij houdt jezelf nu opzettelijk dom. En de enige persoon die je daarmee raakt ben je zelf. Als je het verschil tussen hardwarematige en softwarematige RAID niet begrijpt kunnen we het nog een keer uitleggen. Maar als je weigert de definitie te accepteren zijn we tijd aan het verspillen. Kies maar.[/quote:dab7d431b5] :oops: Ow sorry hoor! laat dan maar zitten.... :oops:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...