Ga naar inhoud

Nooit 100% CPU belasting bij P4 HT?


Aanbevolen berichten

Onder aan mijn bericht staat nog de specs. van mijn vorige PC. Dit is de nieuwe: (1e tabblad van CPU-Z) [img:4c6dc16564]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/Mem4.jpg[/img:4c6dc16564] Ik heb net in de BIOS gekeken of ik iets kon veranderen. Het volgende vond ik: [b:4c6dc16564]Configure DRAM Timing by SPD[/b:4c6dc16564] stond op [b:4c6dc16564]Enabled[/b:4c6dc16564] Ik kon verder niks instellen. Toen deze op [b:4c6dc16564]Disabled[/b:4c6dc16564] gezet werd kon ik meer instellen n.l.: DRAM CAS# Latency [3 clocks] DRAM RAS# Precharge [4 clocks] DRAM RAS# to CAS# Delay [4 clocks] DRAM RAS# Activate to Precharge Delay [15 clocks] DRAM Burst Lenght [8] Wat ik in het tabblad (van CPU-Z) van de SPD kan zien van SPD Timings Table is dat voor 200MHz bepaalde waarden ingesteld moeten worden in de bovenstaande BIOS instellingen? Klopt dat? Alleen in het BIOS staan 5 instellingen en in de tabel staan er maar 4. En ik zie ook nog dat geheugen slot #1 op 3.0 en slot #3 op 2.5 [b:4c6dc16564]CAS# Latency[/b:4c6dc16564] moet staan? Het klopt dat het niet identiek geheugen is. Er zat al een strip van 512MB in de PC. Ik dacht bij het kopen dat een ander geheugen stripje van PC3200 en 400MHz goed zou zijn. :cry:
Link naar reactie
[quote:a0aa62df95="tne7laa"] Wat ik in het tabblad (van CPU-Z) van de SPD kan zien van SPD Timings Table is dat voor 200MHz bepaalde waarden ingesteld moeten worden in de bovenstaande BIOS instellingen? Klopt dat? Alleen in het BIOS staan 5 instellingen en in de tabel staan er maar 4. En ik zie ook nog dat geheugen slot #1 op 3.0 en slot #3 op 2.5 [b:a0aa62df95]CAS# Latency[/b:a0aa62df95][/quote:a0aa62df95] Ik heb ff in me bios gekeken en je moet bij advanced zijn en dan de ai overclock tuner (of iets dergelijks) op manual zetten, dan kan je daar de dram frequency op 400 zetten. (overigens ga ik er van uit dat je een asus moederbord heb, zo niet dan klopt dit verhaal niet helemaal) Dat je bepaalde waardes moet instellen bij een bepaalde snelheid klopt idd ja maar vaak kan je de waardes lager zetten (= sneller) maar als je de timings gewoon by spd zet dan worden als het goed is gewoon de correcte waardes genomen. Als dit nog niet werkt dan moet je waarschijnlijk wel de CAS timing instellen op 3 omdat die andere geheugenmodule waarschijnlijk geen 2.5 aan kan.
Link naar reactie
Ik kan in mijn BIOS deze instellingen niet vinden. Hier een link naar een PDF bestand van het boekje: [url]http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/socket775/P5GD1/e1745_p5gd1.pdf[/url] Op blz. 4-18 staat het Advanced menu. Daar staat: [img:126156b1dc]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/BIOS1.jpg[/img:126156b1dc] Misschien moet het op het MoBo aangepast worden. :(
Link naar reactie
Ik had het verkeerd neergezet je moet bij advanced settings zijn dan naar jumperfree configuration en dan de ai overclock tuner op manual zetten dan kan je daarna de dram frequency op 400 zetten. Maar als ik in de handleiding kijk van dat linkje dan zie ik op blz 76 (4-18 ) jumperfree configuration staan en lan cable status maar dat zie ik niet staan bij jou screenshotje. iig staat in die handleiding op blz 79 (4-21) ook een stukje over dram frequency.
Link naar reactie
Ik hab de verkeerde link geplaatst van mijn MoBo boekje. :oops: Deze is goed: [url]http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/socket775/P5GD1-VM/e1671_p5gd1-vm.pdf[/url] Ik vraag me af of mijn systeem wel te overclocken is. Als ik dat zo zie kan dat ook niet. Ik mis gewoon het item over jumperless settings e.d. Ik heb vorige week trouwens de laatste versie in het BIOS geflashed.
Link naar reactie
Nou ja die instelling staat er gewoon niet tussen :-? dan zit ik me ff af te vragen hoe je er nu moet voor gaan zorgen dat de boel gewoon op de normale snelheid draait, dus het geheugen op de normale snelheid. Bij dat cpu configuration kan je ook niets instellen? of mis ik hier iets en is dit de normale instelling?
Link naar reactie
Nog vreemder: Toen ik bij het opstarten van de PC op DEL drukte zag ik o.a. het volgende voorbij komen voordat de BIOS instellingen zag: '[b:658f1fb77e]PC-2700 Dual Channel Interleaved[/b:658f1fb77e]' Toch weet ik zeker dat ik reepjes van PC3200 heb. Wat ik wel heb is dat ik de reepjes in de sloten #1 en #3 heb (2 blauwe sleuven). Van iemand had ik gehoord dat dat sneller zou zijn. Net zoiets als HT. Meer weet ik er helaas niet van. Ik het boekje lees ik bij blz. 1-15 'DDR (400 MHz) Qualified Vendor List' onderaan A, B of C keuze. Bij B staat 'supports one pair of modules inserted into the blue slots or the black slots as one pair of Dual-channel memory configuration'. Dit is bij mij het geval (?) en is één zo'n reepje nu single-channel? Wat zou er gebeuren als ik gewoon slot #1 en #2 zou gebruiken (= keuze A uit het boekje)? - Heb ik dan geen Dual-channel zoals hierboven beschreven? - Zou het geheugen dan misschien wel op 400MHz draaien? - Heb dan meer of minder performance? - Zou ik bijv. het programma van Everest bij de benchmark kunnen kijken wat het beste (snelste) is? - Is keuze A in sommige gevallen sneller dan keuze B en vice versa? Wat een vragen, maar ik zou het fantastisch vinden als ik hier een antwoord op kan vinden en zo weer heel wat wijzer door het leven kan. :D Vast bedankt.[/b] Voor de liefhebber heb ik met Everest nog even een overzicht gemaakt: [url]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/Report.htm[/url]
Link naar reactie
[quote:2a14370706="tne7laa"] Ik het boekje lees ik bij blz. 1-15 'DDR (400 MHz) Qualified Vendor List' onderaan A, B of C keuze. Bij B staat 'supports one pair of modules inserted into the blue slots or the black slots as one pair of Dual-channel memory configuration'. Dit is bij mij het geval (?) en is één zo'n reepje nu single-channel? [/quote:2a14370706] Klopt, als je beide reepjes in blauw of in zwart heb dan zitten ze in dual channel. Als je 1 reepje gebruikt of als je 1 in een zwarte doe en 1 in een blauwe dan heb je single channel. Je heb momenteel het geheugen er in zitten als keuze b dus dual channel. [quote:2a14370706] Wat zou er gebeuren als ik gewoon slot #1 en #2 zou gebruiken (= keuze A uit het boekje)? - Heb ik dan geen Dual-channel zoals hierboven beschreven? - Zou het geheugen dan misschien wel op 400MHz draaien? - Heb dan meer of minder performance? - Zou ik bijv. het programma van Everest bij de benchmark kunnen kijken wat het beste (snelste) is? - Is keuze A in sommige gevallen sneller dan keuze B en vice versa? [/quote:2a14370706] Dan heb je idd geen dual channel maar single channel. Misschien zou het geheugen dan op 400 mhz draaien, je kan het ff proberen. Je heb dan minder prestaties maar over het algemeen wordt gezegd dat het weinig scheelt en dat je het amper merk, je kan het natuurlijk ff testen wat het verschil is met everest maar als het verschil groot is dan wil het niet zeggen dat je dat ook merk als je je pc gebruik met de dingen die je doe. Dual channel is naar mijn weten altijd sneller dan single channel.
Link naar reactie
Ook nog maar even een foto van de geheugen reepjes dan: [img:348840824b]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/Memory1.jpg[/img:348840824b] Iemand nog een idee waarom PC-2700 (i.p.v. 3200) in het bootscherm te zien is? :-? Ik zal later gaan testen of het uitmaakt of welke keuze A of B sneller is. Moet ik dan nog ergens op letten hoe ik het test of is elke benchmark programma goed? Ik heb ook nog even gerommeld met de BIOS waarden van CAS RAS etc. Maakte geen verschil uit. Het bleef 160MHz. :cry: Jammer dat ik deze geheugen weetjes niet allemaal van te voren wist. :(
Link naar reactie
Dat is tog echt pc3200 op dat plaatje :) je kan het geheugen met verschillende programma's testen bv de geheugen benchmark van sisoft sandra of pifast. [quote:1f60247e09="tne7laa"] Jammer dat ik deze geheugen weetjes niet allemaal van te voren wist. :([/quote:1f60247e09] het geheugen hoort gewoon op de goede snelheid te draaien, dus dat maakt niet uit. Het zijn alleen 2 verschillende geheugen bankjes dus misschien dat het daarom niet goed werkt. Probeer eens om de beurt de geheugenbankje alleen in de pc te doen om te kijken of het dan wel werkt.
Link naar reactie
Ik heb nu alle mogelijkheden gehad qua geheugen bezetting. Dit is wat eruit komt: Getest met EVEREST (Aida32). Beide: Lees=3700, Schrijf=1355, Vertraging=122 TwinMos: Lees=2535, Schrijf=1048, Vertraging=123 DDR 400(3): Lees=2469, Schrijf=1007, Vertraging=128 Dual is hier toch sneller dan Single. Op zich nog positief. :D De twee reepjes in de PC worden gezien als [b:65b7cefde6]Dual PC2600 DDR[/b:65b7cefde6] en de reepjes appart worden gezien als [b:65b7cefde6]PC3200 DDR SDRAM[/b:65b7cefde6] Single dus. Ik denk dat de PC met deze twee verschillende reepjes gewoon de middenweg neemt en dan op 160MHz gaat zitten. Wat ik me nog afvraag is wat voor Benchmark ik zou krijgen als beide reepjes wél op 200MHz zouden draaien. 160 is ongeveer 3/4 van 200, dus op 200MHz zou de leessnelheid dan op (3700/160*200=) 4625 kunnen komen? Mmm. Ik ben bang dat het niet anders is dan wat ik nu heb. :cry: Zou ik nog een en ander kunnen opvoeren d.m.v. overclocken? Ik heb nu gezien dat mijn BIOS bepaalde dingen niet weergeeft. Is er een soort algemene manual hiervoor?
Link naar reactie
Als beide reepjes op pc3200 zouden draaien dan scheelt dat wel in die benchmark maar wat belangerijker is is dat het met de dingen die je doe op de pc ook scheelt. Je zou kunnen overklokken alleen bij mij doe ik dat bij in de bios bij dat jumperfree configuration en die optie staat er bij jou niet dus ik weet niet of dat uberhaupt wel gaat. Je kan kijken of er een nieuwere bios is die dit wel ondersteund. Zijn er trouwens nog andere forum gebruikers die hier iets op weten?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...