Ga naar inhoud

BIOS flashen zonder diskette?


Aanbevolen berichten

Mijn moederbord (Chaintech CT6-AJA4/100) speelt nogal op de laatste dagen. 's-Morgens geeft het een CMOS Checksum Error en ik heb de -nieuwe- batterij al gewisseld maar het blijft. Erg lastig elke keer weer het BIOS in te stellen. Daarnaast problemen met de diskette. Steevast een (40) Floppy Disks Fail wat ik ook niet weg kan krijgen. Als ik onder Windows de diskette wil benaderen krijg ik een BSOD. Tot nu toe kon ik er wel mee booten maar dat is ook ineens over. De kabeltjes zitten goed en de 3 diskette drives die ik heb werken wel op andere moederborden. Nou denk ik dat het een goed idee zou zijn het BIOS eens te flashen. Een kennis heeft een identiek moederbord en ik kan daar het BIOS van kopieren. Alleen, hoe laad ik het in mijn BIOS als de diskette niet meewerkt?
Link naar reactie
Voordat je je BIOS gaat flashen zou ik eerst kijken of er andere mogelijkheden zijnom je porbleem op te lossen, want een flash is nooit geheel zonder risico. Probeer bijvoorbeeld eerst eens om je geheugen uitgebreid te testen met MEMTEST; of vraag je kennis eens of je zijn floppydrive even mag lenen om te kijken of die de boosdoener is. Een nieuw floppydrive heb je al voor iets van €10, dus als je floppy defect is zou je kunnen overwegen om die te vervangen.
Link naar reactie
Ben een en ander aan het wijzigen in de configuratie van mijn systemen en dit Chaintech bord van een paar jaar oud word de basis voor een bij-systeempje. Als het werkt tenminste. Daarom kan ik het risico van flashen wel nemen, hoewel ik vrees dat tomvdlee gelijk zou kunnen hebben en de oorzaak het moederbord zelf is. Zoals in mijn openingspost al geschreven, drie verschillende diskette drives werken wel met alle andere computers en zijn dus niet defect.
Link naar reactie
[quote:c160efb926="van"]Ben een en ander aan het wijzigen in de configuratie van mijn systemen en dit Chaintech bord van een paar jaar oud word de basis voor een bij-systeempje. Als het werkt tenminste. Daarom kan ik het risico van flashen wel nemen, hoewel ik vrees dat tomvdlee gelijk zou kunnen hebben en de oorzaak het moederbord zelf is. Zoals in mijn openingspost al geschreven, drie verschillende diskette drives werken wel met alle andere computers en zijn dus niet defect.[/quote:c160efb926] Ik heb al 2 maal mijn bios geflasht in 1 jaar tijd, en ik heb nog geen problemen gehad, integendeel. Wanneer je bios flashen? Dat hangt af van je eigen voorkeur. Vindt je het nodig of niet.
Link naar reactie
[quote:fd3dc6196d="rataplantje"]Ik heb al 2 maal mijn bios geflasht in 1 jaar tijd, en ik heb nog geen problemen gehad, integendeel. Wanneer je bios flashen? Dat hangt af van je eigen voorkeur. Vindt je het nodig of niet.[/quote:fd3dc6196d] Het is heel simpel: Met een BIOS flash loop je een kleine kans op een groot probleem, namelijk een onbruikbaar moederbord. Je loopt dus een significant risico en dat is alleen de moeite waard als de nieuwe BIOS duidelijk voordeel geeft. Door antwoord te geven op vragen van mensen ben je medeverantwoordelijk als jouw antwoord hen in de problemen brengt. Daarom is beleid op dit forum om risicovolle operaties als een BIOS flash pas als laatste redmiddel te adviseren en duidelijk te waarschuwen voor de gevaren.
Link naar reactie
[quote:906aeb63be="egslim"][quote:906aeb63be="rataplantje"]Ik heb al 2 maal mijn bios geflasht in 1 jaar tijd, en ik heb nog geen problemen gehad, integendeel. Wanneer je bios flashen? Dat hangt af van je eigen voorkeur. Vindt je het nodig of niet.[/quote:906aeb63be] Het is heel simpel: Met een BIOS flash loop je een kleine kans op een groot probleem, namelijk een onbruikbaar moederbord. Je loopt dus een significant risico en dat is alleen de moeite waard als de nieuwe BIOS duidelijk voordeel geeft. Door antwoord te geven op vragen van mensen ben je medeverantwoordelijk als jouw antwoord hen in de problemen brengt. Daarom is beleid op dit forum om risicovolle operaties als een BIOS flash pas als laatste redmiddel te adviseren en duidelijk te waarschuwen voor de gevaren.[/quote:906aeb63be] Ik vond het nodig, omdat ik smart enz kon activeren. Nu ja, het is aan de topic starter om te beslissen of hij dit doet of niet. Als hij het nodig vindt, dat hij het doet, maar er zijn daar inderdaad risico's aanverbonden. Bij mij is dit ook het laatste gedacht hoor. Best eens langsgaan bij een pc-boer. En het probleem voorleggen. Met een vriendelijk woordje en geen mensen in de winkel kun je veel bereiken.
Link naar reactie
Ik heb wel ervaring met flashen en wanneer mijn nieuwe moederbord werkt ga ik het met dit oudere moederbord proberen. Ook voor een bij-computer is het erg lastig om steeds maar het bios opnieuw te moeten instellen, vandaar da de weegschaal doorslaat naar wel flashen. Ben me wel bewust van de risico's, tot nu toe gelukkig altijd nog goed gegaan.
Link naar reactie
[quote:273f648bb6="van"]Ik heb wel ervaring met flashen en wanneer mijn nieuwe moederbord werkt ga ik het met dit oudere moederbord proberen. Ook voor een bij-computer is het erg lastig om steeds maar het bios opnieuw te moeten instellen, vandaar da de weegschaal doorslaat naar wel flashen. Ben me wel bewust van de risico's, tot nu toe gelukkig altijd nog goed gegaan.[/quote:273f648bb6] Van mij ook hoor. Nu is er weer een biosupdate, maar ik ga hem niet flashen, omdat er niets bijstaat van commentaar wat er verbeterdt is tegenover de vorige versie. Daar moet je toch van opletten hoor. Lees altijd het commentaar die er bij staat van wat er veranderdt. Staan er dingen tussen die je niet begrijpt of niet nodig hebt, niet doen dus.
Link naar reactie
[quote:7f55b67fdc="van"]Er valt al helemaal niks meer te downloaden bij Chaintech, vandaar dat ik het BIOS van die kennis zijn computer haal. Diskette erin en opslaan. Ik ga namelijk ervan uit dat het bios in mijn moederbord beschadigd kan zijn.[/quote:7f55b67fdc] meestal staan drivers op ftps' http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ftp+Chaintech+&btnG=Google+zoeken&lr= http://www.treiber.de/treiber/Chaintech.asp http://www.chaintechusa.com/tw/eng/Download/dl_desc.asp?DCSNo=4&PISNo=98 bingo.... dit lijkt mij de goede. Check zelf !!!!!!!!!!!
Link naar reactie
En dat is een groot voordeel van mijn Asus P4P800SE moederbord. Gaat het flashen mis dan kan hij nog van de driver CD opstarten en het originele BIOS terugplaatsen. Ik zou er niet zomaar aan beginnen. PS: Mijn vorige moederbord was ook een Chaintech en die had het ook. Batterij was prima. De enige oplossing bleek te zijn om de stroom op de PC te laten staan.
Link naar reactie
[quote:5c0c310c76="andre@home"]dit is um dan niet? http://www.chaintechusa.com/tw/eng/product_spec.asp?MPSNo=13&PISNo=98[/quote:5c0c310c76] Als [i:5c0c310c76]Ouwe rot[/i:5c0c310c76] moet je toch beter weten. 6AJA4/100 is niet gelijk aan 6AJA4T. Je kunt niet een bios van een ander type, ook al scheelt het maar een letter op een moederbord flashen. Wat zijn de verschillen? De /100 in 6AJA4/100 staat voor de Ultra ATA 100 IDE. Maar de [b:5c0c310c76]T[/b:5c0c310c76] in 6AJA4[b:5c0c310c76]T[/b:5c0c310c76] slaat op de chipset. De 6AJA4T heeft een VIA 82C694[b:5c0c310c76]T[/b:5c0c310c76] chipset, waar de 6AJA4/100 een 82C694[b:5c0c310c76]X[/b:5c0c310c76] chipset heeft. Verder ondersteunt de 6AJA4T 512MB geheugenmodules zodat met drie sloten totaal 1,5GB geplaatst kan worden. De 6AJA4/100 accepteert maximaal 256MB geheugen modules tot een totaal van 768MB. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een 512MB module inderdaad niet gezien word.
Link naar reactie
oeps... :oops: jij hebt ook vast een google search gedaan met CT6-AJA4/100 en bios of Award.... Mij viel op dat de combi met Award vrijwel alleen "ru" sites opleverde... Een sterk aanknopingspunt dat het om een speciale uitgave zou kunnen gaan? In Roemenie gemaakt... en deesl geexporteerd soms? www.chaintech.ru is uit de lucht maar het aantal hits is vrij beperkt. Mail die sites eens in het Engels Duits en/of nog beter Frans. steenkolentaal is al genoeg. Het woord bios is universeer en copy zullen ze ook wel snappen... Met een beetje geluk...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...