Ga naar inhoud

Multimedia HTPC


Aanbevolen berichten

Als je een mobo voor een AMD proc koopt mag je er wel van uitgaan dat je daar niet de 'vertrouwde' Intel chipset op terugvindt... :roll: Voor de AMD64 maken 2 chipsets de dienst uit: VIA's K8T800 en nVidia's nForce3 250. De laatste heeft een miniem voordeel voor overklokkers, maar voor multimedia gebruik maakt het niet uit welke chipset je neemt. De Asus is behoorlijk compleet, ik zou um zelf ook kopen (als ik er nu het budget voor had ;)) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:f4adfd0ac6="Vandread"]Alround stabiel mainboard waar ik nog geen problemen whatso ever heb gehoord. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128 MSI is ook goed maar ik denk dat de asus wat beter is voor jou toepassing. edit: Ik begin totaal niet over oc'en omdat je dat gewoon niet doet met een HTPC ;) dat zijn dus geen goede argumenten.[/quote:f4adfd0ac6] Oc'en heb ik alleen met mijn eigen pc gedaan. Maar daar draaien ook 4 fan's in, en dan nog niet eens extreme oc want moet stabiel draaien. 2,26>> 2,5 P4
Link naar reactie
[quote:409eafc8b1="tdw"]m'n vaders p4 word maar 35 graaien...[/quote:409eafc8b1] Hoelang duurt het nog voordat mensen doorhebben dat temperatuursensors op moederborden gigantisch onbetrouwbaar zijn? Ik heb weleens een AthlonXP systeem in handen gehad dat slechts 13 graden werd! Het lijkt me vrij logisch dat je eenvoudiger <=67W kunt afvoeren dan >=100W. Dat vertaalt zich in een goedkopere koeler, lagere temperatuur of minder geluid. Voeg daar Cool 'n Quiet bij voor als de CPU praktisch niets te doen heeft, bijvoorbeeld tijdens het afspelen van een DVD en de warmteproductie daalt nog verder.
Link naar reactie
[quote:1f8cc0a06e="egslim"][quote:1f8cc0a06e="tdw"]m'n vaders p4 word maar 35 graaien...[/quote:1f8cc0a06e] Hoelang duurt het nog voordat mensen doorhebben dat temperatuursensors op moederborden gigantisch onbetrouwbaar zijn? Ik heb weleens een AthlonXP systeem in handen gehad dat slechts 13 graden werd! Het lijkt me vrij logisch dat je eenvoudiger <=67W kunt afvoeren dan >=100W. Dat vertaalt zich in een goedkopere koeler, lagere temperatuur of minder geluid. Voeg daar Cool 'n Quiet bij voor als de CPU praktisch niets te doen heeft, bijvoorbeeld tijdens het afspelen van een DVD en de warmteproductie daalt nog verder.[/quote:1f8cc0a06e]dan is de handleiding ook fout, die zegt: bedrijfstemperatuur 30-35 graaien... :roll:
Link naar reactie
[quote:b9a8d79ccb="egslim"] Het lijkt me vrij logisch dat je eenvoudiger <=67W kunt afvoeren dan >=100W. Dat vertaalt zich in een goedkopere koeler, lagere temperatuur of minder geluid. Voeg daar Cool 'n Quiet bij voor als de CPU praktisch niets te doen heeft, bijvoorbeeld tijdens het afspelen van een DVD en de warmteproductie daalt nog verder.[/quote:b9a8d79ccb] Ook ervaring met een Zalman 7000B of die op A8V DL mobo past? Kan dat ook nog in een DIGN-HV5 Silver kast? Zit toch nog te twijfelen of DIGN-HV5 of Silverstone LC03V Silver DIGN is vrij krap maar alles kan erin zo te zien.
Link naar reactie
[quote:85730747a9="egslim"]http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000(AB)_754-939-940MBlist_eng.htm De ASUS A8V Deluxe is geen probleem.[/quote:85730747a9] Probleem zit hem niet in mobo dat had ik ook gezien op Zalman page maar is er voldoende ruimte in de kast. HTPC zijn vrij smal, weinig ruimte naast mb. Kan het wel of niet?
Link naar reactie
[quote:0ee0d738cb="boss63"]Heb ik trouwens een 2de tv kaart nodig?[/quote:0ee0d738cb]Nee. Wanneer je radio wil, dan moet je minimaal de PVR250 hebben (dacht ik) of de PVR150 MCE versie. Wanneer je de standaard WinTV software wil gebruiken, dan is de PVR250 een betere keuze omdat daar een WInTV afstandsbediening bij zit. De Microsoft afstandsbediening kan je altijd nog toevoegen. ZOver ik heb kunnen nagaan moet je kiezen voor of MCE driver of voor WinTV software. [quote:0ee0d738cb="boss63"]Nog een ding, sluit je de antenne/kabel via de tv kaart aan?[/quote:0ee0d738cb]Ja. Afhankelijk van de antenne aansluiting kan het radio/TV signaal gecombineerd worden. Het is mij nog niet duidelijk hoe ik een radio antennekabel kan aansluiten op een PVR150. De connector steekt niet ver genoeg uit zodat de steker niet blijft zitten. Dus eventjes op letten.
Link naar reactie
[quote:9eec43d903="Hans.Vosman"]Wanneer je de standaard WinTV software wil gebruiken, dan is de PVR250 een betere keuze omdat daar een WInTV afstandsbediening bij zit. De Microsoft afstandsbediening kan je altijd nog toevoegen. ZOver ik heb kunnen nagaan moet je kiezen voor of MCE driver of voor WinTV software.[/quote:9eec43d903] Wilde eigenlijk gewoon de MS MCE software gebruiken, die ondersteund ook 150MCE [quote:9eec43d903="boss63"]Nog een ding, sluit je de antenne/kabel via de tv kaart aan?[/quote:9eec43d903][quote:9eec43d903="Hans.Vosman"]Ja. Afhankelijk van de antenne aansluiting kan het radio/TV signaal gecombineerd worden. Het is mij nog niet duidelijk hoe ik een radio antennekabel kan aansluiten op een PVR150. De connector steekt niet ver genoeg uit zodat de steker niet blijft zitten. Dus eventjes op letten.[/quote:9eec43d903] Radio kan ik altijd nog via internet laten lopen, genoeg muziek zenders. Maar meestal zet ik dan liever mijn tuner aan of een mooie CD
Link naar reactie
Ik gebruik overigens een Epox moederbord (EP-8RDA3+). Een leuk bordje met firewire, USB2.0 en meerkanaals geluid. Voor een PVR150 kaartje heb je niet zoveel (Pentium) kracht nodig. Zelf ben ik AMD minded en heb dus daarvoor gekozen. Wat betreft warmte hoor ik van alles, volgens mij wordt alles wat echt snel is, heet. Een forsere koeler doet vaak ook wonderen. De grootste herrieschopper is bij mij op dit moment de netvoeding.
Link naar reactie
[quote:9bb728a1ed="Hans.Vosman"]Ik gebruik overigens een Epox moederbord (EP-8RDA3+). Een leuk bordje met firewire, USB2.0 en meerkanaals geluid. Voor een PVR150 kaartje heb je niet zoveel (Pentium) kracht nodig. Zelf ben ik AMD minded en heb dus daarvoor gekozen. Wat betreft warmte hoor ik van alles, volgens mij wordt alles wat echt snel is, heet. Een forsere koeler doet vaak ook wonderen. De grootste herrieschopper is bij mij op dit moment de netvoeding.[/quote:9bb728a1ed] Wat voor voeding gebruik je? ik heb nu een Zalman 400 B en had altijd een CWT 420 met 2 fan die echt heel stil waren. Zat evt aan een SilentX 300 W te denken die kan in de DIVN 5 is een M-ATX voeding.(lslechts 14Db!!) Die Zalman 7000B moet de CPU (AMD 3200/P4 3,2) toch wel koel genoeg kunnen houden. Zit alleen een voeding in, 1 HD en DVD brander. Misschien nog kleine 80 mm papst erbij dan moet ik het toch heel stil kunnen houden.
Link naar reactie
Ik heb meerdere netvoedingen. De netvoeding die in mijn MCE computer is overigens wel vrij stil, merk ADT en 350W. De huidige CPU koeler is te luidruchtig, en wil ik vervangen door een Zalman koeler. Helaas had de winkelier alleen een P4 uitvoering, dus moet ik nog even geduld hebben. Mocht die stil zijn, dan is de VGA koeler aan de beurt. Er was nog een andere fraaie koeler, echter die was net een fractie te groot. Ligt aan mijn moederbord omdat de CPU ca 1 cm meer naar de buitenrand zit dan de gangbare modellen. Mijn eigen werkcomputer bevat een Chieftec 340W, die is goed hoorbaar en die had ik in gedachten toen ik de opmerking over de grootste herrieschooper maakte.
Link naar reactie
[quote:7b104f9bd0="Hans.Vosman"]Ik heb meerdere netvoedingen. De netvoeding die in mijn MCE computer is overigens wel vrij stil, merk ADT en 350W. De huidige CPU koeler is te luidruchtig, en wil ik vervangen door een Zalman koeler. Helaas had de winkelier alleen een P4 uitvoering, dus moet ik nog even geduld hebben. Mocht die stil zijn, dan is de VGA koeler aan de beurt. Er was nog een andere fraaie koeler, echter die was net een fractie te groot. Ligt aan mijn moederbord omdat de CPU ca 1 cm meer naar de buitenrand zit dan de gangbare modellen. Mijn eigen werkcomputer bevat een Chieftec 340W, die is goed hoorbaar en die had ik in gedachten toen ik de opmerking over de grootste herrieschooper maakte.[/quote:7b104f9bd0] In wat voor Case heb je die MCE dan zitten, gewone tower? Ik dacht dat de Zalman 7000B-Cu gewoon op bijna alle sockets paste? Of wilde je een andere Zalman koeler.
Link naar reactie
Dergelijke anecdotes zeggen erg weinig. Ik heb een tijdlang een K6 noname bordje met Ali chipset - dus met een reputatie van probleembordje bij uitstek - gehad, nooit problemen mee. Laatst een P4 systeempje in elkaar gezet voor een LAN party, het ding craste een paar maal en het geluid werkte niet. Als het puur om de CPU gaat heeft AMD de afgelopen jaren minder vaak slippers gehad dan Intel: De FDIV bug in Pentium, een andere bug die het hele systeem liet crashen en het PIII 1,13GHz fiasco. Van AMD kan ik me dergelijke voorbeelden niet herinneren. Chipsets en moederborden zijn een ander verhaal. Afgezien van de 820 plus MTH zijn Intel chipsets altijd erg goed en stabiel geweest. Omdat moederborden met Intel chipsets altijd redelijk prijzig waren/zijn hadden de fabrikanten ruimte voor betere kwaliteitscontrole. Dat lanceringen altijd ruim vooraf werden geplanned hielp ook. Non-Intel chipsets waren in ieder geval vroeger van veel lagere kwaliteit, maar heel veel is veranderd. nVidia heeft steeds goede kwaliteit geleverd, in sommige opzichten zelfs beter dan Intel. VIA is enorm vooruitgegaan. De meeste pc's van mensen in m'n vriendenkring hebben een AXP en sommige hebben daar inderdaad behoorlijke problemen mee. Maar dan praten we over noname voedingen, OEM geheugen, behuizingen zonder casefans en de goedkoopste CPU-koelers. In praktisch alle gevallen zijn dat de oorzaken - met 1 uitzondering, dat was een MSI bord met lekkende elco's.
Link naar reactie
[quote:d925247145="boss63"]In wat voor Case heb je die MCE dan zitten, gewone tower?[/quote:d925247145]De MCE zit in een desktop kast. Nu wil ik zo'n speciale desktop kast kopen, totdat ik zag dat 1 van mijn sloop computers in een AT/ATX kast zat. Ik dacht, laat ik dat eerst eens proberen. Het is nog een experimentele opstelling. Ervaring uit het verleden heeft mij geleerd stap voor stap een systeem op te zetten en te testen. Mijn vermoeden is wel dat een gemiddelde midi-tower meer vrijheid biedt. Ik moet nu ook schipperen voor wat betreft ruimte die het geheugen in beslag neemt en de ruimte die de harde schijf graag wil gebruiken. Een tower ventileert volgens mij wel beter, hoewel ik zeer zeker niet ontevreden ben over de temperaturen. Ik ben wel ontvreden over de Thermaltake Volcano. De ventilator maakt veel geluid en koelt ook nog eens vrij slecht. Verder hoor ik de ventilator ook al rammelen, dat vind ik een slecht teken. Wat betreft die Zalman koeler, ik heb er een aantal gezien, alleen kon men mij niet laten zien hoe die op een socket A moederbord moesten worden geplaatst. Wanneer de koeler evenwijdig aan de voeding kan worden geplaatst, dan gaat de montage wel lukken. Mijn Epox moederbord heeft de CPU socket vrij dicht bij de rand van het moederbord zitten. Dat is eigenlijk het grootste probleem. In de gemiddelde kast zit de ATX voeding vlak boven het moederbord met een 0,5 cm vrije ruimte. Het betekent dat ik hooguit 1,5 cm vrije ruimte heb ten opzicht van de socket. Mijn K7S5A moederbord biedt een 1 cm meer ruimte ten opzichte van de socket. Ogenschijnlijk zitten de CPU sockets op dezelfde plaats.
Link naar reactie
[quote:f444228b8f="Jimmy"]Sorry, maar ik heb zeer slechte ervaringen met AMD. Ik heb er 3 gehad en met alle 3 diepe ellende. No flamewar intended.[/quote:f444228b8f]Tja, dat kan gebeuren. Het blijft moeilijk persoonlijke ervaringen te scheiden van echte problemen. Zelf heb ik goede ervaringen met AMD processoren (AMD K6-3 en diverse AMD XP's). Op de beurs heb ik een verkoper in oppperbeste stemming horen vertellen dat zijn kast vol lag met kapotte AMD CPU's maar geen enkele Intel CPU. Via mijn familie heb ik de ervaring dat een leverancier een computer met AMD CPU leverde die problemen gaf omdat hij volhield dat alles okay was. Nadat mijn broer er voor 40 euro aan ventilatoren aan had toegevoegd, bleek de computer pas goed te werken. Zijn P4 2.0 Ghz is vorige week overleden. Het PIII systeem van mijn moeder heeft lange tijd heel veel problemen gekend, na installatie van Windows XP wil ze de computer niet meer kwijt. Een forum kennis vertelde me afgelopen zaterdag dat hij een defecte P4 2,4Ghz, dit alleen omdat de koeler niet goed was gemonteerd. Dat ging in een paar seconden. En ik maar denken dat dat bij Intel onmogelijk was. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Alleen die kast met AMD CPU's die maakt op mij enige indruk, voor de rest kan ik er geen AMD/Intel conclusies uittrekken. Hoewel, de Intel temperatuur beveiliging lijkt toch ook niet in orde.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...