Ga naar inhoud

Planning maken voor een upgrade voor veel rekenkracht


Aanbevolen berichten

Ik wil een lijstje maken voor een upgrade (eigenlijk een bijna nieuw systeem) van m'n pc. Dit betreft dan vooral dat er op rekenkracht op vooruit gegaan moet worden. Op deze computer zal namelijk het een en ander komen te staan. O.a. een calculatie-programma (soort uitgebreide access met grafische schil) en het gebruikelijke office en eventueel tekenprogramma (adobe of fireworks ofzo). * Ik zat te kijken naar de keuze tussen P4 en de AMD 64. Maar weet niet de voordelen van de een tegenover de ander. * Geheugen naar 1024MB (dual channel?? maakt dat uit??) * Videokaart zal denk ik niet uitmaken. (er worden geen spelletjes gespeeld) Er moet vooral rekening gehouden worden dat er veel en zwaar op gerekend gaat worden. Budget weet ik nog niet helemaal....
Link naar reactie
Wat voor een configuratie heb je nu dan??? Voor office heb je geen state of the art computer nodig. Als je gaat gamen, renderen of video bewerken dan heb je wel een snel systeem nodig. Voor office applicaties helpt voornamelijk een snelle harde schijf, genoeg geheugen en een goede 2D grafische kaart. Processor sneller dan 2Ghz lijkt mij niet echt nodig. Wat je dan bespaart kan je beter investeren in een goede monitor, toetsenbord en muis.
Link naar reactie
En vooral ook wat mag het eventueel gaan kosten. Het is heel makkelijk om een dual of quad Opteron systeem te noemen, 1024MB dual channel per processor, 2x2 WD raptor in RAID, 256MB Radeon X800XT videokaart. ( Ik begin stiekum zelf wel een beetje te kwijlen :) ) Krijg je een leuke computer van, maar wel prijzig. Kortom, vertel wat je hebt, wat je niet kunt maar wel wilt kunnen ( en hoevaak je dat wilt. Als je 1 x per maand een zwaar tekenprogramma gebruikt, hoef je daar niet heel serieus rekening mee te houden) en wat het mag kosten
Link naar reactie
Een dual Opteron bord kun je vinden voor tussen de € 200 en € 250, dus ongeveer € 100 duurder dan een gewoon bord. Twee 1,6GHz Opterons kosten samen ongeveer evenveel als een 2,4GHz Athlon64. Als het puur om rekenkracht gaat en je software multithreaded is hebben Opterons dus een best goede prijs/kwaliteit verhouding. En een fatsoenlijke bigtower heeft genoeg ruimte.
Link naar reactie
Wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat om zinvol advies te geven we wat meer moeten weten. Want het dual opteron dat Egslim voorstelde, is heel mooi, maar erg duur ( net als wat ik voorstelde). Ik wilde dus eigenlijk een reactie uitlokken over wat precies de bedoeling is en wat het budget globaal is. ( niet helemaal gelukt, volgende keer beter :oops: ) Om weer Ontopic te komen denk ik dat de grafische kaarten van Matrox een hele goede kandidaat zijn. Een 64 MB P650 of P750 zal hier goed tot zijn recht komen denk ik. Verder loont voor het brute rekenwerk veel cachegeheugen de moeite, een Athlon64 met 1MB L2 cache bijvoorbeeld.
Link naar reactie
[quote:daab378962="egslim"]Een dual Opteron bord kun je vinden voor tussen de € 200 en € 250, dus ongeveer € 100 duurder dan een gewoon bord. Twee 1,6GHz Opterons kosten samen ongeveer evenveel als een 2,4GHz Athlon64. Als het puur om rekenkracht gaat en je software multithreaded is hebben Opterons dus een best goede prijs/kwaliteit verhouding. En een fatsoenlijke bigtower heeft genoeg ruimte.[/quote:daab378962] Egslim, niet om het een of ander, maar ik zie bij [url=www.alternate.nl]Alternate[/url] een 1.6GHz Opteron ( socket 940) staan voor 229 euro ( boxed) Verderop zie ik bij socket 754 een Athlon64 3400+ / 2.4GHz (newcastle, boxed) voor 229 euro. Waar ga ik de mist in??? [color=red:daab378962]EDIT. Ik zie het al... er draaien ook duurdere AMD's op 2.4 GHz[/color:daab378962]
Link naar reactie
Er draait nu een AMD 1800 (type weet ik niet) Zoals in het eerste topic, het programma is een calculatie programma wat gebruik maakt van een access database. Met de info in deze tabellen wordt er gerekend. Ik wil proberen de grens bij de 700 euro te houden . . . Zo vallen er al wat configuratie's af denk ik zo. Ik weet niet of de software multi-threat ondersteund, zal het eens navragen. EDIT Het ondersteund inderdaad multi-threading.
Link naar reactie
[quote:99d8422ffb="egslim"]Eventueel is een dual Opteron systeem misschien interessant, als je software effectief multi-threaded is.[/quote:99d8422ffb]Is in dat geval juist een snelle P4 met Hyperthreading niet een beter alternatief? Of overschat ik Hyperthreading? Edit: Ik heb nog wat zitten lezen, maar volgens mij biedt hyperthreading geen echte meerwaarde in performance t.o.v. de prijs; maw een gelijk geprijsde Athlon64 biedt minimaal evenveel performance.
Link naar reactie
Hyperthreading biedt juist géen extra rekenkracht. De CPU doet zich voor als twee CPU's, maar heeft geen extra executie-units. Voor € 700 hoef je niet op een dual Opteron te rekenen - € 200 voor het moederbord, tweemaal € 225 voor de CPU's en daar komt dan nog registered geheugen bij, plus waarschijnlijk een nieuwe voeding. Dan kun je het beste gewoon een A64 nemen.
Link naar reactie
A64 3200+ / 1MB L2 cache socket 754 ( € 220 ) Asus K8N-E Deluxe nForce3 met raidcontroller ( €120) 2x MDT PC3200 512MB ( ~€200) Matrox P650 ( ~€160) Ik denk dat je dan het meeste wel gehad hebt. Waarom is er eigenlijk geen A64 socket 939 met 1MB L2 cache te vinden? ( is mijn reden om 754 te nemen/aan te raden)
Link naar reactie
De 4000+ heeft 1MB cache. 1MB cache chips zijn duurder te produceren, dus AMD verhoogt liever de kloksnelheid of geeft ze dual channel. Wat je nodig hebt is afhankelijk van de software. Sommige software heeft de voorkeur voor extra cache, of extra geheugenbandbreedte. Andere software geeft meer winst met hogere kloksnelheid. Om te weten waar dat programma van jou onder valt kun je benchmarks bekijken, of je moet het algoritme bestuderen. Anders wordt het gokken. ;) Socket 939 heeft als voordeel dat je gemakkelijk 4 geheugenmodules kunt gebruiken, met S754 zit je vast aan 2. Voor een latere upgrade is dat een nadeel.
Link naar reactie
De pc zal ook gebruik worden om mee te tekenen in Acad, Photo shop en of fireworks. Of daarvoor een zware grafische kaart nodig is, geen idee. Maar deze werkzaamheden zijn er voor erbij. Met databases, maakt het erg veel uit of je een ide of sata harde schijf gebruikt? (sata is sneller, maar ook weer niet zo veel bijzonder sneller..) Ik denk de snelheid vooral uit het dual geheugen en de cpu te kunnen halen?? Toch?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...