Ga naar inhoud

WindowsXP installeren met sata drive.


Aanbevolen berichten

Ik heb een Aldi PC met daarop WindowsXP Home edition maar wil er WindowsXP Pro op installeren. In deze computer zit een SATA drive en ik begrijp dat bij een nieuwe installatie eerst de drivers voor een SATA drive geinstalleerd dienen te worden, ik weet ook dat er ergens tijdens de installatie op F6 moet worden gedrukt om deze drivers te laden. Mijn vraag is of deze drivers op de installatie cd van windows staan of dat ze ergens anders vandaan geinstalleerd moeten worden en wanneer tijdens de installatie ergens op F6 moet worden gedrukt. Wie geeft me raad.
Link naar reactie
[quote:14881eace9="peter444"]Ik heb een Aldi PC met daarop WindowsXP Home edition maar wil er WindowsXP Pro op installeren. In deze computer zit een SATA drive en ik begrijp dat bij een nieuwe installatie eerst de drivers voor een SATA drive geinstalleerd dienen te worden, ik weet ook dat er ergens tijdens de installatie op F6 moet worden gedrukt om deze drivers te laden. Mijn vraag is of deze drivers op de installatie cd van windows staan of dat ze ergens anders vandaan geinstalleerd moeten worden en wanneer tijdens de installatie ergens op F6 moet worden gedrukt. Wie geeft me raad.[/quote:14881eace9] De driver van je SATA-controller staat meestal niet op de Windows XP cd-rom, je zult naar afzonderlijke drivers moeten gaan zoeken. Als je weet wat je MoBo is kun je naar de site gaan van het MoBo en de SATA driver downloaden.. Deze driver moet je dan extracten naar een lege flop en daar na de flop in je station drukken als er door Windows-setup om wordt gevraagd. Peiky
Link naar reactie
[quote:9f670706f2]Als hij gewoon via sATA is aangesloten en niet via raid ofzo heb je geen drivers nodig denk ik. [/quote:9f670706f2] jups, dat was in ieder geval bij mij zo :) . Geen gedoe, deed 't meteen! :D (was ik niet gewend van windows :wink: ) edit: zie ook dit topic: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=135912 :lol: :P
Link naar reactie
Driver moet op diskette worden gezet en met de installatie worden geladen. Kijk op het MB wat voor type de S-ATA chip is (VIA maar welk no?) en kijk op de volgende link bij Intel 915P voor een sata driver die dezelfde chip gebruikt http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_list.php?kind=1&CHIP=67&NAME=Socket%20775%20(Intel%20P4) Moet lukken !
Link naar reactie
Zat er niet gewoon een floppy met S-ATA (RAID) drivers in de toebehoren die je van Aldi gekregen hebt? En welk type Medion is het precies? Op de site van Medion kun je ook die drivers downloaden. http://www1.medion.de/downloads/ Ik zou het nl. eerst bij Medion proberen omdat de moederborden vaak net weer ietsje anders zijn dan de 'standaard' moederborden van bijv. MSI.
Link naar reactie
Bij MSI worden idd de drivers op diskette meegeleverd,maar (bijv.) bij ASUS zittten ze er niet bij. In dat geval moet je ff op de CD van het mobo kijken,iets in de trend van: make sata/raid disk, die bestanden uitpakken naar een floppy. Windows installen: ---------------------- 1) eerst in de bios SATA enable-en 2) direct in het begin van widows xp install. F6 indrukken ( een aantal keer, just in case) 3) Windows vraagt of je op een ander medium wilt installeren,en vraagt om de drivers: druk op E---> plaats de flop met de drivers--->druk op enter ---> selecteer de SATA (of storage) driver ---> druk op enter --->windows laad nu de SATA/RAID driver 4) als het goed is word windows nu op je SATA schijf geinstalt. ik hoop dat het een beetje duidelijk is, succes ermee!! :wink: groetjes Louke
Link naar reactie
Het probleem zit hem in de S-ATA floppy drivers, ik heb wel floppy drivers gevonden die ik bij Intel heb weggehaald voor de 915G chipset maar in de info die ik er verder over lees wordt steeds gesproken over een 82801FR SATA RAID controller of 82201FR SATA AHCI controller terwijl ik een 82801FR ULTRA ATA controller heb En daar zit mijn probleem, ik weet niet of dit de juiste drivers zijn. De floppy bevat wel de onder 2 genoemde drivers maar ik kom geen UTRA ATA controller tegen. 2. Create a floppy containing the iaAhci.inf, iaAhci.cat, iaStor.inf, iaStor.sys, iaStor.cat and TxtSetup.oem files in the root directory. 3. At the beginning of the operating system setup, press F6 to install a third party SCSI or RAID driver. 4. When prompted, select 'S' to Specify Additional Device. 5. When prompted, insert the floppy disk you created in step 2 and press Enter. 6. At this point you should be presented with a selection for one of the following depending on you hardware version and configuration: - Intel(R) 6300ESB SATA RAID Controller - Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller - Intel(R) 82801FR SATA RAID Controller - Intel(R) 82801FR SATA AHCI Controller - Intel(R) 82801FBM SATA AHCI Controller Ik heb hierover contact gehad met de helpdesk van Medion maar diaar begrepen ze in de beginne niets van SATA floppy drivers en toen ze het wel begrepen wisten ze het niet en werd me gezegd dat ze deze operating systeem wijziging niet ondersteunden dus daar kwam ik dus ook niet verder. Als iemand hier nog wat aan toe heeft te voegen dan graag.
Link naar reactie
Uit de readme.txt bij de IATA_ENU uit de link komt de info die ik boven heb aangehaald ik heb daaruit ook de floppy driver bestanden gehaald, blijft de twijfel door de verschillende controllers. Proberen is ook niet zo'n goede optie want zouden het niet de goede drivers zijn dan zou ik niet weten hoe ik er aan kan komen omdat ik alles al heb geprobeerd.
Link naar reactie
In mijn BIOS staat bij de IDE Devices configuration de volgende instelling: - PCI IDE Busmaster : enabled - On-Chip Primary PCI-IDE : enabled - IDE Primary Master PIO : auto - IDE Primary Slave PIO : auto - IDE Primary Master UDMA : auto - IDE Primary Slave UDMA : auto en bij SATA Devices Configuration - SATA mode : IDE - ON-Chip serial ATA : enhanced mode - * PATA IDE Mode : primary - SATA Port : SATA 2 is secundary Zeggen deze instellingen nog iets voor de insiders. Betekent deze SATA mode instelling dat deze drive als een IDE drive wordt gezien en geen drivers nodig heeft. Geen flauw idee.
Link naar reactie
Om precies te zijn een ATA Raid controller (correct me if I am wrong). S-ata wordt in de bios idd als IDE aangeduid, is een beetje verwarrend. als je S-ATA enabled dan zou er een IDE 3 en/of IDE 4 kanaal bij komen te staan (of nog meer). om windows op een S-ata schijf te installen heb je dus een S-ATA/RAID Driver nodig,die via een floppy geinstalt word.nogmaals, ik denk dat je die Intel(R) 82801FR SATA RAID Controller moet installeren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...