Ga naar inhoud

Second opinion upgrade systeem gevraagd


Aanbevolen berichten

Toevallig bleek achteraf dat ik een aantal jaar geleden een goede aankoop had gedaan met die 800 MHz PIII. Maar ik ben er zeker van dat mijn eerste pc nu echt te oud is geworden. De nieuwe 3D-spellen draaien niet meer. Extra geheugen pc133 SDRAM heeft amper nog zin (geprobeerd) en blijkt alweer erg verouderd te zijn kwam ik achter. De Geforce 2MX400 in plaats van een nieuwe videokaart van Radeon draait beter. Laatste lijkt te buggen icm. Punkbuster en een driver (Catalyst 4.12) die dit moet fixen is er alleen voor XP. Maar ik verwacht dat XP voor slechtere performance zal zorgen op dit oude systeempje en niet zo goed ondersteund is door het moederbord. Mijn conclusie: Het moederbord en processor zijn sterk verouderd en geen upgrade meer waard. Dus ik moet minimaal een nieuw moederbord + processor + geheugen dat lekker meedraait kopen. De voeding en 20GB HD uit dezelfde tijd zullen ook verouderd zijn. Wellicht is mijn 64 MB grafische kaart erg minimaal, maar liever wil ik volgend jaar een zwaardere kopen (bijv. 9600xt). Toepassing/overige wensen: Ik wil 3D-gamen en verwacht dat een systeem hierop gericht best ook Dreamweaver en Flash aankan. Verder wil ik nog niet betalen voor een DVD-RW en platte schermen en Firewire zou ik nooit gebruiken. Ook aan supersnelle harde schijven geef ik liever nog geen geld uit en krijg een 80GB IDE van een vriend, maar wat betreft de snelle harde schijf wil ik wel de mogelijkheid hebben voor over een jaartje ofzo. Over een jaar zou ik processor willen upgraden, en het geheugen vervangen door 2 x 1GB, omdat de prijzen daarvoor nog hoog liggen nu. Dit is mij aangeraden: Asus k8v-x moederbord AMD Athlon 64 3000+ NeCa 512 DD400 RAM Tagan voeding 330W [b:bf0c093626]Nou heb ik wel een paar vragen:[/b:bf0c093626] Het [u:bf0c093626]moederbord[/u:bf0c093626] lijkt een goede keuze voor mij. Goedkoop maar wel de mogelijkheden die ik zoek voor over een jaartje ofzo. Maar 939 moederborden zouden oa. meer op snellere processors gericht zijn en ondersteunt 3 DDRAM's beter; betekent dat niet tegelijk dat het eigenlijk dom is 754 te kopen? Is de (NeCa?) [u:bf0c093626]processor[/u:bf0c093626] goed? 512 MB [u:bf0c093626]RAM[/u:bf0c093626] is wel érg weinig maar ik kan het er het beste maar even mee proberen of vergis ik me? Ik zou namelijk 2 van die modules kunnen kopen maar als ik meer wil volgend jaar (in de vorm dus van minimaal 1 ondertussen-goedkoper-geworden 1 GB-kaartje) heb ik er niets meer aan. Heeft iemand nog een betere suggestie qua moederbord/processor?
Link naar reactie
Socket 939 is duurder een NeCa (ik denk dat er newcastle bedoeld wordt) die zijn wel goed. moederbordje is goed genoeg ik zou toch echt je 3dkaart ook vervangen, die is helemaal hopeloos. dan kun je beter 512mb ram kopen + een nieuwe videokaart dan 1gb en een gf2 mx, met gamen dan. en dan de grote vraag... hoeveel wil je uitgeven aan je upgrade, dan hebben we een idee van wat er gekocht kan worden en kunnen hier zinvolle suggesties gegeven worden :wink:
Link naar reactie
Daar ben ik het mee eens. Je kunt beter 512mb RAM nemen en een leuke videokaart erbij kopen dan 1gb RAM of nog meer met een geforce2. Ik heb zelf ook een geforce2 EN HET IS ECHT HOPELOOS. Draai nu een amd 2200 en haal er helemaal niets uit met die grafische kaart. De nieuwere spellen zijn simpelweg niet te spelen.
Link naar reactie
Systeem is best aardig zoals je hem hebt smaengesteld maar die videokaart kan echt nieet meer die moet je upgraden... extra geheugen kan altijd nog! Wat is je budget ongeveer? Ik ben het niet met Orcer eens, je kan nu egt wel dat zooitje upgraden! PCI-express wordt pas over een x aantal jaar noodzakelijk en een pci-expres videokaart die ook echt nut heeft zijn er nu nog niet! AGP kaartenzijn nu nog net zo snel!
Link naar reactie
[b:c90ae01e31]Bedankt[/b:c90ae01e31] voor de reakties! Ik moet het echt van jullie second opinion hebben. Ik heb er dus echt heel veel aan. Een [b:c90ae01e31]streefbedrag[/b:c90ae01e31] had ik niet echt, maar dacht zelf dat ik niet onder de 350 uit zou komen met de toepassingen die ik wil gebruiken. Dit lijkt me duidelijk over de [b:c90ae01e31]videokaart[/b:c90ae01e31]: Beter bijv. een 9600xt voor 30 euro meer dan 512MB extra. Over een jaartje of wanneer ik het wat breder heb koop ik er dan 1GB bij. Vraagje hierover: Is dan 256MB echt een betere keus dan 128? Want ik vind het prijsverschil opvallend klein namelijk.. [b:c90ae01e31]PCIe[/b:c90ae01e31]: Wat ik hier een beetje lees en wat de winkel zei: is nog niet nodig in mijn toch wel budget-oplossing. Ook zie ik nog AGP-kaarten van 1800 euro dus kan ik qua upgrades nog even vooruit denk ik dan. Ik wil er dus op gokken dat het ontbreken van PCIe niet zo'n probleem zal zijn de komende jaren. (Ik heb nu ook bijna 3 of 4 jaar met dit systeem gedaan en als spellen op bepaald moment niet meer te draaien zijn.. Tja, met dat probleem heb ik altijd geworsteld.) Maar toch erg bedankt voor de tip hierover hoor! Voor hetzelfde geldt had ik het er graag in gehad. O, nog iets: Zou een 330W [b:c90ae01e31]voeding[/b:c90ae01e31] probleemloos passen in een kast waarin een 250W voeding heeft gezeten? Vergeet ik nog iets?
Link naar reactie
[quote:4bd3602637="Vv."]Dit lijkt me duidelijk over de [b:4bd3602637]videokaart[/b:4bd3602637]: Beter bijv. een 9600xt voor 30 euro meer dan 512MB extra. Over een jaartje of wanneer ik het wat breder heb koop ik er dan 1GB bij. Vraagje hierover: Is dan 256MB echt een betere keus dan 128? Want ik vind het prijsverschil opvallend klein namelijk.. [b:4bd3602637]PCIe[/b:4bd3602637]: Wat ik hier een beetje lees en wat de winkel zei: is nog niet nodig in mijn toch wel budget-oplossing. Ook zie ik nog AGP-kaarten van 1800 euro dus kan ik qua upgrades nog even vooruit denk ik dan. Ik wil er dus op gokken dat het ontbreken van PCIe niet zo'n probleem zal zijn de komende jaren. (Ik heb nu ook bijna 3 of 4 jaar met dit systeem gedaan en als spellen op bepaald moment niet meer te draaien zijn.. Tja, met dat probleem heb ik altijd geworsteld.) Maar toch erg bedankt voor de tip hierover hoor! Voor hetzelfde geldt had ik het er graag in gehad. O, nog iets: Zou een 330W [b:4bd3602637]voeding[/b:4bd3602637] probleemloos passen in een kast waarin een 250W voeding heeft gezeten?[/quote:4bd3602637]Voeding past wel. Verder zou ik denk ik voor de 9600XT met 128 MB gaan omdat deze kaart toch niet wat heeft aan meer en de 256 MB versie zeer waarschijnlijk trager geheugen heeft. AGP is idd nog lang niet weg en gewoon een goede keuze. Alleen zijn die kaarten van 1800 euro meestal kaarten voor 3d rendering enzo, dus als je zelf 3d dingen programmeerd.
Link naar reactie
Okee ik vat het even samen (in de hoop op nog wat extra reakties).. [i:dd03f84912]Toepassing/wensen[/i:dd03f84912] Ik wil de nieuwe spellen kunnen doen en eventueel over een jaar eenvoudig kunnen upgraden. FireWire en andere extra's die tegenwoordig te vinden zijn in complete systemen hoef ik niet en over een jaartje (of 2) zou ik weer willen/kunnen upgraden. Ik wilde mijn 800MHz-systeem upgraden. Aanbevolen bij streefbedrag 350 euro: Alleen de kast, spelers/branders en hergebruiken. [list:dd03f84912][*:dd03f84912]Asus k8v-x moederbord [*:dd03f84912]AMD Athlon 64 3000+ NeCa [*:dd03f84912]512 DD400 RAM [*:dd03f84912]Tagan voeding 330W of evt nog zwaarder [*:dd03f84912]9600xt 128 [*:dd03f84912]IDE 80MB 7200 harddisk van vriend nemen[/list:u:dd03f84912] Upgrade mogelijkheden hierbij: 1GB RAM extra zal al snel erg gewenst zijn. Vervanging harde schijf, processor en videokaart zijn voor iets later weer interressant. Iemand nog tips? PS: In [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=133599&start=0]dit topic[/url] lees ik dat de aanschaf van 64bits systeem zinloos lijkt.. Is dit moederbord dan nog wel zo interressant vergeleken bij 32-bits?
Link naar reactie
Ik ben niet met je eens dat 1GB heel snel erg gewenst zou zijn. met 512MB kun je ook echt heel veel doen. Alleen zware applicatis hebben wat profijt van 1GB. Een Upgrade naar 2x1GB is al helemaal zot ( op dit moment. ) Ik zou niet te snel willen upgraden qua ram, verbaas je er eerst maar eens over wat je met 512MB kunt. Als je sneller wilt, kun je trouwens ook 2x256MB in dual channel nemen..
Link naar reactie
Tja, weet je, computer verouderen nou eenmaal erg snel. Als ik je openingspost lees denk ik dat je geen game freak bent die altijd de hoge fps eist in een spel. Je hebt het immers nog vrij lang gedaan met die 800mhz proc etc. Ik denk dat je echt wel een tijdje vooruit kunt met een 754 proc en mobo. Mijn VGA is nu tijdelijk in de maak bij msi en ik gebruik nu een GF4 ti 4200 64mb, op lage frames kan ik met mijn systeem zelfs farcry spelen. Snel is zeker leuker maar je moet je afvragen of je dat wel wilt betalen. Maar hoe meer geld je nu uitgeeft hoelanger je de gebruikersduur van je systeem rekt. Je kunt trouwens ook nog wel een budget systeen in elkaar draaien met bv een Asrock Combo Z, die heeft beide sockets aan boord. Een amd64 2800 en een 9600xt en 512ddr. Maar natuurlijk is het systeem wat hierboven genoemd wordt een sukje sneller.
Link naar reactie
Als je over een jaar wéér wilt gaan upgraden moet je er nu niet teveel geld aan uitgeven. Mijn advies om de komende 18 maanden door te komen: Asrock mobo Socket A AMD Sempron 2200+ MDT 512MB DDR RAM Voeding en videokaart kun je wel aanschaffen, die zijn nog bruikbaar bij de volgende upgrade, net als het (nieuwe) geheugenbankje. Met dit systeem ben je iig stukken sneller dan je huidige P3 en houd je geld over voor de 'grote' upgrade volgend jaar. Denk overigens niet dat je dan alleen maar socket 939 zult vinden, socket 754 zal de komende jaren nog wel blijven bestaan... Bovenstaand setje moet je kunnen krijgen voor minder dan 150 Euro. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Bedankt weer! [b:37d709e24f]Oeps[/b:37d709e24f]. Nu ik dit zo lees.. Ik denk dat rekening houden met een processor-upgrade in mijn geval zinloos is. Endus hoef ik ook niet te letten op de max. ondersteunde processor die een bord kan ondersteunen. Eerlijk gezegd deed ik dat een beetje. [b:37d709e24f]Meer info over de toepassing[/b:37d709e24f] Ik speel nu alleen Wolfenstein. Maar ik wilde Battlefield proberen en die wil gewoon net niet meer soepel draaien. Ik hoef inderdaad geen super-framerates, maar wil wel gewoon normaal een spelletje kunnen uitproberen. Verder Dreamweaver, Flash, en de laatste versie van Pinnacle bijvoorbeeld. Als dat bewerken dan wat langer duurt geeft dat niet, maar hij moet wel draaien. [b:37d709e24f]Later nog upgraden[/b:37d709e24f] Qua later upgraden bedoel ik niet het moederbord zelf hè. Alleen geheugen. En als 't echt moet een videokaart. Maar volgens mij is een 9600 toch wel genoeg, of zijn er spellen die 256 vragen? [b:37d709e24f]De Asrock-suggesties[/b:37d709e24f] Behalve het verschil 32/64 bits zie ik ze niet erg. De 3de geheugenbank heeft weinig waarde als ik CT! goed begreep. Het aantal PCI-sloten zou me de Asus doen kiezen. En een AMD Sempron 2200+ is toch wel een behoorlijk stapje terug toch? Het probleem is dat ik de boel moeilijk kan relativeren. Suggesties/tips nog erg welkom. Liefst haal ik het spul morgenavond! :)
Link naar reactie
Dat blijkt wel ja.... In vergelijking met wat je nu hebt (P3 800MHz en SDRAM) is een Asrock mobo met Sempron 2200+ en DDR RAM een behoorlijke stap voorwaarts. Ik gaf ook bewust 18 maanden levensduur op (hoewel de hardware zelf wss nog wel 10 jaar langer mee kan) omdat je tegen die tijd met een nieuwe markt zit: AMD64 mobo's met PCIe bv.... Omdat 18 maanden toch wel erg kort is om een mobo+proc af te schrijven kun je maar beter de goedkoopste variant nemen en dan kom je al snel bij Asrock. Niks mis met die bordjes hoor (basisontwerp komt bij Asus vandaan) maar echt bedoeld voor dit soort situaties: klein budget, om oude hardware te vervangen en een nieuwe PC in de voorziene toekomst. Aan de andere kant: als je nu al de basis wil leggen voor een topsysteem volgend jaar zit je idd aan een S939 mobo vast. Nu is zo'n mobo relatief goedkoop, voor een passende proc betaal je nog immer de hoofdprijs. En met een budget van 350,- Euro voor mobo+proc+ram kun je dat wel vergeten.... De keus is aan jou! Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Wow, dat was vervelend.. Er stond een heel verhaal dat ik kwijt ben geraakt omdat mijn inlogcookie niet meer geldig was. :( Ehm.. Waar het op neer kwam: Ik begrijp je verhaal en suggestie, maar ik probeer zo lang mogelijk met het systeem te doen. Het bewijs is dat ik nu nog op een 800 MHz de spelletjes en programma's doe die ik graag doe. En pas nú wil ik meer. (Na 3 jaar ofzo geloof ik.) Vandaar dat ik dus met de Athlon 64 3000 en een stevig moederbord een solide middenweg opzoek tussen jouw voorstel en de laatste soort (super)systemen die je noemde. Maar het kan heel goed zijn dat ik wat vergeet hoor! Want ik weet er niet zoveel van, dus ik kan de snelheden en prijzen niet zo goed relativeren. :oops:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...