Ga naar inhoud

max overklokken kan dit kwaad?


Aanbevolen berichten

ik heb hier dus een pentium 4 1.7 staan. 1715mhz wilde gaan casemodden en overklokken, dus standaard koelblok verwijderd en zalman 7000cu er opgezet +120mm casefan onder de kast en een 92mm bovenin de kast de onderste zuigt koude lucht aan bovendste blaast uit. door onstabiliteit heb ik ook vcore verhoogd de stappen waren: 1.750 (standaard) 1.775 1.800 1.825 1.850 nu heb ik gelezen dat max 10& meer vcore geen schade moet geven alleen kortere levensduur. dat betekent voor mij een max van: 1.93v hij draait nu dus op 1.850v.maar dit is wel de max? dit moet kunnen toch? pc is paar jaar oud maar hoeveel korter gaat is dan +- mee 5 jaar minder? dan haalt ie toch nog wel 10 jaar of niet? hij wordt max 60 graden maar dat is dan wel bij 15 minuten 100€ pcu gebruik. en dat heb je zelden in praktijk. ik hem hem een onmogelijke rekenformule laten uitrekenen in rekenmachine waardoor cpu 100€ gebruikt wordt. normaal is hij nu 55 graden. nog hoog maar ja, voor een 1.7 best wat overklokt en niet dodelijk. hij draait nu op 2008mhz en dat vind ik mooi, de 2000mhz gepasseerd. toen ik hem kocht was de 2000mhz paar honderd gulden duurder. en nu heb ik een 2ghz pc met andere koeler. maar hoe slecht is dit ? als jullie denken dat ie binnen heel snel overlijdt klok ik liever terug.
Link naar reactie
Kijk of de vcore nog omlaag kan. Hoe lager is beter. Een hogere vcore bevordert de elektronenmigratie in de cpu. Elektronenmigratie is een scheikundig proces en dat ga ik nu niet uitleggen want ik heb er nu geen tijd voor. Verder denk ik dat de vcore voor p4's behoorlijk hoog is, echter ben ik meer van de amd's en kan het je dus niet zeker zeggen.
Link naar reactie
Ik denk dat dat voltage niet zo'n kwaad kan, als die standaard op 1.75 loopt. Het standaard voltage van mijn p4 staat op 1.55. Het voltage is nu wel verhoogt maar het is niet zo dat je pc nu nog maar een jaar mee gaat ofzo, je zal de pc al vervangen hebben voordat deze het niet meer doet. EDIT: Dus ik denk dat die verhoging naar 1.85 nou niet zo'n grote stap is, als ik mijn vcore verhoog naar 1.65 dan is er ook niet erg veel tempratuur verschil. Het 1 en ander hangt natuurlijk ook af van wat je dagelijks doe op je pc, als je de hele dag aan het gamen ben dan zal je cpu wel vaak die hoge tempratuur hebben. Overigens kan die tempratuur ook wel lager zijn in het echt doordat de tempratuur sensor niet zo precies is, als je geen last heb van hangers of reboots dan is er weinig aan de hand. (je kan ook [url=http://home.tiscali.nl/famvisser/CPU_burn-in.zip]cpu burn in[/url] proberen).
Link naar reactie
[quote:ca2bed97e6="R-bin"]... Overigens kan die tempratuur ook wel lager zijn in het echt doordat de tempratuur sensor niet zo precies is...[/quote:ca2bed97e6] Maar omgekeerd kan de temperatuur dus ook hoger zijn, en dus 'slechter'. Dus moet de stabiliteit de maat zijn, en niet de temperatuursensor... Raar trouwens dat moederbordfabrikanten nog niet mobo's met nauwkeurige temperatuursensors aanbieden, voor de overklokkers ( nee, natuurlijk niet de diode in de cpuD:)
Link naar reactie
[quote:701a937333="harmtido"] Raar trouwens dat moederbordfabrikanten nog niet mobo's met nauwkeurige temperatuursensors aanbieden, voor de overklokkers [/quote:701a937333] Misschien omdat als je je moederbord sloopt bij het OC'en het niet onder de garantie valt en dat je dan bij diezelfde fabrikanten een nieuwe moet halen? :wink:
Link naar reactie
[quote:a4bbf7b324]Raar trouwens dat moederbordfabrikanten nog niet mobo's met nauwkeurige temperatuursensors aanbieden, voor de overklokkers [/quote:a4bbf7b324] Ik hoorde dat ASUS dat eens heeft geprobeerd. Gevolg: Allerlei tweakers en overklokkers begonnen te klagen dat het moederbord hun CPU veel te heet maakte... :roll:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...