Ga naar inhoud

nieuwe harde schijf


Aanbevolen berichten

Met de HCC dagen voor de deur mijn pc tegen het licht gehouden en de volgende uitdaging ontdekt waar ik graag feedback op krijg; Op dit moment bezit ik een 1.8Ghz Athlon XP op een Asus A7V8X mobo met 2 ATA schijven van 120 en 60 GB en 1024 Mb DDR 333 geheugen. Nu wil ik een nieuwe HD aanschaffen, maar ben, mede door het artikel in CT van november gaan twijfelen over een SATA HD. vraag 1) Kan een SATA HD samen met een ATA HD? Zo niet, dan heb ik ook een nieuw mobo en processor nodig. In dat geval, (vraag 2) wat kan ik dan het beste aanschaffen? In de winkel wordt ik niks wijzer. Ik wil wel mijn geheugen en overige componenten blijven gebruiken. Tips en adviezen zijn van harte welkom, alvast bedankt voor de tijd en moeite.
Link naar reactie
1) Een SATA-hd kan prima samen met een ATA-hd, zo lang je maar aansluitmogelijkheden voor een SATA hebt. En dat heeft jouw moederbord dus niet. Je kunt kiezen: een nieuw moederbord kopen (met SATA-aansluitingen) of een los PCI-insteekkaartje met SATA aansluitingen. 2) Seagate was geloof ik als beste getest in de C!T, maar ook Hitachi harde schijven zijn erg goed.
Link naar reactie
Sterker nog, de a7nx en -x modellen hebben geen s-ata aansluiting, alleen de deluxe modellen hebben s-ata controllertjes onboard. TS is dus idd beter gebaat bij een losse pci controller. edit; of je moet voor de E- deluxe gaan dan kun je je proc en geheugen blijven gebruiken en heb je een s-ata aansluiting, ben je wel 80 euro of zo kwijt voor het mobo.
Link naar reactie
Ik kocht laatst ook een Sata schijf voor naast m'n IDE's, maar achteraf had ik liever een IDE gekocht. 't was nogal een gekloot om de boel aan de praat te krijgen zoals ik wilde. Problemen die je tegenkomt zijn -Als je er Windows op wilt zetten heb je driver Diskette nodig van de sata controller -Als je er Windows op wilt zetten betekent dat er een paat boot bestanden komen te staan op je IDE schijf, dus als je die eruit haalt start windows niet. -Problemen onder DOS, vooral lastig als de handel een keer niet opstart. Maar laat je niet in de weg staan door mij. Als de bovenstaande punten geen probleem voor je zullen vormen kun je het beste een sata schijf kopen.
Link naar reactie
Als jij die ide er voor het installen ff los had gekoppelt had je dat probleem niet gehad. Driver diskette zit of zo bij je mobo geleverd of je kunt er een maken door van de cd van je mobo te booten en een geformatteerde floppy in je floppydrive te stouwen. En dos werkt toch niet met ntfs dus je moet niet zeuren dat je hem onder dos niet goed kan aanspreken. :P (Of ben jij iemand die het antieke fat32 nog gebruikt? :P)
Link naar reactie
[quote:08a3368f11="pcguy"]Als jij die ide er voor het installen ff los had gekoppelt had je dat probleem niet gehad.[/quote:08a3368f11]Zeker wel, dan gaat ie na het aankoppelen alsnog zoeken op de IDE, resultaat: Windows boot niet. Ik heb 't op ongeveer zes manieren geprobeerd, google geraadpleegd, maar 't moest op mijn manier. [quote:08a3368f11="pcguy"]Driver diskette zit of zo bij je mobo geleverd of je kunt er een maken door van de cd van je mobo te booten en een geformatteerde floppy in je floppydrive te stouwen.[/quote:08a3368f11] Eerst driver zoeken en downloaden dus, lege diskette zoeken op zolder. Vervolgens ook nog een diskettestation zoeken die het nog doet. Zijn behoorlijk wat stappen. [quote:08a3368f11="pcguy"]En dos werkt toch niet met ntfs dus je moet niet zeuren dat je hem onder dos niet goed kan aanspreken. :P (Of ben jij iemand die het antieke fat32 nog gebruikt? :P)[/quote:08a3368f11] ja, ik vind het wel een fijn idee dat ik niet alleen in Windows hoef te zijn om m'n bestanden terug te vinden.
Link naar reactie
1: Vaag dan, ook als je de boot priority naar sata wijzigt werkt dat niet? 2: Ja das waar, heb echter vandaag gehoord van iemand met een msi k8n neo bordje + 200gb maxtor schijf dat het niet nodig was om met die flop te klooien en dat hij windhoos xp zo kon instaleren 3: Het zal wel, moet jij weten, als ik windhoos niet meer in kom ga ik m'n bios in, kies ik om van mijn andere schijf (oc schijf) te booten en ga ik zo mijn files redden. 8)
Link naar reactie
Dank voor de reacties. Zoals ik het lees, hink ik op twee gedachten; 1) een ATA schijf 2) een S-ATA schijf en converter óf 3) een nieuw mobo met een S-ATA controller en processor én HD. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar krijg ik er nooit door bij mijn vrouw ;-) en, gezien de discussie, kan nogal wat obstakels voortbrengen. Aangezien ik de nieuwe HD voornamelijk ga gebruiken voor videobewerking lijkt me een S-ATA controller en een S-ATA HD de beste optie...Nu maar hopen dat ik niet tegen problemen aanloop ;-)
Link naar reactie
[quote:d4280407bb="NoepZor"] of je moet gewoon een via bordje kopen met s-ata aansluitingen, meestal zijn die een stuk voordeliger (50 euro ofzo) en stikken van de opties :wink: [/quote:d4280407bb] Heb laatst de Asrock A7V88 met de nieuwe VIA KT880 chipset gekocht voor 47 euro. Dat ding is superstabiel, heb m'n Sempronnetje 2400+ 's ruim 45% overclockt en dat plankie ging nog steeds als een tierelier (moest een stukkie terugklokken naar 2.0GHz omdat er gewoon een Box-koelertje op zit). Zit dus ook een S-ATA controller op: http://www.asrock.com/product/product_k7v88.htm
Link naar reactie
[quote:0f41617fea="pcguy"] Ja en over een maand kun je een nieuw bord kopen omdat hij weer naar de klote is, je hebt altijd wel gedonder met die asrock gevallen. [/quote:0f41617fea] Ok, ben benieuwd: Hij zit er bijna een maand in. 8) Maar is b*llshit, ikzelf heb nog nooit een Asrock bordje naar de kl*te zien gaan, daarentegen wel 2x een Asus bordje. Zo heeft elk merk wel 's last van 'maandagmorgen exemplaren'. Zo heeft MSI ook nog steeds de reputatie dat ze moederborden verkopen met lekkende condensatoren, terwijl MSI daar nu heus wel kwaliteitscontroles voor ingebouwd heeft in hun fabricageproces.
Link naar reactie
[quote:cecd003a8f="pcguy"] Alle asrocks die ik had zijn dood, moet ergens aan liggen lijkt me. (was uit de tijd dat ik nog niet oc'de dus daar licht het igg niet aan) [/quote:cecd003a8f] De kwaliteit van Asrocks uit 2002 is ook niet te vergelijken met die uit 2004, dit merk heeft in z'n jonge bestaan wel een aardige ontwikkeling doorgemaakt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...