Ga naar inhoud

Hd 's? Voeding ? videokaart? Probleem wordt steeds erger...


Aanbevolen berichten

Ik zal bij het begin beginnen en het verhaal zo duidelijk mogelijk uitleggen Situatie voordat de problemen begonnen: Amd athlon xp2000 , hd 1 20 gb ,hd 2 60 gb , aantal case fans 3 , gf4-ti4200 , cd/rw drive , dit alles op een q-tec 350w voeding. Geen problemen. Wou wat meer prestatie op 3d dus radeon 9800 pro gekocht. 1e Week geen problemen 2e Week koude start problemen dus sóchtends nadat hij de nacht had uitgestaan.. keertje resetten en hij liep weer als een trein Dit weken lang gedaan alleen de keren dat het de 1e keer niet goed ging werden frequenter. (bijna bij elke koude start) Op aanraden van diverse mensen hier nieuwe voeding gekocht ,want de q-tec was te licht voor de nieuwe 9800pro. Dus een zwaardere q-tec 550 watt gekocht , dit is wel niet een top voeding maar werd toch redelijk bevonden voor dit niet al te zware systeem. De 1e week liep hij vervolgens prima maar langzamerhand begon het hele verhaal weer opnieuw.. Bij een koude start werden weer de HD's niet herkent en gaf hij aan : Bootfailure ,Invalid system disk en de plekken waar hij dus normaal gesproken de type nummers van je hd's aangeeft bleven leeg. ctrl alt del drukken, nieuwe start, en dan liep hij weer. Dit probleem kwam vervolgens weer steeds vaker voor .. maar met het even resetten met ctrl alt del ging het de 2e keer altijd goed. Vervolgens werden de problemen erger , na de reset met ctrl alt del gaf hij dus wel de hd's aan in het boot scherm maar daarna kwam er een zwart beeld en gebeurde er verder niks meer ( net voordat je normaal je Xp logo ziet met dat groene balkje ) Dus dan maar weer de aan/uit schakelaar gedrukt en weer hetzelfde met dat zwarte scherm . Bij poging 3 ging het eindelijk wel goed. Situatie vanmorgen in volgorde van handelen.. Comp aan , daarna beetje krakerig piep geluid ( normaal mooi zuiver.. ) Geen hd herkenning in post screen , dus weer ctrl alt del , vervolgens nieuwe start , wel hd herkenning maar dan weer zwart beeld en verder weer niets.. Toen aan/uit schakelaar weer ingedrukt , nieuwe start , weer krakerige piep , toen tikkend geluid uit de Hd. waarna hij vervolgens aangaf primary slave error ( dit is de c: schijf met daarop xp pro ) Dacht nou dat is het dus , de hd is defect .. Maar vanavond progje van maxtor gedraaid vanaf diskette en alles ok bevonden :-? dit dus bij alle tests (short test , long test , burnin test etc. ) Getest op beide hd's Ik heb de voedings lijnen al getest onder zware belasting met een burnin test programma en hier bleven de lijnen gewoon stabiel , dus geen inzakkende 12v lijn of zoiets dus ik betwijfel of dat het is .. Misschien is toch de hd defect terwijl het progje van maxtor het wel ok vind, dit omdat als de pc eenmaal draait en in windows is er verder ook geen problemen meer zijn ... Heb er overigens 2 hd's inzitten hd 1 20 gb op primary slave met xp pro erop en hd2 60 gb op primary master met daarop de overige programma's Kan hd 2 de andere (met xp) verhinderen om op te starten in deze situatie? Misschien is het de nieuwe video kaart? kan deze zulke problemen veroorzaken ? of zit ik dan helemaal mis? De voeding ? tja weet dat het niet het beste merk is maar hij moet dit systeem toch kunnen trekken en als hij te zwak zou zijn dan moeten de voltlijnen toch ook inklappen onder zware belasting ? Zelfs als ik mijn radeon 9800 pro zwaar overklok en 3d-mark2005 draai ,wat toch wel zwaar is voor de voeding loopt hij prima door.. Daarbij komt dat het probleem ook van kwaad toch erger gaat , als het de voeding zou zijn dan moet hij van begin af aan toch al problemen geven ? ik wil dus graag advies waar ik het probleem het beste kan zoeken.. alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:103659f12d="Ruud de Wit"]En dan toch weer een Q-TEC kopen :cry:[/quote:103659f12d] Beetje jammer idd, voor het dubbele heb je een supervoeding ala Tagan 380. Maaruh heb je nog een moederboardje tot je beschikking, check het plankje eens visueel. Lijkt me dat die het namelijk ook kan zijn aan de problemen te zien.
Link naar reactie
[quote:02be1bd807="Ruud de Wit"][quote:02be1bd807]Op aanraden van diverse mensen hier nieuwe voeding gekocht [/quote:02be1bd807] En dan toch weer een Q-TEC kopen :cry:[/quote:02be1bd807] Tja maar zoals ik al zei, de voedingslijnen blijven netjes binnen de perken ook onder zware belasting.. Met alle respect maar aan zon opmerking heb ik dus niet veel. @ Vandread , ik heb het moederbord van dichtbij bekeken maar zie niets geks of opmerkelijks en helaas heb ik niet even een ander plankje liggen .. Als de bios niet goed is dan zou hij het toch ook zo nu en dan moeten doen bij een "warme" start? , ik zelf denk toch meer aan iets hardware matigs , mede omdat het probleem langzaam maar zeker erger wordt. Vinden jullie die tikkende harde schijf niet vreemd? of komt dat ook wel eens voor bij een perfect werkende hd?
Link naar reactie
[quote:872060354a="Wim Sturkenboom"]Tikkende harde schijven horen niet. Dit kan een voedingsspanning probleem zijn of een stervende HD. Heb je al getest met diagnose tool van HD fabrikant?[/quote:872060354a] Heb al getest met het progje van maxtor en die geeft geen errors op alle tests. Het tikkende geluid was constant en ongeveer 2 keer per seconde.
Link naar reactie
[quote:3175f94369="Alipapa"]Probeer eens een andere batterij, dat kan je de kop niet kosten. Batterijen/accu`s kunnen in koude toestand als ze niet 100% zijn een te lage spanning of stroomsterkte afgeven, als ze warm worden gaat het dikwijls wel wat beter![/quote:3175f94369] Zou een bios batterij deze problemen kunnen veroorzaken dan ? ook al staat de tijd etc wel goed?
Link naar reactie
[quote:b493768099]Ik heb de voedings lijnen al getest onder zware belasting met een burnin test programma en hier bleven de lijnen gewoon stabiel , dus geen inzakkende 12v lijn of zoiets dus ik betwijfel of dat het is .. [/quote:b493768099] Dat zal vast. Maar je probleem concentreerd zich op het niet voldoende vermogen kunnen leveren bij een 'koude' start, en als je beeld ineens zwart wordt, hoe meet je dan de voltages ? Ik krijg gemiddeld ong. 5 van dergelijke 'vreemde' problemen onder handen en ik hoef de kasten al niet eens meer te openen om te weten dat er dan zo'n noname of Q-TEC inzit. Bovendien, als zo'n Q-TEC de brui eraan geeft neemt ie, door gebrek aan voldoende beveiliging, meestal je mobo, memory of nog meer componenten mee naar de eeuwige jachtvelden. Advies: Als je bereidt bent € 1000,= uit te geven voor een PC, geef dan i.p.v. € 30,=, € 80,= uit aan GOEDE voeding (ANTEC, ENERMAX, ZALMAN etc.), en sluit de PC aan op een GEAARDE wandcontactdoos. Bij voorkeur via een contactverdeeldoos met piekspanningsbeveiliging.
Link naar reactie
[quote:264529db7b="Ruud de Wit"] Ik krijg gemiddeld ong. 5 van dergelijke 'vreemde' problemen onder handen en ik hoef de kasten al niet eens meer te openen om te weten dat er dan zo'n noname of Q-TEC inzit. [/quote:264529db7b] puur uit nieuwsgierigheid, 5 van dergelijke problemen per wat? dag,week, maand...
Link naar reactie
[quote:3238df7e29="Ravager"]De 1e week liep hij vervolgens prima maar langzamerhand begon het hele verhaal weer opnieuw.. Bij een koude start werden weer de HD's niet herkent en gaf hij aan : Bootfailure ,Invalid system disk en de plekken waar hij dus normaal gesproken de type nummers van je hd's aangeeft bleven leeg. ctrl alt del drukken, nieuwe start, en dan liep hij weer.[/quote:3238df7e29]Dit ligt meestal aan de HD('s) of het moederbord zelf. Zitten de HD aan dezelfde IDE kabel? De netvoeding zal best een rol kunnen spelen, maar echt waarschijnlijk acht ik dat niet. ALs de netvoeding te kort schiet, dan zal de computer nagenoeg altijd gewoon niet opstarten of onderuit gaan wanneer die echt werk moet verzetten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...