Ga naar inhoud

Ik heb een paar vragen !


Aanbevolen berichten

Hé ik heb een paar vragen !! Misschien kunt u mij helpen ! -De Prefetch Unit geeft aan de Bus Interface Unit de opdracht om de eerstvolgende instructie (dat is de instructie om de twee getallen op te tellen) uit het geheugen te halen. Waarom wordt hiervoor een aparte eenheid gebruikt, en wordt de instructie niet rechtstreeks door de opdrachteneenheid opgevraagd? -Bij moderne processoren is het mogelijk dat twee verwerkingslijnen parallel met elkaar lopen. We spreken dan van dual pipelining. Het spreekt voor zich dat deze techniek – toegepast vanaf de Pentium I - een behoorlijke snelheidswinst oplevert. Toch kan je zo al bedenken in welke situatie deze techniek onmogelijk kan toegepast worden ? -Waarom bracht Intel vanaf 1997 naast de klassieke Pentium-processor ook een Celeron-processor op de markt? Ik zou heel erg blij zijn als u mij kunt helpen !! (Als je je zou vervelen :D dan zoude mij een groot plezier doen om naar => http://www.sitebuilder.be/cursus/PCT_04.pdf en om een paar vragen optelossen !!(een paar eb ik al maar nog niet veel ! dus alle hulp is welkom !)) Thanks :wink: !! mcquinten2@walla.com
Link naar reactie
[quote:ebf0650e28="mcquinten2"] -Waarom bracht Intel vanaf 1997 naast de klassieke Pentium-processor ook een Celeron-processor op de markt? [/quote:ebf0650e28] Die andere 2 vragen zijn te technisch voor mij, maar op deze weet ik wel een antwoord. Volgens mij kwam die Celeron pas in 1998 op de markt, toen AMD succes begon te krijgen met de goedkope K6. Het prijsverschil met de PII was te groot, dus Intel kwam met deze goedkope CPU zonder L2 cache om dat gat te dichten. Zo konden klanten toch voor een lage prijs aan een echte Intel processor komen. Dat ie veel slechter presteerde dan de AMD K6 boeide echter niet. Later bleek deze Celeron zonder L2 cache trouwens bijzonder goed overclockbaar, maar dat terzijde. :wink:
Link naar reactie
Een schoolopdracht dus. ;) Niet verboden, maar ik ga je de boel in ieder geval niet voorkauwen. [quote:1007e10b81]-De Prefetch Unit geeft aan de Bus Interface Unit de opdracht om de eerstvolgende instructie (dat is de instructie om de twee getallen op te tellen) uit het geheugen te halen. Waarom wordt hiervoor een aparte eenheid gebruikt, en wordt de instructie niet rechtstreeks door de opdrachteneenheid opgevraagd?[/quote:1007e10b81] Er staat "eerstvolgende instructie". Hoe kan de CPU bepalen welke dat is? [quote:1007e10b81]-Bij moderne processoren is het mogelijk dat twee verwerkingslijnen parallel met elkaar lopen. We spreken dan van dual pipelining. Het spreekt voor zich dat deze techniek – toegepast vanaf de Pentium I - een behoorlijke snelheidswinst oplevert. Toch kan je zo al bedenken in welke situatie deze techniek onmogelijk kan toegepast worden ?[/quote:1007e10b81] MOV [A, B] ADD [B, C] En daar houdt mijn kennis van assembly wel zo ongeveer op, maar met dit voorbeeldje kun je het antwoord wel verzinnen. [quote:1007e10b81]-Waarom bracht Intel vanaf 1997 naast de klassieke Pentium-processor ook een Celeron-processor op de markt?[/quote:1007e10b81] Het marketing landschap van '97: PII beheerste de high-end en mainstream, als de krachtigste en duurste CPU van dat moment. PI werd niet langer verkocht, maar Socket 7 werd als budget lijn in leven gehouden door AMD's K6-2 en Cyrix. Ben benieuwd of je er hiermee uitkomt. :P
Link naar reactie
Zal even met m'n hand over m'n hart strijken - die hints waren toch niet zo duidelijk... ;) [quote:09c65e8549]-De Prefetch Unit geeft aan de Bus Interface Unit de opdracht om de eerstvolgende instructie (dat is de instructie om de twee getallen op te tellen) uit het geheugen te halen. Waarom wordt hiervoor een aparte eenheid gebruikt, en wordt de instructie niet rechtstreeks door de opdrachteneenheid opgevraagd?[/quote:09c65e8549] Reken maar uit wat zou gebeuren zonder prefetch: De L1 cache (het dichtstbijzijnde geheugen) zit op 2 of 3 klokcycli afstand van de opdrachteneenheid. Als die dus na elke instructie zélf de volgende moet opvragen kan hij slechts 1 instructie verwerken per 2 of 3 klokcycli - maximaal! [quote:09c65e8549]-Bij moderne processoren is het mogelijk dat twee verwerkingslijnen parallel met elkaar lopen. We spreken dan van dual pipelining. Het spreekt voor zich dat deze techniek – toegepast vanaf de Pentium I - een behoorlijke snelheidswinst oplevert. Toch kan je zo al bedenken in welke situatie deze techniek onmogelijk kan toegepast worden ?[/quote:09c65e8549] Je kunt alleen twee instructies tegelijk uitvoeren als ze niet afhankelijk van elkaar zijn. Bijvoorbeeld de volgende twee: A = 1 + 3 en B = A x 2 - die tweede kun je pas uitrekenen als je de uitkomst van de eerste weet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...