Ga naar inhoud

Pentium II 350 opvoeren


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, Ik heb een Pentium II, 350 mhz met 64 MBRam werkgeheugen en een hardeschijf van 2,00 GB. Ik wil hier graag een wat snellere computer van maken, want mijn internet (via netwerk) loopt ontzettend traag. Nu heb ik begrepen dat je er niet zomaar wat werkgeheugen en andere schijf in kan zetten, want dat maakt hem niet altijd sneller. Kunnen jullie mij helpen?! Wat is het maximale werkgeheugen dat ik er in kan zetten en hoe graat kan de harde schijf maximaal zijn?! Met vriendelijke groeten, Samadhi
Link naar reactie
[quote:53ba04781c="Samadhi"]Ik heb een Pentium II, 350 mhz met 64 MBRam werkgeheugen en een hardeschijf van 2,00 GB. Ik wil hier graag een wat snellere computer van maken, want mijn internet (via netwerk) loopt ontzettend traag. [/quote:53ba04781c]Traag internet heeft niet echt met deze computer te maken. Het moet toch wel vrij snel gaan. De computer configuratie op zich is niet snel, meer geheugen geeft wat extra speelruimte. Ga na hoe vol de harde schijf is, als er bijvoorbeeld 100MB vrije ruimte is, dan wordt vanzelf elke computer traag, maakt niet uit wat er op draait. Een verse installatie is de beste manier om weer met een schone lei te beginnen. Denk wel na over elke investering die je doet, het geld kan je ook aan een veel nieuwer systeem besteden. Welk moederbord zit in de computer? Welk soort geheugen zit er in EDO of SD-Ram?
Link naar reactie
[quote:8bd14ee3c8="Samadhi"]Ik wil er graag WindowsXP op draaien. Ik had begrepen dat een te grote harde schijf hem ook trager maakt, maar niet dus...[/quote:8bd14ee3c8]Nou de vraag is: wat is groot? Ik ben sowieso geen voorstander van 1 partitie C: op de harde schijf. Dat is al gauw te groot en werkt fragmentatie en dus trager worden van het hele systeem in de hand. Zelf werk ik voor Windows op partities van 8GB en probeer ik data op andere partities te plaatsen. Data is wisselend, en dus hoef ik ook alleen die partities zo nu en dan op te schonen. Windows heeft ook wel onderhoud nodig, maarre, dat is nog even een ander verhaal. Een groter probleem is dat met name op een ouder systeem de modernere harde schijven niet herkend worden of niet goed herkend worden. In het laatste geval is er wel een oplossing mogelijk maar het is altijd extra gedoe. Het voordeel van modernere schijven (va 3 jaar geleden, en pakweg 30GB of meer) is dat ze sneller aanvoelen dat hun voorgangers. Dat merk je ook bij het gebruik van Windows zelf.
Link naar reactie
[quote:5e3cfdf0b8="Samadhi"]Ik heb Win98, maar geen SE (second edition?!), dan moet ik daar nog eens ff achteraan. Mijn netwerk draait ook pas vanaf Win98 SE, dus dan probeer ik die wel ergens te krijgen.[/quote:5e3cfdf0b8]Op zich werkt een netwerk ook met gewoon Windows 98 ... of gebruik je een speciale configuratie?
Link naar reactie
Windows 2000 werkt eventueel ook prima op een PII 350. ik heb het zelf draaien ( bij mijn ouders) op een PII 333. Het is wel echt noodzakelijk om dan minimaal 128 MB ram te hebben, dan draait het redelijk soepel. als je de computer intensief gebruikt, is 192 of meer misschien aan te raden. Ik heb zelf het extra geheugen van marktplaats gevist, 2x 64MB, incl. verzendkosten voor 20 euro. In hoeverre laten dit soort PII's zich eigenlijk overklokken. van de Celeron 266 weet ik dat er mensen zijn die hem over de 400MHz kregen. En is het dan lonend om marktplaats/eBay af te struinen naar dit soort Celerons, of is een C 266@400MHz niet sneller dan een PII@350MHz?
Link naar reactie
Nou, de Celeron heeft minder cachegeheugen als de Pentium processor. Of dit vroeger ook al zo was weet ik niet precies maar tegenwoordig is de Celly de budgetuitvoering van de Pentium, en de aanwezigheid van voldoende cachegeheugen verhoogt de prestaties zeer zeker aanzienlijk. Groetjes van Jan Willem :wink:
Link naar reactie
[quote:9ffbd8dc8b="jwspruyt"]Nou, de Celeron heeft minder cachegeheugen als de Pentium processor. Of dit vroeger ook al zo was weet ik niet precies maar tegenwoordig is de Celly de budgetuitvoering van de Pentium, en de aanwezigheid van voldoende cachegeheugen verhoogt de prestaties zeer zeker aanzienlijk.[/quote:9ffbd8dc8b] Daar heb je helemaal gelijk in. En 'toen' was de Celeron ook al de budgetuitvoering, met minder cache. Maar een hogere kloksnelheid heeft ook (positief) effect op de prestaties. En mijn eigenlijke vraag was dan ook: waar ligt de grens dat de hogere kloksnelheid van een overclockte celeron meer prestaties levert dan een PII op zijn normale snelheid. En nogmaals, hoe ver kan een PII overclocked worden. want daarbij zit die extra cache je ook weer in de weg naar ik meen. ( Celerons hadden toen geen L2 cache)
Link naar reactie
Het voordeel van de celeron (va 300A en333A, dus niet 300 en 333) is dat de cache op de CPU zit. Het nadeel van de PII is dat de cache op halve snelheid draait. Hierdoor is een Celeron 333A net zo snel (soms zelfs sneller) dan een PII-350. Het schijnt dat de 300A en 333A modellen ook goed zijn over te klokken. Helaas zit mijn 333A op een moederbord dat alleen FSB 66MHz ondersteunt dus er valt voor mij niks over te klokken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...