Ga naar inhoud

Binnenkort een nieuwe pc...


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil binnenkort een nieuwe pc samenstellen, maar het is al weer tijden geleden dat ik mij echt in de componenten heb verdiept. Mijn huidige pc is sterk verouderd en nu wil ik graag een pc samenstellen die weer enkele jaren meekan, dus hij moet nog wel kunnen worden geupgraded. Ik zat te denken aan een : Asus mobo met AMD64 939 512 mb ram Nvidia grafische kaart WD s-ata hd dvd-speler en brander Audigy 2 geluidskaart Chieftec behuizing (goede voeding) Maar er zijn dus dingen waar ik het hoe & wat niet exact meer van weet. Moet ik bv voor de AMD64 ook specifiek geheugen gebruiken ? Is het verstandig om een PCI-Express compatible videokaart + mobo te nemen ? Zijn er nog meer dingen waar ik op dien te letten en hoe zit het met de BTX standaar die gaat komen ?
Link naar reactie
Als ik jou was zou ik nog geen PCI Express kaarten / borden gaan kopen omdat dat zich nog allemaal in ontwikkelingsfase bevind. Neem liever even AGP 8, daar kan je nog heel heel lang mee door, tenzij je echt ready for the future wilt zijn en geld genoeg hebt, dan neem je nu gewoon een X800XT PE... Het idee is dat over 3 jaar de PCI-E kaarten veel goedkoper zullen zijn, dus waarom niet even wachten en genoegen nemen aan een supersnelle AGP 8 kaart als een Radeon 9800XT. Dààr kan je wel halflife2 en doom III op rolletjes spelen :wink:
Link naar reactie
[quote:698025ea1c="Pinky & The Brain"] Moet ik bv voor de AMD64 ook specifiek geheugen gebruiken ? [/quote:698025ea1c] Het is wel handig om voor Socket 939 twee dezelfde modules te gebruiken, als je dual channel in wilt schakelen. En uiteraard PC3200 geheugen of sneller nemen. [quote:698025ea1c="Pinky & The Brain"] Is het verstandig om een PCI-Express compatible videokaart + mobo te nemen ? [/quote:698025ea1c] Nou voor Athlon64 is PCI-E zover ik weet nog niet te krijgen. [quote:698025ea1c="Pinky & The Brain"] Zijn er nog meer dingen waar ik op dien te letten [/quote:698025ea1c] Geef eerst maar 's aan waar die PC voor gebruikt gaat worden, de die-hard gamers komen bijv. nu al aan met videokaarten van 200+ euro. Wel of niet zwaar gamen? Wel of niet overclocken? [quote:698025ea1c="Pinky & The Brain"] en hoe zit het met de BTX standaar die gaat komen ? [/quote:698025ea1c] Als je in de toekomst een upgrade wilt doen naar een BTX-moederbord, dan moet je kast en voeding hier ook geschikt voor zijn.
Link naar reactie
[quote:c48cec62dd="carlobernardini"]Als ik jou was zou ik nog geen PCI Express kaarten / borden gaan kopen omdat dat zich nog allemaal in ontwikkelingsfase bevind. Neem liever even AGP 8, daar kan je nog heel heel lang mee door, tenzij je echt ready for the future wilt zijn en geld genoeg hebt, dan neem je nu gewoon een X800XT PE... Het idee is dat over 3 jaar de PCI-E kaarten veel goedkoper zullen zijn, dus waarom niet even wachten en genoegen nemen aan een supersnelle AGP 8 kaart als een Radeon 9800XT. Dààr kan je wel halflife2 en doom III op rolletjes spelen :wink:[/quote:c48cec62dd]Hahaha weet je het zeker? De radeon 9800XT is op dit moment de minst goede prijs/prestatie kaart. We weten tog helemaal niet wat de TS wil uitgeven?! Overigens is 512MB erg mager tegenwoordig! :wink: Ik zou toch egt 1024MB intern pakken.
Link naar reactie
[quote:1e0d7a54ee="carlobernardini"] De 9800XT is vergelijkbaar met de 6800GT. Die kost zo ongeveer 350/399 en de 9800XT 299 euro...[/quote:1e0d7a54ee] Voor iemand die een 3dmark topic opent is dit wel een erg domme opmerking :lol: een 9800xt is echt stuk trager en eerder vergelijkbaar met een 6800LE ... nu nog een nieuwe 9800xt kopen is echt zonde van je geld
Link naar reactie
[quote:ffa5bac0b4="carlobernardini"]valt mee hoor, kost hondert meer dan de pro versie. De 6800LE komt volgens mij ongeveer overeen met de 9800 Pro. De 9800XT is vergelijkbaar met de 6800GT. Die kost zo ongeveer 350/399 en de 9800XT 299 euro...[/quote:ffa5bac0b4]Sorry maar daar is toch echt niks van waar. Kijk maar eens naar de vga charts van tomshardware. [url=http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html]linkje[/url] De 6800LE die 200 euro kost sneller dan de radeon 9800XT die 300 kost. :wink: @Vandread: hij heeft geen 3dmark maar een pcmark topic geopent. :P
Link naar reactie
[quote:9e1aa73111="HardTrance"]Sorry maar daar is toch echt niks van waar. Kijk maar eens naar de vga charts van tomshardware. [url=http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html]linkje[/url] De 6800LE die 200 euro kost sneller dan de radeon 9800XT die 300 kost. :wink: @Vandread: hij heeft geen 3dmark maar een pcmark topic geopent. :P[/quote:9e1aa73111] pcmark heeft baat bij goede videokaart ;) ennuh er staat GEEN 6800LE in die lijst he... alleen de standaard 6800 die weer wat duurder is (300 ofzo?) maar kort door de bocht, zo'n 6800LE is gewoon heel leuk.... hmm.... het begint weer te kriebelen... zijn goed te modden he :lol:
Link naar reactie
Asus mobo met AMD64 939 [b:8f176bb71e]- Waarom Asus, de wereld is groter als Asus :-? . S939 moet je alleen nemen als je veel geld wilt uitgeven, en je krijgt minder extra's bij je eve dure mobo als bij s754. [/b:8f176bb71e] 512 mb ram [b:8f176bb71e]- 2x MDT PC3200 512MB, kost maar (2x) 89,- en is heel goed[/b:8f176bb71e] Nvidia grafische kaart [b:8f176bb71e]- GeForce 6800 GT of LE[/b:8f176bb71e] WD s-ata hd [b:8f176bb71e]- Waarom nou weer Western Digital? :-? Ook hier is de wereld allang weer groter geworden... Kijk eens voor een mooie Maxtor. Check ook de laatste C!T staat een test over S-ATA schijven in.[/b:8f176bb71e] dvd-speler en brander [b:8f176bb71e]- Een NEC Dual-layer natuurlijk, cheap, fast and good.[/b:8f176bb71e] Audigy 2 geluidskaart [b:8f176bb71e]- Niks op te zeggen, mooi kaartje.[/b:8f176bb71e] Chieftec behuizing (goede voeding) [b:8f176bb71e]- Halllooooo, de wereld is echt al veeeeeel groter als Chieftec, Western Digital en Asus. Je kunt ook een gewone kast kopen met een mooie Zalman voeding ofzo.[/b:8f176bb71e]
Link naar reactie
[quote:c4995fdaf9="General X"] Chieftec behuizing (goede voeding) [b:c4995fdaf9]- Halllooooo, de wereld is echt al veeeeeel groter als Chieftec, Western Digital en Asus. Je kunt ook een gewone kast kopen met een mooie Zalman voeding ofzo.[/b:c4995fdaf9] [/quote:c4995fdaf9] Kan, maar voor mensen die Chieftec kasten mooi vinden: Die 360W voeding van Chieftec is krachtig, stabiel en stil. Prima voor mensen die niet al teveel in hun PC stoppen en niet tot het uiterste OC'en.
Link naar reactie
Hallo, hier ben ik weer :) Ik ben geen die-hard gamer, maar eens een spelletje op zijn tijd is wel ok. De pc wordt wel zwaar gebruikt voor school en nevenactiviteiten. Programmeren, databases, wiskunde, netwerk-stuff, servers etc. Verder wil ik er graag een goede videokaart met [u:befeef20b8]goede[/u:befeef20b8] tv-out ondersteuning. Mijn voorkeur gaat uit naar Nvidia vanwege hun goede linux ondersteuning. Evt zou ik er later ook nog altijd een andere videokaart in kunnen zetten, maar ik wil natuurlijk liever nu een leuke prijs / prestatie kaart. Dat dualchannel geheugen, wat is daar het grote voordeel van en is het wel de moeite waard ? Een intern geheugen van 1024mb is misschien ook niet onverstandig... Wat de BTX standaard betreft, ik had een hele mooie chieftec op het oog, maar deze zijn ATX. Ik weet niet of BTX echt gaat 'doorbreken', want ik had gelezen dat AMD er geen voorstander van was..., maar aan de andere kant wil ik ook niet een dure computersamenstellen die straks na 1,5 jaar ofzo al niet meer is te upgraden...
Link naar reactie
[quote:58c5f7509c="General X"]WD s-ata hd [b:58c5f7509c]- Waarom nou weer Western Digital? :-? Ook hier is de wereld allang weer groter geworden... Kijk eens voor een mooie Maxtor. Check ook de laatste C!T staat een test over S-ATA schijven in.[/b:58c5f7509c] [/quote:58c5f7509c] Maxtor? de wereld is zo veel groter dan maxtor :P Hitachi's zijn momenteel de snelste 7200 rpm schijfjes ;) (en ik heb geen C!T dus heb geen idee wat er in staat)
Link naar reactie
[quote:03b0658769="General X"]Asus mobo met AMD64 939 [b:03b0658769]- Waarom Asus, de wereld is groter als Asus :-? . S939 moet je alleen nemen als je veel geld wilt uitgeven, en je krijgt minder extra's bij je eve dure mobo als bij s754. [/b:03b0658769] [/quote:03b0658769] Asus, omdat ik altijd goede ervaringen heb met asus, maar ik sta wel open voor andere borden. De s939 omdat ik had begrepen dat de s754 een 'budgetlijn' was die er straks uit gaat en de s939 de enige lijn met toekomst is. Ook had deze een voordeel qua geheugen, maar ik weet niet meer precies wat, dat zou ik moeten opzoeken...toen ik de keuze voor de s939 maakte was het me echter wel duidelijk dat het de enigste juiste voor mij was. [quote:03b0658769] 512 mb ram [b:03b0658769]- 2x MDT PC3200 512MB, kost maar (2x) 89,- en is heel goed[/b:03b0658769] Nvidia grafische kaart [b:03b0658769]- GeForce 6800 GT of LE[/b:03b0658769] WD s-ata hd [b:03b0658769]- Waarom nou weer Western Digital? :-? Ook hier is de wereld allang weer groter geworden... Kijk eens voor een mooie Maxtor. Check ook de laatste C!T staat een test over S-ATA schijven in.[/b:03b0658769] [/quote:03b0658769] Ook hier weer op basis van goede ervaringen en ze waren een tijdje terug een van de betere fabrikanten voor s-ata hd's. Maxtor wil ik juist liever niet...ík weet dat velen van jullie er goede ervaringen mee hebben, maar wij hebben daar juist mindere ervaringen mee (een hele lange geschiedenis...niet vragen dus ;-)). [quote:03b0658769] dvd-speler en brander [b:03b0658769]- Een NEC Dual-layer natuurlijk, cheap, fast and good.[/b:03b0658769] [/quote:03b0658769] Ik zat echter te denken aan een aparte dvd lezer en een combi brander voor cd-r/rw en dvd, maar die Nec lijkt idd een leuke brander. [quote:03b0658769] Audigy 2 geluidskaart [b:03b0658769]- Niks op te zeggen, mooi kaartje.[/b:03b0658769] Chieftec behuizing (goede voeding) [b:03b0658769]- Halllooooo, de wereld is echt al veeeeeel groter als Chieftec, Western Digital en Asus. Je kunt ook een gewone kast kopen met een mooie Zalman voeding ofzo.[/b:03b0658769][/quote:03b0658769] Persoonlijk vindt ik het gewoon mooie kasten, ik ga ze niet modden ofzo en er geen raampje inzetten etc. Die Bigtowers hebben hele handige systeempjes voor het plaatsen van de schijven / fan's etc. Verder hebben ze goede voedingen en ik vindt ze dus ook mooi :)
Link naar reactie
De toekomst van BTX is op dit moment niet echt zeker, aangezien volgens mij Intel het enige bedrijf is dat er voorstander van is. Terwijl die relatief weinig invloed heeft op de vormgeving van moederborden en behuizingen. Afgezien daarvan ben ik eigenlijk geen voorstander van Creative geluidskaarten. Ik heb een Live! Player 1024 en een Audigy Player, maar van beide zijn de drivers afschuwelijk. Installeren van de nieuwste drivers bij een verse Windows installatie geeft regelmatig blauwe schermen. Bovendien werken vaak de voorste of achterste boxen niet - en ja, de boxen zelf zijn goed. Helaas weet ik zo uit m'n hoofd geen goed alternatief. Reviews van geluidskaarten zijn vrij zeldzaam. Maar je zou eens kunnen kijken bij Terratec, Phillips en de VIA Envy geluidchip.
Link naar reactie
[quote:18f0d57006="Pinky & The Brain"]Asus, omdat ik altijd goede ervaringen heb met asus, maar ik sta wel open voor andere borden. De s939 omdat ik had begrepen dat de s754 een 'budgetlijn' was die er straks uit gaat en de s939 de enige lijn met toekomst is. Ook had deze een voordeel qua geheugen, maar ik weet niet meer precies wat, dat zou ik moeten opzoeken...toen ik de keuze voor de s939 maakte was het me echter wel duidelijk dat het de enigste juiste voor mij was.[/quote:18f0d57006] Ik ben beledigd, een budget lijn nota bene! :roll: Dat voordeel kwa geheugen is Dual-Channel geheugen (Dubbele brandbreete). Als je geen maxtor wil, intereseert mij niet zoveel maar wilde gewoon even je blik verbreden. Je ziet bij veel mensen dat ze zich bij de gevestigde merken houden omdat ze van die andere niks weten omdat ze er geen tijd in gestoken hebben. Voor dat mobo moet je trouwens zeker verder kijken als Asus, daar maakt een ander merk veel verschil. [quote:18f0d57006="egslim"]Helaas weet ik zo uit m'n hoofd geen goed alternatief. Reviews van geluidskaarten zijn vrij zeldzaam. Maar je zou eens kunnen kijken bij Terratec, Phillips en de VIA Envy geluidchip.[/quote:18f0d57006]Van wat je zegt over die drivers heb ik nog nooit gehad en niet vaak gehoord. Die tests zijn er wel, maar meestal blijkt dat de nVidia Soundstorm toch de beste is, en die heb je niet op S939/754
Link naar reactie
[quote:cd3d69e392="General X"] Ik ben beledigd, een budget lijn nota bene! :roll: Dat voordeel kwa geheugen is Dual-Channel geheugen (Dubbele brandbreete). Als je geen maxtor wil, intereseert mij niet zoveel maar wilde gewoon even je blik verbreden. Je ziet bij veel mensen dat ze zich bij de gevestigde merken houden omdat ze van die andere niks weten omdat ze er geen tijd in gestoken hebben. Voor dat mobo moet je trouwens zeker verder kijken als Asus, daar maakt een ander merk veel verschil. [/quote:cd3d69e392] Misschien is er inmiddels e.e.a aan het beleid gewijzigd bij AMD, maar al vrij in het begin had je 2 lijnen, namelijk de s754 en de s940. De s754 was een geknepen versie van de s940, een soort duron / celeron idee, vandaar 'budgetlijn'. Verder werd toen ook beweerd dat s754 en s940 zouden overstappen naar de zelfde socket...de s393. De s754 dient nu dus alleen als een 'goedkoper' alternatief..., maar zal niet lang meer meedraaien...., maar misschien hebben ze dit beleid wel gewijzigd... Als ik dit verkeerd heb, of verkeerd zie...laat het me dan weten s.v.p.
Link naar reactie
S940 is voor servers en workstations, niet relevant hier. S939 is voor high-end en mainstream. S754 was voor high-end, maar is nu mainstream en onderweg naar budget. Op snellere A64's voor dit platform hoef je niet te rekenen, alleen nieuwe Semprons. Hoelang ze hier nog mee doorgaan is de vraag, ik denk dat AMD de voorkeur geeft aan 1 socket, wat dan ten koste van S754 gaat. [quote:ae4581e0c7]Van wat je zegt over die drivers heb ik nog nooit gehad en niet vaak gehoord. Die tests zijn er wel, maar meestal blijkt dat de nVidia Soundstorm toch de beste is, en die heb je niet op S939/754[/quote:ae4581e0c7] Ik heb het probleem al gehad met verschillende moederborden, dus daar ligt het ook niet aan. Maar wanneer ik de nieuwste drivers van de Creative site probeer te installeren (custom install, hoef niet al die troep die ze standaard installeren) levert het regelmatig een blauw scherm op. Hoewel de Audigy daar wel minder last van heeft dan de Live. Maar het probleem van de niet-werkende surround blijft. Inderdaad was SoundStorm de beste oplossing, maar dat tijdperk lijkt definitief voorbij te zijn.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...