Ga naar inhoud

Heatspeader verwijderen


Aanbevolen berichten

Ik heb een corsair TWINX 512-3200C2PT setje. Dat is dus 2 reepjes pc3200 c2 geheugen van 256 MB. Als ik probeer om de heatspreader te verwijderen lukt me dit niet. Als het klemmetje eraf is zit het toch nog vast. Zit er dan nog wat tussen de chips en de heatspreader? Doel is eigenlijk om te kijken wat voor chips ik erop heb zitten. Is dit misschien nog makkelijker op een andere manier te achterhalen?
Link naar reactie
Waarom wil je zo graag weten wat voor chips erop zitten? bij mijn weten zitten er op dit soort chips vaak alleen een code van de fabrikant en als je pech hebt, staat er niet eens een fabrikant bij. En de kans is heel groot dat er een warmtegeleidende lijm ( of uitgeharde pasta ) tussen zit zoals General X al zei. Grote kans dat je meer kwaad dan goed doet voor je geheugen. ( of je moet een hele aparte reden hebben om die spreader te verwijderen. Dan ben ik uiteraard heel nieuwsgierig...)
Link naar reactie
Op de chips staat vaak een nummer waaraan je kan zie wat voor chips het zijn. Dat is eigenlijk de reden dat ik het wil weten, vooral uit nieuwsgierigheid of die chips dan bekend zijn als goed overclockbaar. Dat is eigenlijk alles. Omdat ik vaak las dat mensen de heatspreader hadden verwijderd dacht ik dat dat hier ook wel moest kunnen. Of kan ik erachter komen met in het achterhoofd dat het XMS 4.2 is?
Link naar reactie
[quote:22ea05cbe9="Red Dragon"]Je bent wel je levenslange garantie van Corsair kwijt volgens mij, weet je zeker dat je dat wilt?[/quote:22ea05cbe9]Hmm, in dat geval niet nee 8) Daar heb je wel gelijk in. Maar er is dus nergens een site ofzo waar een stelletje vandalen van allerlei modules de heatspreaders gesloopt hebben om naar de chips te kijken? :wink: Of een andere manier?
Link naar reactie
Die dingen van Corsair zitten idd redelijk goed vast. Net als de spreaders van bijna elk merk mem. Dit komt door de thermal tape die gebruikt wordt. Deze zit op de spreader geplakt en zorgt voor een goede warmte geleiding tussen de chip en de spreader. Om ze er toch af te krijgen zul je met beleid wat geweld moeten gebruiken. Zelf doe ik 't meestal met een platte schroevendraaier. Zoek een plekkie waar je er met de schroevendraaier tussen kan zonder dat je SMD componentjes raakt. Begin aan 1 van de uiteinden en wrik de spreader voorzichtig los van de chip. Wanneer het begin er is dan is het redelijk simpel de spreaders van 't mem af te halen. Ik snap ook niet welke idioot 't heeft uitgevonden spreaders op het mem te zetten. Ze hebben totaal geen enkele zin. Het enige wat ze doen is de warmte van het mem vasthouden in het metaal van de spreader waardoor de chips veel warmer worden met spreader dan zonder spreader. Uiteindelijk klokt 't mem ook beter zonder spreaders dan met. Afhankelijk van het type mem zal 't nog wel redelijk warm worden, maar minder warm dan met spreaders. Een klein beetje airflow over 't mem is genoeg om ze lekker koel te houden... Edit: VYW is eigenlijk een beetje op sterven na dood. Door een onenigeheid in de crew is de ene helft verder gegaan onder een andere naam. check www.hardwaredome.nl
Link naar reactie
[quote:1abdddca41="Comp-Freak"]Dat programma werkt niet met mijn chipset, hij kan hem niet vinden zegt ie :wink: :lol: Spreader verwijderen laat ik toch maar zitten ivm garantie. Iig alvast iedereen bedankt voor het meedenken. Ideeën zijn welkom 8)[/quote:1abdddca41] ach, zo snel zal het niet kapot gaan ( is wel corsair he) en als je het straks weer eens verkoopt vertel je er gewoon niks over.. heb het zelf met zo'n afbreekmesje gedaan. mesje helemaal uit, en dan voorzichtig over de memchipjes heen gaan en zo de koelprut doorsnijden.. met een minuutje heb je het los. http://mar.h0sted.org/ramliste250804.htm deze link van Vandread had het precies goed met wat erop zat. check op het reepje, daar staan specificaties op. staat ook een revisie op, heb nu 2x corsair gehad ( 1x rev 1.1 pc3500, was BH5, volgens de lijst ook BH5) en nu revisie 3.1 ( is B-5 en volgens de lijst ook B-5) dus je kunt naar mijn idee wel redelijk blindvaren op deze lijst.
Link naar reactie
[quote:c654111772="ArneLH"][quote:c654111772="Comp-Freak"]Dat programma werkt niet met mijn chipset, hij kan hem niet vinden zegt ie :wink: :lol: [/quote:c654111772] 't is ook al een ouwetje :wink:[/quote:c654111772]Haha, ok. Iig bedankt voor de tip. Ik vond het wel lollig dat ie zei dat er geen chipset aanwezig was :lol:
Link naar reactie
[quote:d7b9981c24="YoupY"]VYW is eigenlijk een beetje op sterven na dood. Door een onenigeheid in de crew is de ene helft verder gegaan onder een andere naam. check www.hardwaredome.nl[/quote:d7b9981c24] hoe komt het toch altijd dat overclockers bonje krijgen :P Fugger vs de rest @ XS ? Thorry vs de rest @ mofoc ? geen idee wie @ VYW ? :roll:
Link naar reactie
[quote:ca05cc49ca="Comp-Freak"][quote:ca05cc49ca="ArneLH"][quote:ca05cc49ca="Comp-Freak"]Dat programma werkt niet met mijn chipset, hij kan hem niet vinden zegt ie :wink: :lol: [/quote:ca05cc49ca] 't is ook al een ouwetje :wink:[/quote:ca05cc49ca]Haha, ok. Iig bedankt voor de tip. Ik vond het wel lollig dat ie zei dat er geen chipset aanwezig was :lol:[/quote:ca05cc49ca] Heb je wel iets handmatig geselecteerd bij 'Manufacturer' en 'Type'?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...