Ga naar inhoud

PC2700 AMD64 bottleneck?


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb momenteel voor m'n 2100+ 2x 512MB aan PC2700 geheugen. Als ik eventueel een upgrade doe naar een AMD64 (3200+ ofzo) heb ik me laten vertellen dat het geheugen een heel erge bottleneck zou zijn voor m'n CPU. In hoeverre klopt dit? En wat voor geheugen raden jullie me dan aan aan te schaffen. 1GB, puur voor gaming, geen OC. Ik hoef geen geheugen van 400 euro. :wink:
Link naar reactie
memsuggesties: 2x512 MDT pc 3200 (iets van 180 euro bijelkaar) doen het heel leuk, je kan ff met de timings klooien Als je leuker spul wilt G-skill PC4400(DDR550) 2.5-3-3-7 / PC3200 2-2-2-5 (Dual channel) voor 280 geloof ik... of iets van samsung tccd (is gskill ook maar die zijn getest op timings/snelheid) ps: ik zie dat je een target 350w hebt, wellicht werkt ie wel met amd64 maar als je je videokaart gaat upgraden word die wel krapjes denk ik.
Link naar reactie
Dat ligt eraan hoeveel je wilt uitgeven aan je upgrade. Ik denk dat je met DDR333 ipv DDR400 ongeveer 200 tot 400 punten van de rating verliest. 1GB DDR400 kost ongeveer € 150, wat meer is dan de meerprijs van een 3200+ tov een 2800+. Dus dan ben je goedkoper af met een 3200+ & DDR333, dan met een 2800+ & DDR400, voor dezelfde prestaties. Maar als je toch al genoeg geld uitgeeft voor een 3800+ oid dan is DDR400 een stuk aantrekkelijker. edit om toe te voegen: A64 ondersteunt DDR266, DDR333 en DDR400 - dividers voor die eerste twee zijn aanwezig, maar ik geloof niet voor DDR200.
Link naar reactie
Ok bedankt voor de reacties, dan is dat in ieder geval duidelijk. Mijn budget is niet verschrikkelijk hoog, en er moet nog ruimte zijn voor een nieuwe videokaart, 9800 Pro ofzo. Qua moederborden zat ik aan een MSI K8N Neo Platinum Edition te denken. Wanneer ik ga upgraden komt er inderdaad wel een nieuwe voeding in. Deze is slechts een noodoplossing geweest voor m'n voeding die enkele weken geleden in rook op ging. Dat wordt dat een 400Watt Zalman denk ik, dat moet genoeg zijn. EDIT: Over dat OC'en van m'n geheugen? Is dat goed te doen? Heb er geen ervaring mee, en haal ik wanneer ik mijn geheugen OC naar PC3200 dezelfde resultaten als wanneer ik er PC3200 inzet?
Link naar reactie
Een A64 systeem ziet er als volgt uit: [chipset (systeemklok)]---[CPU]---[geheugen] De systeemklok werkt altijd op 200MHz - tenzij je gaat overklokken. De CPUklok bereken je door de systeemklok te vermenigvuldigen met een multiplier. [i:107fcbe9b7]De geheugenklok heeft bij A64 echter niets meer met de systeemklok te maken.[/i:107fcbe9b7] De geheugenklok bereken je door de kloksnelheid van de CPU door een divider te delen - en elke A64 heeft dividers voor de verschillende geheugensnelheden ingebouwd. In de tijd van AXP was het idd belangrijk dat geheugen en FSB synchroon werkten. 200MHz geheugen -> 200MHz northbridge -> 200MHz FSB (DDR niet meegerekend) betekende dat je bij geen van de "->" hoefde te synchroniseren, dus daarmee geen tijd verloor. Maar omdat A64 de geheugencontroller ingebouwd heeft ziet het schema er nu anders uit: 200MHz geheugen -> 1800MHz northbridge -> 1800MHz CPU. Geheugen en norhtbridge werken dus toch al niet meer synchroon, maar met een divider. Als je echt optimaal van je A64 wilt genieten is DDR400 wel beter, maar nieuw geheugen kost ook geld. Een 3200+ met DDR333 presteert volgens mij minstens even goed als een 2800+ met DDR400, maar is wel goedkoper. Van de andere kant, het prijskaartje aan een 3800+ is dusdanig hoog dat het zonde zou zijn om daar geen DDR400 voor te nemen. De vraag is dus of je het geld voor DDR400 ook aan iets anders kunt uitgeven dat meer prestatiewinst geeft.
Link naar reactie
Fijne uitleg egslim! 8) In dat geval hou ik mijn geheugen nog even, ok het is niet optimaal maar dat kan altijd nog komen wanneer ik weer geld tot mijn beschikking heb. Waarschijnlijk gaat het een 3200+ worden op dat MSI plankje met m'n huidige geheugen. Eventueel proberen te OC'en, maar daar ga ik in 1e instantie niet van uit. Een 3800+ is me vooralsnog te duur, zeker als daar ook nog eens DDR400 bij zou moeten komen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...