Ga naar inhoud

Defecte CPU in Fujitsu Siemens Xpert Athlon 1 GHz computer?


Aanbevolen berichten

Klopt. Nu is de maximum temperatuur van een chip meestal zo'n 200 graden. Ik heb ooit een oververhitte transistor (2N3055) in handen gehad. Die transistor werkte nog wel, maarre, niet meer volgens de oorspronkelijke specs. Een chip is toch heel wat complexer en soms nog voorzien van andere componenten. Kan meestal niet die temepratuur aan. De behuizing van de chip kan vermoedelijk heel veel meer verdragen, en aluminium zal echt niet zomaar gaan smelten. Dan is het moederbord waarschijnlijk al lang in rook opgegaan ... Omdat er rook is gezien, en de CPU eigenlijk het enige onderdeel is dat schade laat zien, vermoed ik toch dat die is verbrand. De elco's op het moederbord zien er goed uit, daar zoek ik het probleem niet direct. Zojuist een reactie gehad van de eigenaar. Geen antwoord gekregen op mijn vraag (aard van de klacht), ik moest zelf maar gaan verzinnen wat mij het verstandigste lijkt (wel/niet repareren).
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Een kleine update op deze topic: Vandaag een AMD XP1800 CPU op het moederbord (Biostar M7VKA) geplaatst. Zover ik weet is zo'n CPU min of meer compatible met een normale Athlon CPU. Deze CPU wordt herkend als een 1150MHz CPU (wat in dit geval correct is) omdat de FSB 100MHz is. De oude CPU was dus toch kapot. Volgens de opschrift zou dit moederbord wel op een FSB van 133MHz kunnen werken, maar de jumpers zijn doorgesoldeerd. Misschien toch nog het proberen waard.
Link naar reactie
[quote:81bc1be72b="pcguy"]Probeer gewoon (noujah gewoon) zelf een schakelingetje zo te solderen zodat je 133mhz fsb hebt, of nog liever kan kiezen tussen 100mhz en 133mhz,[/quote:81bc1be72b]Even geprobeerd, systeem gaat op zwart. Dus blijft op FSB=100. Ik zal wel zien wat ik ga doen. Vorige eigenaar gevraagd wat ik er mee mag doen. Het moederbordje is vrij beperkt, maar ja er kan toch 1 GHz op en dat is voor gewoon gebruik genoeg.
Link naar reactie
En een goedkoop asus bordje samen met een sempron 2200+ oid? (of nog goedkoper asrock/ecs alleen heb je met asrock en ecs altijd gezeur en gedonder dat het niet echt lekker wil lopen is mijn ervaring) Enige wat eventueel nog moet is een el cheapo kastje + el cheapo voeding zodat je atx hebt, overige onderdelen kan je wel meenemen lijkt me. Edit: Nieuw geheugen moet dus ook als je dit uitvoerd, :oops: Niet aan gedacht :oops:
Link naar reactie
Wat ik zelf denk is het volgende: mijn XP1600 eventueel voor dat bordje gebruiken of iets goedkoops en iets mooier moederbordje kopen zodat die CPU iets beter tot zijn recht komt. En anders gewoon een Nforce2 voor een XP2400 CPU. Dat is in ieder geval beter dan een K7S5A moederbord dat ik nu nog gebruik. Wanneer ik echt iets nieuws wil hebben, dan ga ik het liefst voor het echte werk. A64 met bijbehorend moederbord.
Link naar reactie
[quote:f6ef49080b="Hans.Vosman"]Tja, ik weet niet goed hoe ik dat kan testen.[/quote:f6ef49080b] Koop een 10 euro sloopmoeder en zet hem erin. De rest van de onderdelen lopen geen direct risico. [quote:f6ef49080b="taco78"]Ik denk dat ie overleden is..[/quote:f6ef49080b] Waar baseer je dat op?? Er is kans, maar dat hoeft niet perse zo te zijn... Door alleen plaatjes te kijken kan je zoiets niet te weten komen :roll: . [quote:f6ef49080b="Captain_Kansloos"]Heeft ie ook gezien WAAR de rook eruit kwam?[/quote:f6ef49080b] Ik neem aan dat de eigenaar niet zo'n pc freak is en dus ook niet iets als een window heeft en dus dat de rook gewoon uit ventilatiegaten van de kast is gekomen... Dan kan je dat dus niet weten :wink: Enne, tommie staat geen deeplinks toe :wink:
Link naar reactie
[quote:aa2f856052="carlobernardini"][quote:aa2f856052="Hans.Vosman"]Tja, ik weet niet goed hoe ik dat kan testen.[/quote:aa2f856052] Koop een 10 euro sloopmoeder en zet hem erin. De rest van de onderdelen lopen geen direct risico. [/quote:aa2f856052]De oorspronkelijke CPU werkt gewoon niet op het Biostart moederbord. Een Ahtlon XP1800+ CPU werkt wel op FSB=100MHz, tenminste de Bios wordt zichtbaar en meldt dan dat er geen besturingssysteem kan worden gevonden. Dat klopt, want het moederbord is verder geheel kaal. Gezien het uiterlijk van de CPU en omdat ik verder geen ander onderdeel zie die rooksignalen heeft afgegeven, is het voor mij erg aannemelijk geworden dat de oorspronkelijke AHtlon 1 GHz CPU kapot is. Het bordje lijkt me wel bruikbaar, maar het is eigenlijk een hele grote kast met een klein mobootje. Die kast is prima geschikt voor mijn huidige systeem, die nogal krap behuisd is. Ik wacht even af wat de vorige eigenaar wil. Wanneer ik groen licht krijg voor slopen, dat gebruik ik zelf de kast, en dan gaat dat mobootje in een andere kast. Wat ik uiteindelijk over houd is een Biostart mobo. XP CPU, 1 x SDRam 128MB en 256MB DDR dat op zich bestemd was voor een "nieuw" mobootje voor de XP CPU. Saillant detail is wel dat een koeler met metalen klem wel aardig strak zit, maar niet super strak. Het is ook wel zo dat de socket misschien niet geheel een standaard socket is. De CPU rubbertjes lijken net iets lager te zitten dan de bovenrand van de socket.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...