Ga naar inhoud

Nieuwe SATA-schijf wordt niet herkend


Aanbevolen berichten

In een nieuwe pc (ASUS K8V SE de luxe, AMD 64 3000, HDD Maxtor DiamondMax 10 SATA 200GB, 512 MB Kingston) lukt het niet om WinXP geïnstalleerd te krijgen omdat het os de harde schijf niet herkent. Dit heb ik gedaan: Overeenkomstig de instructies van Maxtor een MaxBlast 3 bootable cd gemaakt en hiermee opgestart, de sata-schijf is dan te benaderen. Hiermee geformateerd en gepartitioneerd. Vervolgens geprobeerd winXP te installeren, tijdens het installatieproces op F6 gedrukt, weer op advies Maxtor. Dan wordt even later om een diskette met drivers gevraagd en hier gaat het fout. Van de Maxtor-site heb ik wel wat opgehaald maar kennelijk niet de goede spullen want windows breekt telkens de installatie af omdat de sata-schijf niet wordt gevonden. Tevens heb vanuit de MaxBlast cd een diskette met drivers aangemaakt, maar deze zijn bedoeld voor een schijf met pci en werken dus ook niet. Ik heb niets meegeleverd gekregen met de HD. Overigens kan ik in het bios ook niets terugvinden van de schijf. Op de maxtor-site kan ik dus geen drivers vinden. Verder lijkt het ding wel goed te zijn aangesloten, dat heb ik allemaal al geconstroleerd. Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen. Hans
Link naar reactie
Ik denk dat je een vergissing maakt. Je hebt tijdens de installatie op F6 gedrukt om een driver te installeren. Dit hoeft alleen maar als je een Raid configuratie wilt gaan gebruiken. Volgens mij ga je dat niet doen? Dan zit er bij je mobo of raid-pci een diskette met drivers die je bij F6 moet gebruiken. Een SATA schijf moet zo door het mobo en Windows worden herkent. Heb net een Diamondmax 10 200gb sata erin gezet ( niet Raid) en dit gaf geen enkel probleem. Kijk even in de bios of alles wat met sata te maken heeft enabled is. :wink:
Link naar reactie
toen ik mijn ide schijven verving voor sata schijven, herkende hij ze niet, ik moest aangeven dat ik p-ata+s-ata wilde gebruiken... @heavy user: volgens mij zit je daar bij de boot sequence te kijken... dat heeft niets temaken met s-ata of p-ata... kijk ff in het boekje van je mobo, of ga op zoek in het bios waar je het kan veranderen... Ut werkt dan geheid...
Link naar reactie
Het is gelukt! Uiteindelijk dank zij de tip die Obi me gaf, met die drivers werd de hd wel herkend. Ik moet zeggen dat ik daar nooit van m'n leven op was gekomen, omdat de naam v/d driver suggereert dat het om een raid-driver gaat en daar zoek ik niet naar. Hoe dan ook, ik ben enorm geholpen met al jullie hulp. Bedankt allemaal. Hans :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...