Ga naar inhoud

oude gateway astro upgrade


Aanbevolen berichten

Ben een oude gateway astro aan het upgraden. Dat is zo'n apple-achtige PC waarbij alles in de monitorkast zit ingebouwd. Het is een upgrade die vanuit economisch oogpunt totaal geen zin heeft, want het is veel goedkoper een leuke 2e hands PC te kopen die sneller is. Maar de PC is van mijn moeder en op haar leeftijd hecht je aan dingen. Hij is ook best handig; compact en zonder snoeren enzo. Het begon dat de PC niet meer opstartte omdat de harddisk kapot was. Inmiddels zit er een nieuwe maxtor 40GB in. Dat scheelde al flink. Toen heb ik de geheugenmodule van 64 MB vervangen door 256mb. Nu wil ik er in ieder geval nog XP op zetten omdat dit veel gebruiksvriendelijker is dan windows 98. Hier ontstaat het probleem; de proccesor is een celeron 400, dat zit dicht tegen de minimum eis van XP aan. Ik had nog een Celeron 700 liggen maar die werkt niet. Nu weet ik niet of dat aan de Celeron lag (ik heb deze nooit kunnen testen) of aan de ondersteuning van het moederbord. Celeron 400 is PPGA en de 700 is FCPGA. Het moederbord in de Astro is een apart geval dat ik nergens terug kan vinden. Er zit de intel 810 chipset op. De chipset ondersteunt wel celeron en PIII. Bios upgrade voor de astro heb ik nergens kunnen vinden, zoals gebruikelijk bij dit soort PC's is in de bios niets in te stellen. Hier staan de specs van de astro http://support.gateway.com/s/Astro/3500600/350060025.shtml Is de maximale upgrade hier naar een celeron 533? (laatste PPGA) Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Alle hulp is welkom!
Link naar reactie
ik schop dit topic nog een keer omhoog. ik ben inmiddels wat wijzer geworden. Het is een Intel BP810 mobo. Op de Intelsite staat info over dit bord. Het is inderdaad maximaal celeron 500 (PPGA) die zit er inmiddels in. Hij draait op XP en er zit een combo DVD/brander in. Waar ik alleen een beetje van baal; de celeron die er nu inzit heeft op een ander bord op 100 fsb gelopen. ook de intel chipset kan dit aan, en het geheugen ook. Alleen de BIOS is niet op 100 in te stellen. Updates zijn er ook niet. Met CPU cool krijg ik de FSb wel op 74 maar verder niet. Dit komt doordat de PCI snelheid te hoog wordt. Ik heb gezocht naar een manier om het BIOS te "hacken" maar daar werd ik niet veel wijzer van. De fsb op 100 zou de snelheid een flink stuk omhoog helpen. Nogmaals het is verder een vrij zinloos project maar ik leer ervan zullen we maar zeggen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...