Ga naar inhoud

Wat is het verschil tussen deze 2 cpu's


Aanbevolen berichten

Binnenkort wil ik een amd64 systeem kopen, weet alleen nog niet precies welke snelheid ik erin wil zetten. Zit eigenlijk te denken aan een 2800+ omdat die me voor mijn gebruik snel zat lijkt. Maar nu staan er op de site van enkele cpu's 2 soorten op. Bijvoorbeeld: AMD ATHLON 64 3200+ 1600FB 1MB S754 OEM EUR 209,00 en AMD ATHLON 64 3200+ 1600FB 512KB S754 BOX NEWCASTLE EUR 219,00 Het verschil zit hem in het cache geheugen volgens mij, maar ik dacht dat een groter cache duurder was maar dat is hier niet zo. Wellicht is er een andere reden voor. Mijn tweede vraag is, wat houdt dat newcastle in? Als laatste, welke zouden jullie mij aanraden? Alvast bedankt voor de reacties.
Link naar reactie
die 2e athlon 64 is boxed, zit dus een koeler bij, ook is dit volgens mij de "nieuwe versie" . de oude had namelijk 1mb cache, de nieuwe 512, en dat newcastle is gewoon de naam van de processor zeg maar, van een bepaalde core, zoals je eerder ook al barton e.d. had.. edit/ ik denk zelf dat 1mb cache beter is, lijkt me gewoon sneller, en een koelertje kost 9 euro dus daar hoef je t niet voor te doen :)
Link naar reactie
[quote:2cf3251693="Obi-wan-kenobi"]Volgens mij is de 1MB versie beter overclockbaar, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Iemand?[/quote:2cf3251693] Theoretisch is degene met de minste cache beter overclockbaar Omdat met meer cache de kans groter is dat een deel van de cache de hogere snelheid niet leuk vindt.
Link naar reactie
[quote:432a72d0cd="Vandread"] [quote:432a72d0cd="Obi-wan-kenobi"] Volgens mij is de 1MB versie beter overclockbaar, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Iemand?[/quote:432a72d0cd] Theoretisch is degene met de minste cache beter overclockbaar Omdat met meer cache de kans groter is dat een deel van de cache de hogere snelheid niet leuk vindt. [/quote:432a72d0cd] Maar daarentegen loopt die 512kB versie nu al 200MHz harder dan de andere 3000+ ...
Link naar reactie
[quote:d519b50efb="Vandread"][quote:d519b50efb="Obi-wan-kenobi"]Volgens mij is de 1MB versie beter overclockbaar, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Iemand?[/quote:d519b50efb] Theoretisch is degene met de minste cache beter overclockbaar Omdat met meer cache de kans groter is dat een deel van de cache de hogere snelheid niet leuk vindt.[/quote:d519b50efb] Dit gold alleen in de tijd dat CPU's nog off-die cache hadden, zoals PII. Bij een moderne CPU is cache praktisch nooit de beperkende factor voor de kloksnelheid. Veel belangrijker is dat de 1MB versie standaard een 200MHz lagere snelheid heeft. Dat maakt 'm waarschijnlijk relatief verder overklokbaar. Als je geen zin hebt in overklokken kun je beter de 512kB versie nemen, 200MHz extra is meestal meer waard dan die cache.
Link naar reactie
Overklokken doe ik toch niet aan. Ik zoek gewoon een processor die goed presteert. Dus dan lijkt de 512 in dit geval de beste keuze omdat die wat sneller is. Die tien euro maakt niet zoveel uit. Moet nu eerst maar even nadenken of ik die 60 euro die tussen de 3200+ 512 en de 2800+ de moeite waard vind.
Link naar reactie
Nu ik toch al een topic open heb wil ik gelijk even vragen wat een leuk moederbordje is. Zitten er veel significante verschillen tussen nforce3 en k8t800? Ik zat zelf te denken aan 1 van deze borden. Asus k8n-E de luxe Asus K8V-SE DeLuxe ATX MSI K8T Neo-FSR, K8T800 MSI K8T Neo-FIS2R, K8T800 MSI K8N NEO Platinum, nForce3 Qua prijs ontlopen ze elkaar niet erg. Eventuele andere suggesties zijn uiteraard van harte welkom. Overklokken is voor niet van belang, wel zoek ik gewoon een snel bordje, geluidschip is op zich ook wel belangrijk en verder maakt het me eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik weet dus nog niet of het een 2800+ of een 3200+ wordt. Maar ik neem aan dat de borden met beide processoren overweg kunnen?
Link naar reactie
Uhm ja de 3000+ dat kan ook :D Maar mijn vraag ontstond eigenlijk omdat er van de 3200+ 2 versies stonden en ik me afvroeg waar dat door kwam. En ik heb voor 754 gekozen vanwege de prijs. Is er dan een goed argument om toch voor de 939 te kiezen ondanks dat het me dan veel meer geld gaat kosten? Bedankt Gerben voor je tip. Die bordjes die ik heb genoemd, behalve de eerste asus, zijn allemaal te koop bij een winkel bij mij in de stad. Eventueel kan ik wel een ander bord via internet bestellen als die grote voordelen heeft ten opzichte van de andere borden.
Link naar reactie
[quote:89540b4825="thijs1981"]En ik heb voor 754 gekozen vanwege de prijs. Is er dan een goed argument om toch voor de 939 te kiezen ondanks dat het me dan veel meer geld gaat kosten? [/quote:89540b4825] Wellicht het gemak van upgraden in de toekomst. Maar je hebt ook kans dat tzt het interesanter is om een nieuw mobo te kopen met nieuwe features (PCI express / DDR2 ofzo)
Link naar reactie
[quote:a0061aeaf8="RicardoS"]Ik zou die met 1 mb cache nemen, want ik dank dat in praktijk je meer snelheid haald uit die dubbele cache dan uit die 200 Mhz. (100% meer cache t.o.v. 10% meer kloksnelheid :wink: ) Ik heb overigens niet zulke beste ervaringen met de betrouwbaarheid van MSI-bordjes. :-?[/quote:a0061aeaf8] vroeger in de begintijd van de AXP hadden ze elco problemen nu bouwen ze echter zeer goede borden en veel mensen zijn over de K8N Neo goed te spreken!
Link naar reactie
Ok dan ga ik zeer waarschijnlijk voor de msi k8n met de nforce3 chip. Kan daar ook een 2800+ op??? Op de site van MSi staat dit: • Supports up to 3200+, 3400+, 3700+ or higher CPU Als ik dit zo lees staat er dat er minstens een 3200+ op moet. ALs dat zo is maakt het mijn cpu keuze wel een stukje makkelijker :D
Link naar reactie
[quote:079af2f2ae="thijs1981"]Ok dan ga ik zeer waarschijnlijk voor de msi k8n met de nforce3 chip. Kan daar ook een 2800+ op??? [/quote:079af2f2ae] Op de site van MSI staat ook expliciet [b:079af2f2ae]CPU Support[/b:079af2f2ae] (zie linkerkant): http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_cpu_support_detail.php?UID=572&kind=1
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...