Ga naar inhoud

DDR-Ram geinstalleerd en PC valt uit


Aanbevolen berichten

Vandaag een latje 512 MB DDR-Ram 400Mhz gekocht en geinstalleerd. Ik heb moederbord ECS K7S5A. Voordien zat er slechts 128 MB SD-Ram in 133 Mhz. Die heb ik dus weggehaald en vervangen door de nieuwe DDR-RAM. Wat gebeurt er na 20 minuten: pc valt uit en herstart. Tijdens deze herstart valt hij weer uit en begint opnieuw op te starten. Toen heb ik hem manueel uitgeschakeld. Doos terug opengevezen en er was een lichte verbrande geur te merken. Momenteel heb ik mijn latje SD-RAM er maar terug ingestoken in afwachting. Maar waaraan ligt mijn probleem? Is die DDR-RAM niet compatibel met mijn mobo of ...? Bijkomend punt: mijn mobo kan max 266Mhz DDR-RAM aan, en dit latje is er een van 400 Mhz maar normaal kan dit toch geen kwaad?
Link naar reactie
Ik dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat dit mobo (heb hem zelf ook, maximaal DDR266 Hhz wil). http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Support/FAQ_Answer.aspx?&FAQID=20114003&MenuID=46&LanID=0 Net effe op hun homepage geweest. Dit mobo support geen DDR333 wegens beperking sis chipset en zal dus de DDR400 zeer zeker niet doen. Dus omruilen voor DDR266 (dat ik heb) en het gaat werken
Link naar reactie
DDR geheugen zou downwards-compatibel moeten zijn, maar je moet dan wel geluk hebben. Ik heb PC3200 (400Mhz, Corsair value select) gekocht voor een bord dat maar tot 266Mhz ondersteund. Dat wil dus niet. Allemaal memory errors in test 5 van memtest. Komt waarschijnlijk door de combinatie van mobo en de verhouding 400/233. Op 200 Mhz doen ze het prima. Die brandlucht is erg verdacht, het is te hopen dat je alleen de modules geschroeid hebt, want garantie wordt lastig als je de modules niet goed in de socket geplaatst hebt.
Link naar reactie
[quote:19ccf45a51]DDR geheugen zou downwards-compatibel moeten zijn, maar je moet dan wel geluk hebben. Ik heb PC3200 (400Mhz, Corsair value select) gekocht voor een bord dat maar tot 266Mhz ondersteund. Dat wil dus niet. Allemaal memory errors in test 5 van memtest. Komt waarschijnlijk door de combinatie van mobo en de verhouding 400/233. Op 200 Mhz doen ze het prima. [/quote:19ccf45a51] Misschien komt het doordat wanneer je snel geheugen terugklokt de geheugentimings lager worden gezet door de "by SPD" instelling. Het is best mogelijk dat het moederbord dergelijke timings niet aankan - dan kun je het probleem oplossen door ze handmatig iets hoger te zetten.
Link naar reactie
[quote:cb511729d7="biomass"]DDR geheugen zou downwards-compatibel moeten zijn, maar je moet dan wel geluk hebben. Ik heb PC3200 (400Mhz, Corsair value select) gekocht voor een bord dat maar tot 266Mhz ondersteund. Dat wil dus niet. Allemaal memory errors in test 5 van memtest. Komt waarschijnlijk door de combinatie van mobo en de verhouding 400/233. Op 200 Mhz doen ze het prima. Die brandlucht is erg verdacht, het is te hopen dat je alleen de modules geschroeid hebt, want garantie wordt lastig als je de modules niet goed in de socket geplaatst hebt.[/quote:cb511729d7] Ik vermoed dat mijn pc uitviel omdat de processor te heet kreeg. Daarrond was ook de licht verbrande geur te merken, niet aan het latje RAM dus. Kan ik dat ergens instellen dat het latje RAM maar tegen 200 Mhz mag werken?
Link naar reactie
[quote:36d12d0043="egslim"][quote:36d12d0043]DDR geheugen zou downwards-compatibel moeten zijn, maar je moet dan wel geluk hebben. Ik heb PC3200 (400Mhz, Corsair value select) gekocht voor een bord dat maar tot 266Mhz ondersteund. Dat wil dus niet. Allemaal memory errors in test 5 van memtest. Komt waarschijnlijk door de combinatie van mobo en de verhouding 400/233. Op 200 Mhz doen ze het prima. [/quote:36d12d0043] Misschien komt het doordat wanneer je snel geheugen terugklokt de geheugentimings lager worden gezet door de "by SPD" instelling. Het is best mogelijk dat het moederbord dergelijke timings niet aankan - dan kun je het probleem oplossen door ze handmatig iets hoger te zetten.[/quote:36d12d0043] Sorry, ik ben nogal leek op hardware-gebied. Die SPD instelling, vind ik dat in de BIOS? En op hoeveel zou ik het dan zetten? Dit kan echt geen kwaad voor mijn pc?
Link naar reactie
"by SPD" betekent dat de geheugenmodule de geheugentimings gebruikt die volgens de fabrikant het beste zijn. Wanneer je een DDR400 module op DDR266 laat werken zullen de SPD settings waarschijnlijk enorm agressief zijn - het is goed mogelijk dat het moederbord dat niet aankan. Lees de geheugensectie in de FAQ maar, en kijk in de BIOS bij de geheugentimings.
Link naar reactie
Ik heb met mijn K7S5A moederborden alleen maar problemen gehad met 266MHz geheugen, dus of het daar aan lag of de merken (Samsung, Kingston), dat weet ik niet. Meet 333MHz geheugen heb ik geen problemen ondervonden (Infineon, Dane Elec). 400MHZ problemen zou moeten werken, probeer wel eerst de standaard settings, normaliter pakt de Bios de SPD settings. Probeer eerst je computer stabiel te krijgen. De CPU zou ook met SD-Ram geheugen te heet moeten worden en na een half uur dus problemen geven.
Link naar reactie
Ik heb het latje DDR-RAM er nu weer eens ingestoken, een twintigtal minuten laten testen door memtest, ook verschillende applicaties tegelijk geopend zodat de processor en de RAM veel werk kregen, en tot nu toe is hij niet meer uitgevallen. Ook die verdachte geur merk ik niet meer. Hopelijk blijft het hierbij... Is het nu het best dat ik Windows het virtueel geheugen laat beheren, een vaste pagefile maak, of gewoon geen virtueel geheugen? (want 512 DDR RAM is in mijn ogen genoeg om Win XP te draaien) Toch bedankt aan iedereen die mij ter hulp kwam :)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...