Ga naar inhoud

garantie mobo


Aanbevolen berichten

Denk dat je het beste op de site van de consumentenbond kan kijken. Ik meen ook dat als een product kapot gaat binnen een periode die je minimaal kan verwachten er nog gewoon garantie gegeven moet worden. Lijkt me niet dus dat 1 maand na verstijken van de garantieperiode dat ding al stuk mag gaan.
Link naar reactie
Ik meen dat dit 1 januari 2001 ingegaan is. Sta op je recht. Je hebt - twee jaar volledige garantie - aflopende garantie gedurende de normaal te verwachten levensduur Ze proberen dit altijd weer, de meeste mensen zullen er ook wel in trappen. Maar ze hebben zich maar aan de wet te houden. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, of lid bent van de consumentenbond, schakel die dan zonodig in.
Link naar reactie
Buiten de 1 of 2 jaar garantie om is het nogal simpel om te zeggen of je nog garantie heb of niet. Namelijk, er bestaat zoiets als het consumentenrecht, is je product kort na het verstrijken van de garantieperiode kapot gegaan dan heb je alsnog recht op garantie. Oké er kunnen kleine kosten in rekening gebracht worden zoals opsturen maar het is niet zo dat je gelijk niets meer krijgt. Consumentenrecht geld ook voor veel meer, gaat een tv minimaal 5 jaar mee en is hij na 2 jaar kapot? (jaar na verstrijken van garantie bv) dan heb je alsnog recht op (deels)garantie.
Link naar reactie
Nou deze berichten geven mij weer een beetje hoop, die had ik inmiddels al een klein beetje opgegeven. Ik heb vanochtend een mailtje gestuurd met voorzichtig vermeld dat ik eigenlijk niet tevreden ben met het antwoord wat ik via de telefoon kreeg. Dat was namelijk een jaar garantie. Mocht dit mailtje niet tot een tevreden oplossing bieden dan ga ik inderdaad verdere stappen nemen. Bedankt.
Link naar reactie
Wat zeg je mij hier van. Dit vond ik op de website van Funprice. :evil: Diverse producten worden geleverd met on-site garantie, dit houdt in dat de garantie bij de leverancier moet worden geclaimd en wordt opgevolgd door de leverancier. FunPrice is niet aansprakelijk voor deze vorm van garantie. 6.3 Diverse producten worden geleverd met fabrieksgarantie, FunPrice geeft geen fabrieksgarantie. Wij bieden wel de service om de garantie, tegen een kleine vergoeding, voor u te claimen. En ik maar menen dat ik ten [u:c28086bd5c]alle[/u:c28086bd5c] tijden met de leverancier zulke zaken dien af te handelen en niet met de fabrikant want die zit natuurlijk ergens in een van die goedkope maak het maar hier landen.
Link naar reactie
[quote:aad91370bf="laheije"]Diverse producten worden geleverd met on-site garantie, dit houdt in dat de garantie bij de leverancier moet worden geclaimd en wordt opgevolgd door de leverancier. FunPrice is niet aansprakelijk voor deze vorm van garantie.[/quote:aad91370bf]On-site is juist dat ze bij je thuis komen om het na te kijken. Verder zijn zij dacht ik volgens de wet verplicht om de garantie te regelen. Dus geeft een fabrikant 3 jaar fabrieksgarantie, dan moet de winkel ook 3 jaar die garantie regelen en niet je doorsturen naar de fabrikant.
Link naar reactie
Justitie zegt mbt comsumentengarantie het volgende (samenvatting!): [url=http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/Consumentenkoop_en_garantie.asp?ComponentID=10538&SourcePageID=5073]link[/url] [quote:deaf716bc5]De verplichtingen van de verkoper De verkoper is verplicht het product aan de koper af te geven. Hierdoor wordt de koper eigenaar. Betaalt de consument later of in termijnen, dan kan de verkoper echter bedingen dat hij eigenaar blijft totdat hij de totale koopsom van de koper heeft ontvangen. De verkoper is verplicht een product te leveren dat met de koopovereenkomst in overeenstemming is: 1. Het product moet voldoen aan de eigenschappen die je mag verwachten bij normaal gebruik. Met een auto moet je kunnen rijden en remmen. Op een pc moet je zonder problemen een tekstverwerkingsprogramma kunnen draaien. 2. De koper mag verwachten dat een product de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd. Heeft de koper bijvoorbeeld verteld dat hij een auto nodig heeft om met zijn caravan naar de Ardennen te gaan, dan moet de auto daartoe in staat zijn. Het kan dus van belang zijn om de verkoper te vertellen waarvoor het product gebruikt zal worden. 3. Een verkoper is niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen. Als de fabrikant reclame voor het product maakt, kan de koper daar rechten aan ontlenen (zie ook "Garanties"). Voldoet het product niet aan de in de reclame toegezegde eigenschappen, dan kan de koper de verkoper hierop in principe aanspreken. 4. Draagt de verkoper zorg voor de installatie van het product, maar voert hij de installatie ondeugdelijk uit, dan geldt dit als een gebrek aan overeenstemming van het product aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt als de koper zelf het product installeert, maar de bijgevoegde montagevoorschriften gebreken vertonen, waardoor het eindresultaat tegenvalt. De verplichtingen van de koper Tenzij anders is afgesproken, vindt de betaling van de koopsom plaats bij ontvangst. Wordt het product later geleverd of kan het product niet meteen worden meegenomen, dan hoeft de koper nooit meer dan de helft van de koopprijs vooruit te betalen. Betaalt de koper de koopprijs niet of niet tijdig, dan kan de verkoper eisen: 1. dat de koper alsnog de koopprijs betaalt; 2. dat de koper de kosten vergoedt die de verkoper hiervoor heeft moeten maken (de zogenaamde incassokosten); en, 3. dat de wettelijke rente over de koopprijs wordt vergoed. De wettelijke rente is verschuldigd vanaf de dag waarop de betalingstermijn is verstreken. In plaats hiervan kan de verkoper ook eisen dat de overeenkomst wordt ontbonden. In dat geval kan hij vergoeding eisen van de door hem geleden schade. Een defect aan het product Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later. 1. Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen. 2. De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd; 3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper. Wat kan de koper eisen? Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen: 1. dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert; 2. dat het product wordt hersteld of vervangen; 3. dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt; 4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.[/quote:deaf716bc5] En verder: [quote:deaf716bc5]Garanties De verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. Een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen. De verkoper of de producent garandeert bijvoorbeeld dat een horloge zeker 40 jaar zal werken. Gaat het horloge eerder stuk, dan krijgt de koper een nieuwe. De koper kan, indien reparatie mogelijk is, ook verlangen dat het horloge wordt gerepareerd. Vaak biedt een verkoper tegen een extra bedrag bovenop de koopsom een aanvullende garantie in de vorm van een service-verzekering. Een koper doet er verstandig aan goed te overwegen wat hij hierdoor extra krijgt bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. De service-verzekering biedt mogelijk niet veel meer dan de koper al aan wettelijke rechten heeft. De garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze de rechten of vorderingen van de koper bevatten. Voorts moet de garantie de naam en het adres van de verkoper of de producent vermelden en de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt. Reclame-uitingen vallen eveneens onder de garantie. Bij de aanschaf van het product kan de koper verlangen dat deze garantie op papier wordt verstrekt. De verkoper of fabrikant mag deze gegevens echter ook per e-mail of per diskette verstrekken.[/quote:deaf716bc5] Wie meer wil weten neme contact op met consumentenorganisaties. Exacte wetstekst (niet kunnen vinden) in het Burgerlijk Wetboek Boek 7. DEUVM!! Groet, M.V. Wesstein PS: deze wetgeving is gebaseerd op Europese wetten en België zal dus vergelijkbare wetten hebben.
Link naar reactie
[quote:63158dba34="Comp-Freak"][quote:63158dba34="laheije"]Diverse producten worden geleverd met on-site garantie, dit houdt in dat de garantie bij de leverancier moet worden geclaimd en wordt opgevolgd door de leverancier. FunPrice is niet aansprakelijk voor deze vorm van garantie.[/quote:63158dba34]On-site is juist dat ze bij je thuis komen om het na te kijken. Verder zijn zij dacht ik volgens de wet verplicht om de garantie te regelen. Dus geeft een fabrikant 3 jaar fabrieksgarantie, dan moet de winkel ook 3 jaar die garantie regelen en niet je doorsturen naar de fabrikant.[/quote:63158dba34] Volgens mij gaat het als volgt: Wanneer een product het binnen een jaar begeeft kun je ermee terug naar de winkel en zijn zij verantwoordelijk voor de garantie. Ze zullen het product eventueel binnenshuis testen. Daar kunnen andere vormen van garantie overheen komen: On-site betekent dat de fabrikant bij je thuis komt om het probleem op te lossen. Dit gaat dan buiten de winkelier om. Sommige producten hebben een jaar garantie van de winkelier, maar drie jaar (of langer) van de fabrikant. Gaat zo'n product na het eerste jaar, maar binnen drie jaar kapot, dan kun je er ook mee naar de winkelier. Deze stuurt het product dan op naar de fabrikant, die de garantie levert. Nadeel van dit systeem is dat het gemakkelijk een maand of langer kan duren. Samengevat: winkeliers garantie: 1 (tegenwoordig 2?) jaar, snelle afhandeling door de winkelier. on-site garantie: fabrikant komt bij je thuis. fabrikants garantie: product moet opgestuurd worden, kan lang duren.
Link naar reactie
Ik heb een nieuw mailtje verzonden naar Funprice met deze tekst hierboven. en ben benieuw wat hun reactie zal zijn. Ik wacht met spanning af. Inmiddels is mij wel duidelijk geworden dat ik wel degelijk recht op iets heb, of een kostenloze nieuwe of minstens een nieuwe met flink wat korting. We zullen wel zien. Het geeft een fijn gevoel dat anderen met je mee denken. (top) :lol:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...