Ga naar inhoud

A7V880 met Sempron te heet


Aanbevolen berichten

A7V880 van een neefje heeft wat problemen. Ik heb het niet zelf gezien. Sempron 2800. CPU freq staat op 166 MHZ. (2x256MB Corsair ddr400) In BIOS zegt ie dat het een Sempron 3000 is met cpu speed op 1992. Volgens FAQ is 2000 goed, kleine afwijking. (AMI Bios) Probleem : hij slaat na enige tijd vanzelf af. Ook als je de kast open heb. Als ie pas is opgestart en je gaat in BIOS dan staat ie al op pakweg 55 graden. Na een paar minuten terwijl je nog steeds naar de Bios setting kijkt, loopt ie snel op naar 60 graden binnen een paar minuten. Wat zou het kunnen zijn ? Probeer hem met zijn vader op weg te helpen, kan pas zondag zelf gaan kijken. Graag wat tips, een soort checklist. Als iemand de zelfde config heeft gaarne wat de settings moet zijn in je AMI BIOS, met name cpu speed
Link naar reactie
Ik zou in de eerste plaats het koelblok voelen, hoe warm die is. Als de CPU oververhit raakt hoort het koelblok heet te zijn. Anders is die niet goed bevestigd, of de temp uitlezing is verkeerd. Dat laatste heb ik een keer gehad, de tempuitlezing was zoveel te hoog dat het moederbord meteen afsloeg als ik COP activeerde. Zonder COP bleef het ding probleemloos werken.
Link naar reactie
Moet echt aan de koeling liggen, ik heb een Sempron 2400+ met bijgeleverde boxed koeler overclockt naar 2.0GHz en stressed komt die CPU niet eens boven de 50 graden uit. Is er wel een goede airflow door de kast heen, liefst een casefan aan de voorkant van de kast die buitenlucht aanzuigt en een casefan achter die de warme lucht naar buiten blaast? Geen blokkades in de kast zelf door rommelige bedrading?
Link naar reactie
[quote:0f5212b48d="Bosje"]Boys bedankt, was ik al bang voor : verkeerde aansluiting. Kijken of ze hiermee verder komen. Hou jullie op de hoogte eqslim : wat is COP nu precies ? Het is een AMI BIOS, ben Award gewend[/quote:0f5212b48d] COP is CPU Overheating Protection ;) naam verschilt volgens mij per moederbord
Link naar reactie
[quote:5e05e7fc6e="Bosje"] was een symptoon vergeten : Volgens neefje gaat de computer spontaan uit (pakweg 10 minuten), dus toch COP ? [/quote:5e05e7fc6e] In een handleiding staat soms hele nuttige info: http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7v880/overview.htm [size=9:5e05e7fc6e][b:5e05e7fc6e]ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection)[/b:5e05e7fc6e] ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage our CPU.[/size:5e05e7fc6e]
Link naar reactie
bericht van neefje : hij heeft de boel gisterenavond aangezet en toen viel ie na 8 minuten uit. Zolas eqslim en anderen aangaven heeft hij het koelblok aangeraakt. Was niet koud, gewoon lauw, zeker niet heet. Hij gaat vanavond (student) de koeler eraf halen en opnieuw monteren. Ik hou jullie op de hoogte. Want het is leuk op dit forum om ook eens zelf geholpen te worden al is het niet voor mezelf :D Iemand suggesties voor het probleem dat de machine zegt dat het een sempron 3000 is ? (hij staat op de instellingen van een 2800)
Link naar reactie
OBi-wan : hij zoekt uit welke BIOS hij heeft. Had vanavond effe tijd dus ook gekeken, weekeinde ga ik hem naar 1007 flashen. Namens neefje BEDANKT :wink: :lol: , het is opgelost. Ja, ze hadden de cooler 180 gedraaid, dus werd het koelblok alleen maar lauw. ja RTFM, had ze duidelijk gezegd dat ze moesten doen wat er staat, maar ja, pa is internist, gaat zelf denken, eigen initietief, pro actief en dan gaat het fout :lol: :wink: PC staat nu al 1,5 uur en hij blijft op 45 graden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...