Ga naar inhoud

Kan onstabiele voeding systeem mollen


Aanbevolen berichten

Kan een onstabiele voeding het hele systeem om zeep helpen. Heb nu PC en moederbord en CPU vervangen omdat CPU defect was. Oude CPU was niet meer te krijgen. Nu lijkt het erop dat ook de harddisk defect is. Iedere keer blauwe schermen bij installatie windows XP. Op oude 3GB harddisk draait ie zo op zonder problemen. Alleen op de 80GB 5400rpm foutmeldingen en ook op 2e harddisk Maxtor 80GB 7200rpm foutmeldingen. Voedingsspanning fluctueerd wel meer dan bij mijn eigen voeding. Is Fortron 250W voeding en PC is nu P4P800 met P4 3 GHz geintegr. VGA, 2 cd-rom en 2 harddisks.
Link naar reactie
[quote:593b3560ab="Boerke87"]Misschien als ie erg hoge spanningspieken heeft maar kan me niet voorstellen dat een voeding daar last van kan hebben.[/quote:593b3560ab]Ooit een voeding in handen gehad die de computer liet herstarten als een apparaat of lamp aan werd gezet. Zo'n voeding is dus zeker onbetrouwbaar. DUs ja, ik zou zeggen, dergelijke voedingen bestaan.
Link naar reactie
Mbt de oorspronkelijke vraag: ja, dat kan. Gelukkig zijn er volop beveiligingen in de micro-electronica verwerkt die schadelijke gevolgen van spanningsfluctuaties opvangen, maar die kunnen maar zoveel hebben. Het zijn vooral goedkope, slechte voedingen (meestal van onbekende merken) waar je het meeste risico mee loopt. Ook een te kleine voeding kan (in theorie) je systeem naar z'n grootje helpen. @Bradley: je kunt extra casefans en je CCFL op een aparte voeding aansluiten zodat je huidige voeding voldoende overhoudt voor wat echt belangrijk is: je systeem... Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:2532b1179e="Boerke87"]Maar, herstarten is niet hetzelfde als het mollen van de hardware, daarvoor moet er iets anders gebeuren. En ik vraag me af of dat bij zo'n voeding kan.[/quote:2532b1179e]Oh ja, en waarom gebeurt dat? Een onderbreking in de voedingsspanning? Heel misschien? Een spanningspiek, zeer aannemelijk al was het maar een in-uitschakelpuls. Zo'n puls betekent in ieder geval een (fors) spanningsverschil. Hardware kan daar vaak niet tegen.
Link naar reactie
[quote:d257a539e8="M.V. Wesstein"]Ook een te kleine voeding kan (in theorie) je systeem naar z'n grootje helpen.[/quote:d257a539e8] hoe kom je daar nou bij? het systeem zal gewoon niet stabiel zijn en op den duur vastlopen mocht de voeding niet genoeg wattage leveren voor de hardware, maar om nou direct te zeggen dat je pc kapot gaat vind ik een beetje overdreven [quote:d257a539e8]@Bradley: je kunt extra casefans en je CCFL op een aparte voeding aansluiten zodat je huidige voeding voldoende overhoudt voor wat echt belangrijk is: je systeem...[/quote:d257a539e8] :lol: een speciale 2e voeding voor alleen je casefans en een CFFL. hoeveel watt ben je nodig? nog niet eens 100 denk ik zo bij elkaar opgeteld. moet je nog weer een speciale schakeling maken zodat de voeding ook automatisch aangaat als het systeem boot. beetje omslachtig en erg onnodig. een zwaardere voeding zal dan eerder een oplossing brengen.
Link naar reactie
[quote:1037d3eb3b="turbulence"][quote:1037d3eb3b="M.V. Wesstein"]Ook een te kleine voeding kan (in theorie) je systeem naar z'n grootje helpen.[/quote:1037d3eb3b] hoe kom je daar nou bij? het systeem zal gewoon niet stabiel zijn en op den duur vastlopen mocht de voeding niet genoeg wattage leveren voor de hardware, maar om nou direct te zeggen dat je pc kapot gaat vind ik een beetje overdreven.[/quote:1037d3eb3b]Mee eens. Een goede netvoeding (licht of zwaar) mag niet kapot gaan door een (kortdurende) overbelasting. Bedenk dat een toevallige kortsluiting vrij makkelijk kan plaatsvinden. In theorie kan natuurlijk alles.
Link naar reactie
[quote:b1d4f57e27="Hans.Vosman"][quote:b1d4f57e27="turbulence"][quote:b1d4f57e27="M.V. Wesstein"]Ook een te kleine voeding kan (in theorie) je systeem naar z'n grootje helpen.[/quote:b1d4f57e27] hoe kom je daar nou bij? het systeem zal gewoon niet stabiel zijn en op den duur vastlopen mocht de voeding niet genoeg wattage leveren voor de hardware, maar om nou direct te zeggen dat je pc kapot gaat vind ik een beetje overdreven.[/quote:b1d4f57e27]Mee eens. Een goede netvoeding (licht of zwaar) mag niet kapot gaan door een (kortdurende) overbelasting. Bedenk dat een toevallige kortsluiting vrij makkelijk kan plaatsvinden. In theorie kan natuurlijk alles.[/quote:b1d4f57e27] Dat was ook precies waar ik op doelde.
Link naar reactie
[quote:3c5ba0a112="M.V. Wesstein"] @Bradley: je kunt extra casefans en je CCFL op een aparte voeding aansluiten zodat je huidige voeding voldoende overhoudt voor wat echt belangrijk is: je systeem... Groet, M.V. Wesstein[/quote:3c5ba0a112] en waar laat ik die voeding dan ik heb niet echt veel ruimte in mijn pc
Link naar reactie
[quote:69f3355601="bradley"][quote:69f3355601="M.V. Wesstein"] @Bradley: je kunt extra casefans en je CCFL op een aparte voeding aansluiten zodat je huidige voeding voldoende overhoudt voor wat echt belangrijk is: je systeem... Groet, M.V. Wesstein[/quote:69f3355601] en waar laat ik die voeding dan ik heb niet echt veel ruimte in mijn pc[/quote:69f3355601] op dat idee zou ik maar niet verder ingaan, want het is onlogisch en alles behalve practisch. download eens een monitor proggie ( mbm5 , sisoftsandra, of iets van je mobo maker ( asus probe) geef dan hier eens de waardes van de +5V, +12V +3,3V.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...