Ga naar inhoud

Grote pc upgrade, welke hardware?


Aanbevolen berichten

Ik ga mijn pc (Athlon 2400+, Asus A7A266-E) maar eens een keer flink upgraden, dus ik wil een nieuw moederbord en cpu. Ik heb een hele tijd zitten twijfelen tussen Athlon 64 en Pentium 4, maar met het oog op de toekomst ga ik denk ik toch maar voor Athlon 64. (behalve als jullie me van gedachten kunnen veranderen) Ik heb niet zoveel verstand van de nieuwe chipsets en soorten cpu's, dus vraag ik het hier maar: welk mobo is het beste geschikt? Om deze vraag te beantwoorden moet je natuurlijk weten wat mijn eisen zijn en wat ik ermee ga doen... Eisen: - Athlon 64 Socket 939 - Onboard LAN (hebben ze tegenwoordig vrijwel allemaal, maar toch...), liefst gigabit - AGP 8x (komt eerst een Radeon 9600 pro in, later upgrade ik die ook) - Minimaal DDR400 - Onboard RAID - 2 IDE connections (ik heb 2 ATA133 HDD's en een CD-ROM speler die aan moeten worden gesloten) - Minimaal 2 sata aansluitingen, liefst 4 of meer. - Minimaal 2 usb 2.0 extern en liefst 2 of meer intern. - Rode, blauwe of zwarte pcb liefst (ik wil geen groen in de pc zien!) - Systeem moet zo stil mogelijk zijn Waar is de pc voor bedoeld (van hoge prioriteit naar laag): - Muziek en films afspelen - Webdesign / Graphics - Games (vooral CS & UT2004) - Video / audio editing Daarnaast ga ik hem overclocken. Welke hardware heb ik nu (* = verhuist mee naar nieuwe pc): - AMD Athlon XP 2400+ Thoroughbred met unlocked multiplier - Asus A7A266-E (was 3 jaar geleden al een budget model) - 2x 512mb DDR333 - Club3d Radeon 9600 Pro 128mb * - Creative Soundblaster Audigy Player 5.1 * - 200Gb 7200rpm ATA133 Maxtor * - 20Gb 7200rpm ATA133 Western Digital - Philips 40x CD-ROM * (evt. later vervangen door dvd-rw) - Floppy drive * - 360 Watt Chieftec * (evt. later vervangen met andere, 400+ Watt) Daar komt zeer binnenkort bij: - Watercooling (voor cpu, vga en nb) - Een zelfgebouwde case (hout & plexi) [b:40efd567f8]:: Moederbord[/b:40efd567f8] Op dit moment zijn er nog niet zo heel veel moederborden voor socket 939 beschikbaar, op Tweakers Pricewatch staan er 5: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/475 Zelf denk ik dat de [url=http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=607]MSI K8N Neo2 Platinum[/url] het geschiktste is, die heeft ook speciale overclock functies (D.O.T., CoreCenter en CoreCell), heeft FSB1000, 2 ATA133 aansluitingen en Dual Gigabit LAN. [b:40efd567f8]:: CPU[/b:40efd567f8] Eisen: - Athlon 64, Socket 939 Ik denk dat dat dus de AMD Athlon 64 3500+ (S939, 512kb) wordt, want de overige Socket 939 cpu's zijn veel te duur (al snel 600 euro). [b:40efd567f8]:: Geheugen[/b:40efd567f8] Eisen: - DDR400 - Minimaal 1Gb - Liefst dual channel - Goed te overclocken Ik zit te kijken tussen dual sets van Kingston, Geil, Corsair, OCZ en Mushkin (heeft mn broer), maar ik weet niet welke de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Ik heb wat reviews gelezen maar kom erniet uit. Ik heb nog meer te typen maar ik heb zo een solicitatiegesprek (waar moet het geld anders vandaan komen...), dus ik maak het later af :)
Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:9a0ce705db="koene"]Ik zou wachten met het kopen van je pc totdat DFI met hun Nforce 4 S939 mobo komen[/quote:9a0ce705db] 1: die is groen wss en dat wil die niet... 2: die heeft geen agp meer denk ik... dus moet hij ook een nieuwe vidcard kopen 3: EB is leuk als je extreem overclockt maar voor normaal gebruik kan je gewoon 2x 512 mdt kopen ofzo, je merkt het performance verschil toch niet en het is de helft van wat je voor EB betaalt en vrij goed te oc'en. Dus het ligt er maar net aan waar je voor wilt betalen ;)
Link naar reactie
Budget: 350 euro/maand Ik hoor (ook via andere wegen) dat OCZ heel goed is. Ik denk dat dat het dus wordt. Ik ben niet van plan een mobo, cpu, ram (ddr2) én een videokaart tegelijk te kopen... ik ga dus niet voor pci-express... En idd, ik wil géén groen! De case wordt zwart-chroom met rood/blauwe verlichting.
Link naar reactie
[quote:46488b33c8="Vandread"]gewoon samsung tccd geheugen kopen.... gskill spul ofzo of Crucial Ballistix aangezien dat hetzelfde spul is en stukkie goedkoper :) maja kan je zelf ook beetje uitzoeken ;) is de halve pret he pc samenstellen en dan zo zodat alles goed op elkaar aansluit[/quote:46488b33c8]Dat geheugen ZUIGT. Het OC'ed goed, maar alleen op Intel platformen. Verder haat het ook nog eens hoge vDIMM, en OCden alleen de eerste die uitkwamen echt goed. Kheb iig lui met Athlon XP / Athlon 64 gezien die het geheugen gewoon niet hoger dan 220 Mhz FSB konden krijgen, wat ze ook probeerden (hogere vDIMM, slechtste timings..). Maar goed.. dat is wat ik erover heb gelezen. Als je een topic / artikel weet waarin je het tegendeel bewijst ;)
Link naar reactie
EB = Enhanced Bandwidth http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr_pc_3700_platinum_enhanced_bandwidth_dual_channel Ik ga denk ik voor wat in mn sig staat, plus ocz geheugen (maar daar ben ik nog niet helemaal uit) De 1gb Mushkin PC3200@222 Enhanced Latency Dual Channel DDR400 van mn broer komt er ook vandaan... goede zaak :)
Link naar reactie
[quote:6adb52bd2d="Koradhil"]EB = Enhanced Bandwidth http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr_pc_3700_platinum_enhanced_bandwidth_dual_channel Ik ga denk ik voor wat in mn sig staat, plus ocz geheugen (maar daar ben ik nog niet helemaal uit) De 1gb Mushkin PC3200@222 Enhanced Latency Dual Channel DDR400 van mn broer komt er ook vandaan... goede zaak :)[/quote:6adb52bd2d]Ja ze zijn erg goed met het geheugen, alle exotische merken zijn erg :lol:
Link naar reactie
[quote:148f1cffd8="Koradhil"]Ik ben overtuigd.. Kingmax DDR500 Hardcore... http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2130&p=6[/quote:148f1cffd8] Dat is getest met een Pentium 4 volgens mij, OCZ EB geheugen komt juist goed tot zijn recht bij een Athlon 64, ik zou als ik jou was toch voor de OCZ PC3500 gaan. OCZ PC3700EB is helaas niet meer te krijgen, maar de PC3500 versie doet het ook uitstekend. [size=9:148f1cffd8]ben ik even blij dat ik nog wel 1gb pc3700EB heb [/size:148f1cffd8]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...