Ga naar inhoud

misschien handig: Geheugenprijzen en aanschaf handleiding


Aanbevolen berichten

Ik had het idee een soort van handleiding te schrijven voor het kopen van geheugen en het prijzenverschil tussen geheugenmodules aangezien het niet echt in de FAQ staat en veel mensen vragen over geheugenupgrades hebben... Dus als je er iets aan hebt: de geheugenprijzen handleiding. ([color=blue:aa84e8d910]als je er nog iets aan toe te voegen hebt, ga vooral je gang![/color:aa84e8d910]) 1. [b:aa84e8d910]SD-RAM[/b:aa84e8d910], prijzen en tips. SD-RAM, ookwel Synchronised Direct Random Access Memory (zie [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=127195]FAQ[/url]) Is een oud soort geheugenmodule. Rond het jaar 2000 zat dit soort geheugen in vrijwel alle pc's, maar nu is het sterk verouderd en wordt het vrijwel niet meer geproduceerd. Als je een moederbord met SD RAM hebt (wat je meestal kan vinden op de website van de moederbordfabrikant) en een upgrade wil maken van bijvoorbeeld 128 MB naar 256/512 MB, is het wellicht verstandiger verder te sparen en een moederbord te kopen die het nieuwste soort ondersteund. Waarom? : De productie van SD-RAM is zoals ik al zei bijna compleet gestopt aangezien de vraag ernaar steeds afneemt omdat veel mensen een nieuwe pc hebben aangeschaft die DDR SD-RAM ondersteund, het nieuwere (niet nieuwste, onlangs is DDR II aangekomen) type geheugen ondersteund. SD-RAM is dus min of meer uit aan het sterven. Toch is de prijs hierdoor niet gezakt: Als het product niet meer geproduceerd wordt is het ook moeilijker om eraan te komen. Steeds minder winkels hebben SD-RAM in het assortiment, waardoor die die het wel hebben er een flinke prijs aan kunnen geven. Een (half) jaar geleden kostte 512 MB SD-RAM PC133 maar liefst rond de 120 euro. Een jaar eerder nog 80 euro. Nu kost het echter door een door mij onverklaarbare rede 90 euro, waarschijnlijk omdat de fabricanten hebben geconcludeerd dat er toch nog behoorlijk wat vraag naar is en weer een beetje zijn begonnen te produceren. Elke week, of misschien zelfs dag, zijn er weer andere prijzen, het schommelt heel erg. Vooral op beurzen, hier verschillen de prijzen zeer erg. Een handige methode om de prijzen goed in de gate te kunnen houden is een grafiekje te maken, waarmee je ongeveer kunt voorspellen wanneer je het beste een nieuwe reep kunt aanschaffen. Maar wat ik je persoonlijk het meeste aanraad als je denkt aan upgrade van je SD-RAM geheugen, is meteen een hele upgrade van je PC te doen. Waarom? Omdat je systeem zo compatible is met alle nieuwste componenten voor als je een andere upgrade wilt doen, omdat je je systeem weer een frisse start geeft en omdat je je systeem simpelweg een stuk goedkoper een stuk sneller kan maken, upgraden met oudere soorten onderdelen is simpelweg duurder en minder winstgevend... Maar als je toch geen zin hebt je oude moderbord, CPU en geheugen eruit te zetten en alles nieuw wilt hebben, kun je een grotere geheugenbank kopen. [u:aa84e8d910]LET OP:[/u:aa84e8d910] -Er zijn twee soorten SD-RAM modules: PC100 en PC133. PC100 is het (nog) oudere soort SD-RAM geheugen, wat nauwelijks meer te koop is en nog duurder is dan PC133, het nieuwere soort (nog altijd oud). Wat verstandiger is als je PC100 geheugen hebt en wilt upgraden, is het oude PC100 geheugen weg te doen, een grotere bank PC133 geheugen te kopen en in de BIOS in te stellen dat je PC133 geheugen in je sleuf hebt zitten. dit is makkelijk te doen en kan vrijwel in iedere BIOS gedaan worden, ook in mijn oude Packard-Bell AMI-BIOS: Druk tijdens de boot op F2 of DEL (hangt af van je bios, staat meestal aangegeven) om in de BIOS van je moederbord te komen. Ga naar geavanceerd en chipset setup en daar kan je bij geheugenfrequentie. Hier kan je vervolgens instellen of je PC133 of PC100 in je pc hebt. Let op dat als je PC133 selecteerd en je PC100 op je moederbord hebt zitten, dat die PC100 module niet zal werken. Een url naar pricewatch voor de goedkoopste (web)winkels: -[url=http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/48/top]Geheugen Pricewatch[/url] Als je besluit je geuheugen op een beurs te kopen, is het zeer verstandig een geheugentester mee te nemen om te kijken of het geheugen wel werkt, aangezien veel standhouders kapotte geheugenmodules verkopen. Ook kan je eventueel ruiken of de module verbrand is of niet, wat kan zijn gebeurt bij tweede hands modules. Let dus vooral op bij het aanschaffen van 2de hands of garantieloze modules (die veel worden aangeboden op beurzen als de PCdump), want zelfs modules die werken kunnen onbetrouwbaar zijn en in je PC aan onstabiliteit bezwijken. Ik raad je aan veel aandacht te besteden aan het kopen van geheugenmodules! [b:aa84e8d910]2. GEHEUGEN onder windows 98 / ME[/b:aa84e8d910] Waarschijnlijk staat dit al in de FAQ, maar het is wel een punt wat je veel geld kan besparen. Heb je 256 MB geheugen in je systeem, heb je windows 98, 98 SE of ME en wil je gaan upgraden om je algemene systeem prestaties omhoog te krikken? Niet doen, want je maakt je systeem alleen maar langzamer door onder win 98 / SE / ME meer dan 384 MB of meer te zetten. Deze windows versies zijn relatief oud en kunnen meer dan 384 MB simpelweg niet aan en worden hierdoor trager, dus zo kan je beter je geld uitgeven aan een processor/moederbord upgrade om meer systeemsnelheid te krijgen - of door natuurlijk te upgraden naar Windows XP, die meer dan 512 MB zelfs zeer graag heeft. Maar kijk eerst wel hoeveel mb RAM je moederbord aan kan want oudere moederborden hoeven niet altijd meer dan 512mb aan te kunnen (meestal kunnen ze het wel tot 1024mb handelen). wordt vervolg (als dr interesse is :) )
Link naar reactie
Wat betreft de 9x familie, je verhaal klopt niet helemaal. De grens is 512MB, en daarbovenwerkt het soms ook nog - hoewel je wel problemen kunt verwachten. Als geheugen niet werkt ligt dat meestal niet aan de modules, maar aan een compatibiliteitsprobleem tussen module en moederbord. Ze op een ander bord testen heeft dus niet altijd zin.
Link naar reactie
[quote:e09726b3d4="egslim"]Wat betreft de 9x familie, je verhaal klopt niet helemaal. De grens is 512MB, en daarbovenwerkt het soms ook nog - hoewel je wel problemen kunt verwachten.[/quote:e09726b3d4] Van veel mensen heb ik gehoord dat windows 9x na de 256 mb trager wordt - ik zei niet dat hij instabiel werd - maar misschien heb jij gelijk... Verder zei ik ook niet dat het boven de 512 mb niet gaat werken, tenzij je moederbord heel oud is en niet meer dan 512mb kan handelen. Bedankt voor de ideeen, ook die van pricewatch
Link naar reactie
[quote:44f23a6893="egslim"]Wat betreft de 9x familie, je verhaal klopt niet helemaal. De grens is 512MB, en daarbovenwerkt het soms ook nog - hoewel je wel problemen kunt verwachten. [/quote:44f23a6893] Nou daar werd toendertijd een oplossing voor bedacht om win9xx te dwingen , eerst het volledige RAM aan te spreken alvorens te gaan swappen, met de regel "ConservativeSwapFileUsage=1" toe te voegen in de 386enh-section van win.ini. Werd ie ook sneller van.
Link naar reactie
[quote:3f6b0fdf79="egslim"]Wat betreft de 9x familie, je verhaal klopt niet helemaal. De grens is 512MB, en daarbovenwerkt het soms ook nog - hoewel je wel problemen kunt verwachten.[/quote:3f6b0fdf79] Het bewijs dat het niet klopt: ik draai Win98SE met 2x 512MB/PC3200 op een Shuttle FN41 mobo (µATX)*. Ding is nog nooit zo vlot geweest :o Is overigens een dualboot: ook Suse 8.2 (Pro) is lekker snel :) Groet, M.V. Wesstein *in het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst, ofwel: dat ik er geen probleem mee heb betekent niet dat dat bij jou ook het geval is...
Link naar reactie
Zelf gebruik ik iha Windows XP. Mijn werksysteem bevat 768MB en dual boot met WIndows 98SE. Dat lijkt verder prima te werken. Hoewel ik zelf geen echte negatieve ervaringen heb over teveel geheugen, is het juist Microsoft die zegt dat een en ander niet goed werkt. Dan zou dat dus toch wel waar zijn. Het zwakke punt voor mij is dat Windows 98 raar gaat doen als ik echt te weinig geheugen heb, in dat geval is Windows XP een stuk betrouwbaarder.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...