Ga naar inhoud

mobo leeft niet meer na flash........HELP!!


Aanbevolen berichten

hoi allemaal, mn huisgenootje kreeg van zn ouders een wat oudere desktop met een msi ms-6199VA mobo. We wilden daarop windows 2000 installeren maar bij de setup kregen we de melding dat het mobo niet ACPI compliant was en dat een bios upgrade nodig was. Toen zijn we op zoek gegaan en via de info van everest kregen we het typenummer ms-6154VA door. Daar een bios voor gezocht en via AWDflash de bios ms-6154vms (update voor ms 6154va) erop gezet.flashen ging prima maar bij de restart kregen we het dreigende zwarte scherm zonder enige reactie van de pc. Na het openen van de kast zagen we dat het typenummer ms-6199va was in plaats van ms-6154VA. Het enige wat ik nog kon bedenken was een clear CMOS en het verwijderen van de bios batterij.Dit hielp allebei niet.Niks is dus meer toegankelijk, zowel de A drive als de C drive. De oude bios is wel gesaved op C, maar daar hebben we dus niks aan.Valt het mobo nog te redden??? Ik hoop heeeeel hard dat jullie misschien een oplossing hebben.
Link naar reactie
[quote:24659e0300="BrigitteW"]Huh? Is dat niet een advies voor het flashen van een videokaart als de flash is mislukt? Lees dan bovendien voor ISA PCI ... .[/quote:24659e0300] Neen toch niet. Dit was een truk om een oud moederbord na een verkeerd gelopen flash terug levend te krijgen. Een soort bios-block zorgde ervoor dat een ISA VGA kaart nog werd aangestuurd, zodat het mogelijk was te zien wat er juist was foutgelopen, een PCI kaart kon niet aangestuurd worden.
Link naar reactie
[quote:4f8c431ec3="BrigitteW"]Huh? Is dat niet een advies voor het flashen van een videokaart als de flash is mislukt? Lees dan bovendien voor ISA PCI ... Je kunt even kijken op [url]www.flashbios.org[/url], die kunnen 'm herprogrammeren voor een euro of 10-15.[/quote:4f8c431ec3]Brigitte wist je dat niet. :lol: dat je met een ISA videokaart je verkeerde bios kan terug flashen. dat kan alleen met een mobo met een ISA slot
Link naar reactie
[quote:822d6d4bea="plextor"]dat je met een ISA videokaart je verkeerde bios kan terug flashen. dat kan alleen met een mobo met een ISA slot[/quote:822d6d4bea]Volgens mij kan dat ook alleen als enkel je PCI/AGP VGA kaart niet correct aangestuurd wordt na een flash. In dit geval is het eerder zo dat er in het BIOS de verkeerde firmware geflashed is, waardoor het BIOS de hardware op het mobo niet herkent na de reboot. In dat geval kan het BIOS dus ook geen rescources beschikbaar maken en valt er dus niks te booten. Dan werkt alleen een externe BIOS chip flash, zoals Birgitte aangaf. (Chip eruit, apart flashen met correcte firmware, weer terug op het mobo plaatsen en rebooten)
Link naar reactie
[quote:309888a7cf="gerben"]MSI heeft dacht ik ook een recovery procedure. Je moet dan een bootdiskette aanmaken, met daarop de flash utility en het juiste bios. Verder een autoexec.bat met daarin alleen het juiste flash commando.[/quote:309888a7cf]Om een flop te booten moet er wel iets zijn dat de floppy herkent en een bootproces kan starten. Als de firmware in het BIOS niet eens in staat is om het mobo te herkennen, dan kun je booten van een flop wel vergeten, lijkt me.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...