Ga naar inhoud

Dag en nacht aan, kan dit kwaad?


Aanbevolen berichten

Twee computers Dell Dimension 4400 en 8300 multi media extreme, staan soms meerdere dagen achter elkaar aan (om iets te downloaden). Met name de 8300 blaast behoorlijk wat warme lucht uit en maakt veel herrie: zijn deze apparaten erop berekend om permanent áan te staan. (de bedrading van de 3 jaar oude AOE Spectrum monitor brandde reeds door, misschien andere oorzaak? ) :o
Link naar reactie
[quote:6257afc805="tweakermatt"]Het is zelfs beter om hem 24/7 te laten draaien, ik meen dat het te maken had met de grote spanningen die door een pc bij het opstarten worden gejaagd, maar dat weet ik niet zeker.[/quote:6257afc805]Onzin, die spanningsstoot heb je alleen als je hem helemaal afschakelt (stekker eruit). Dan hoor je vaak bij opnieuw inschakelen een stevige dreun van de voeding. Bij normaal afsluiten blijft de voeding voor een deel onder spanning met een zeer gering stroomverbruik. Die "dreun" bij opnieuw inschakelen blijft dan achterwege.[quote:6257afc805] Ik heb hier pc's die 24/7 draaien, een jaar lang inmiddels, zonder extra koeling en nog nooit problemen mee gehad.[/quote:6257afc805]Betaal je het electriciteitsverbruik zelf, of doen je ouders dat?
Link naar reactie
[quote:eacf782212="J. de Boer"]Onzin, die spanningsstoot heb je alleen als je hem helemaal afschakelt (stekker eruit). Dan hoor je vaak bij opnieuw inschakelen een stevige dreun van de voeding. Bij normaal afsluiten blijft de voeding voor een deel onder spanning met een zeer gering stroomverbruik. Die "dreun" bij opnieuw inschakelen blijft dan achterwege.[/quote:eacf782212] Ik had het ook over helemaal afschakelen. (dat vind ik vanzelfsprekend als ik een pc uitzet, stekker eruit, of is dat een slechte gewoonte van mij?) [quote:eacf782212]Betaal je het electriciteitsverbruik zelf, of doen je ouders dat?[/quote:eacf782212] Dat doen mijn ouders, maar ik zorg er wel voor dat het stroomverbruik gering is. Het is een p2 233 en een celeron 300 zonder tobo, muis, cd-rom-drive en monitor.
Link naar reactie
klasgenoten van me mogen et niet meer sinds er een keer een stroomrekening langskwam die honderden euro's duurder was. ik zet em gewoon uit in windows en zet em weer aan met de knop op de kast, er blijft altijd een standby stroom lopen, maar deze is erg gering zoals J den Boer al aangaf. Ook start deze meerdere malen per dag op, ik zie niet in wat er zo erg schadelijk aan is, als een PC hele tijd aanstaat slijten de lagers van fans en harde schijven erg lijkt me.
Link naar reactie
[quote:6c347a4621="tweakermatt"]Ik had het ook over helemaal afschakelen. (dat vind ik vanzelfsprekend als ik een pc uitzet, stekker eruit, of is dat een slechte gewoonte van mij?).[/quote:6c347a4621]Nee, helemaal niet, alleen je geeft zelf aan dat je liever die stroomstoot wil vermijden. Daar ging je verhaal toch ook over? Dus kun je hem dan beter na het uitschakelen via de afsluitroutine stand-by laten staan. Persoonlijk haal ik alleen de stekker eruit bij langdurige afwezigheid en bij onweer. [quote:6c347a4621][i:6c347a4621]Betaal je het electriciteitsverbruik zelf, of doen je ouders dat?[/i:6c347a4621] Dat doen mijn ouders, maar ik zorg er wel voor dat het stroomverbruik gering is. Het is een p2 233 en een celeron 300 zonder tobo, muis, cd-rom-drive en monitor.[/quote:6c347a4621]Vergis je niet! Ook het verbruik van zo'n Pentium 2 is niet te verwaarlozen, ik schat van toch altijd wel iets tussen 800 en 1000 kWh per jaar. Op een gemiddeld Nederlands gezinsverbruik van rond 3000 kWh is dit in mijn ogen niet gering. Je laat toch ook niet 's nachts een lamp onnodig branden? Dus, is het nodig (b.v. i.g.v. een server)? Zoniet, waarom dan niet stand-by i.p.v. volledig ingeschakeld laten? Geeft ook nog minder slijtage aan alle draaiende onderdelen. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:0f2ab5718e="J. de Boer"]Vergis je niet! Ook het verbruik van zo'n Pentium 2 is niet te verwaarlozen, ik schat van toch altijd wel iets tussen 800 en 1000 kWh per jaar. Op een gemiddeld Nederlands gezinsverbruik van rond 3000 kWh is dit in mijn ogen niet gering. Je laat toch ook niet 's nachts een lamp onnodig branden? Dus, is het nodig (b.v. i.g.v. een server)? Zoniet, waarom dan niet stand-by i.p.v. volledig ingeschakeld laten? Geeft ook nog minder slijtage aan alle draaiende onderdelen. Jan de Boer[/quote:0f2ab5718e] De ene is idd een server, de 2e wordt binnenkort overbodig en gaat dus uit. Ik ga uit van deze hardware: -Celeron 300 -2*64mb RAM -2gb HD -moederbord -PCI graka -PCI LAN-kaart -voeding Ik heb het nagevraagd en dit beestje trekt ~30W. 24 h * 365 = 8760 h 30 W * 8760 h = 262800 Wh = 262,8 kWh Maar dit is volledig offtopic :wink:
Link naar reactie
Ik zet mijn PC 's nachts altijd uit, niet alleen gewoon uit , maar via een extra schakelaar op het verdeelblok gaat ook de stroom eraf. Dit scheelt inderdaad stroom, maar dat is voor mij niet de belangrijkste reden: ik heb nl een keer een beginnende brand in huis gehad door een voeding die spontaan kortsluiting maakte terwijl de computer UIT stond!! En dit was dus mogelijk doordat er normaliter altijd spanning staat op de voeding, ook als de PC uit staat. Daar ben ik best wel van geschrokken, dus vanaf dat moment gaan mijn computers volledig stroomloos in de nacht of wanneer ik niet thuis ben. En ik merk niets van eerdere slijtage aan welk onderdeel dan ook. PaulusP
Link naar reactie
[quote:d836b56ee0="NoepZor"]je zit met verlies in je voeding ed, denk dat het algauw 70watt is[/quote:d836b56ee0]Valt reuze mee! Ik heb vandaag gedaan wat ik eigenlijk al een hele tijd wilde doen, maar steeds weer uitstelde: Ik heb er even een wattmeter tussen gezet. Systeemgegevens: AMD Atlon(tm)XP 1700+ met een gewone crt-monitor. Verbruik: Uitgeschakeld maar stekker erin: 8 Watt. Monitor in- en PC uitgeschakeld, dus donker beeldscherm: 20 Watt. PC in- en monitor uitgeschakeld: 100 Watt. PC en monitor samen ingeschakeld: 150 Watt, dus monitor apart 50 Watt. Dit alles zonder verdere activiteiten zoals van CD-speler, -brander etc. Zodra die erbij komen, wordt uiteraard gebruik gemaakt van het grotere vermogen van de voeding. Daar heb ik geen meting op verricht, omdat in mijn beleving zo'n 80% of wellicht nog wel meer van de tijd alleen wordt gebruikt met internet, files lezen, foto's kijken etc.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...