Ga naar inhoud

ECC en non-ECC


Aanbevolen berichten

[quote:28bfcef9db="pcguy"]ecc geheugen is met een extra controle iets voor data geloof ik (dus als het niet zo is pin me er dan niet op vast) En ecc geheugen heb je alleen nodig bij socket 940 cpu's[/quote:28bfcef9db] Inmiddels ben ik er al achter. ECC staat voor Error Correction Code De meeste thuiscomputers gebruiken non-ECC. Bedankt nog voor reactie
Link naar reactie
[b:6a0e2d9182]ECC =[/b:6a0e2d9182] Error Checking & Correcting of Error Correcting Code. Dit is een functie waarmee foutieve bits kunnen worden hersteld. Door omstandigheden (straling van buiten af, spanningspieken e.d.) kan een de inhoud van een geheugencel beschadigd raken (een Soft Error); een logische één wordt een logische nul. ECC DIMM’s zijn logischerwijs duurder dan non-ECC DIMM’s; voor elke byte zijn er 9bits nodig i.p.v. 8. [b:6a0e2d9182]Een ECC DIMM is overigens niks langzamer dan een non-ECC DIMM, alleen in het geval dat er tegen een Soft error op wordt gelopen, dan zal er een extra kloktik in worden gelast om de fout te herstellen.[/b:6a0e2d9182] De kans op een omgevallen bit is niet zo groot; volgens een technische studie van Micron ontstaat op een 16MB DIMM slechts één maal in de 16 jaar een Soft error. Dit betekend dat in een 256MB DIMM elk jaar een Soft error voorkomt. Je kunt je voorstellen dat in een kritieke bedrijfsserver met meerdere Gigabytes aan ram het aantal Soft errors per jaar behoorlijk kan oplopen, vandaar dat daar te allen tijde ECC wordt gebruikt. [b:6a0e2d9182]Extra opmerking:[/b:6a0e2d9182] ECC en non-ECC DIMM’s kunnen samenwerken op één moederbord, met als gevolg dat de ECC functie niet gebruikt kan worden. Overigens moet een moederbord/geheugencontroller wel de mogelijkheid hebben om met ECC om te gaan; niet alle moederborden kunnen de ECC functie van ECC DIMM’s activeren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...