Ga naar inhoud

Pc gebouwd maar proc dood?


Aanbevolen berichten

Ik heb kort geleden bij Alternate de volgende onderdelen gekocht om een nieuwe pc te bouwen. Processor AMD Athlon 64 3000+ (2.0 GHz) € 175,00 Moederbord MSI K8T Neo-FSR € 96,00 Geheugen Kingston DIMM 512 MB (CL3) € 98,00 Geheugen Kingston DIMM 512 MB (CL3) € 98,00 Behuizing AOpen H700B (350 Watt) € 129,00 Grafische kaart Sapphire Radeon 9600XT/TD (Retail) € 155,00 Harddisk (S-ATA) Hitachi Deskstar 7K250 (120 GB) € 85,00 Harddisk (S-ATA) Hitachi Deskstar 7K250 (120 GB) € 85,00 DVD-brander LiteOn SOHW-832S Retail € 75,00 Floppy NEC 1,44 MB floppydrive (zwart) € 16,00 Ik dus de PC in elkaar zetten, alles goed nagekeken, stekker in het stopcontact en power knop aan. De pc lijkt op te starten (alle koelers draaien) maar het beeldscherm geeft geen beeld. Bij het moederbord was een paneel met status ledjes geleverd en die gaf aan dat er iets mis is met de processor. Ik de processor eruit halen, blijkt die van boven helemaal vies te zijn (de letters zijn bijna niet meer te lezen) en ook de heatsink heeft een plastisch laagje erop. De pc heeft in feite nooit gewerkt. Ik heb verder geen ervaring met het in elkaar zetten van pc's dus ik hoop dat ik hier wat wijzer kan worden. Ik heb nu echt geen flauw idee wat ik zou moeten/kunnen doen. Floris Barthel
Link naar reactie
[quote:62d8349334="mephidmann"]Ik heb kort geleden bij Alternate de volgende onderdelen gekocht om een nieuwe pc te bouwen. Processor AMD Athlon 64 3000+ (2.0 GHz) € 175,00 Moederbord MSI K8T Neo-FSR € 96,00 Geheugen Kingston DIMM 512 MB (CL3) € 98,00 Geheugen Kingston DIMM 512 MB (CL3) € 98,00 Behuizing AOpen H700B (350 Watt) € 129,00 Grafische kaart Sapphire Radeon 9600XT/TD (Retail) € 155,00 Harddisk (S-ATA) Hitachi Deskstar 7K250 (120 GB) € 85,00 Harddisk (S-ATA) Hitachi Deskstar 7K250 (120 GB) € 85,00 DVD-brander LiteOn SOHW-832S Retail € 75,00 Floppy NEC 1,44 MB floppydrive (zwart) € 16,00 Ik dus de PC in elkaar zetten, alles goed nagekeken, stekker in het stopcontact en power knop aan. De pc lijkt op te starten (alle koelers draaien) maar het beeldscherm geeft geen beeld. Bij het moederbord was een paneel met status ledjes geleverd en die gaf aan dat er iets mis is met de processor. Ik de processor eruit halen, blijkt die van boven helemaal vies te zijn (de letters zijn bijna niet meer te lezen) en ook de heatsink heeft een plastisch laagje erop. De pc heeft in feite nooit gewerkt. Ik heb verder geen ervaring met het in elkaar zetten van pc's dus ik hoop dat ik hier wat wijzer kan worden. Ik heb nu echt geen flauw idee wat ik zou moeten/kunnen doen. Floris Barthel[/quote:62d8349334]Plastisch Laagje :o Haal dat er eens gauw af! Of is het niet een soort sticker die je ervanaf moet trekken. Heb je trouwens afstandbusjes gebruikt? Edit: Als je met die viezigheid koelpasta bedoelt moet het toch ook wel weer goed zijn. Zit je Proc wel goed genoeg in de socket? Ook kan het moederbord stuk zijn.
Link naar reactie
[quote:0af2064b4d="mephidmann"]Nee dat platische laagje is er op gekomen nadat ik de computer heb aangezet. Het zit dus op de onderkant van de heatsink. Wat is een afstandbusje?[/quote:0af2064b4d]Een soort verlengmoertje/boutje. Je draait hem je backplate in van je kast, en dan kan je in de achterkant van het busje je moederbord schroeven.
Link naar reactie
[quote:7600a44ed5="mephidmann"]Ja ik heb alles gewoon geinstalleerd zoals het volgens de instructies moest. Dan zal die troep wel de standaard koelpasta zijn. Maar wat zou er fout gegaan kunnen zijn? Oh en interficior, ik heb je toegevoegd bij msn aangezien je toch vrij snel antwoord is dat mischien handiger :)[/quote:7600a44ed5]Hum, ik zou proberen die koeler terugzetten, als dat nog kan (moet het wel kunnen houden denk ik) En het geheugen eruittrekken. Als het moederbord dan gaat piepen, is dat tenminste oke. Verder zou ik nog proberen je voeding wat minder zwaar te belasten, dus bijvoorbeeld een DVD speler eruit, of/en 1 harde schijf uitschakelen door de molexstekker eruit te trekken.
Link naar reactie
Ok ik heb nu dus de heatsink en processor met wasbenzine schoongemaakt. Moet nu alleen tot maandag wachten om koelpasta te kopen :( Die test van jou op het mobo, moet je dat doen zonder processor en dus alleen met heatsink+koeler? Trouwens, een sata schijf heeft maar twee kabels nodig toch? De sata kabel vanuit het moederbord een een deelkabel van de voeding? Molexstekker? Wat is dat? De voedingskabel?
Link naar reactie
[quote:be0a6f7b59="mephidmann"]Ok ik heb nu dus de heatsink en processor met wasbenzine schoongemaakt. Moet nu alleen tot maandag wachten om koelpasta te kopen :( Die test van jou op het mobo, moet je dat doen zonder processor en dus alleen met heatsink+koeler?[/quote:be0a6f7b59]Heatsink is een deel van de koeler. En nee, dan moet je de processor erin doen, met heatsink, alleen je heb het geheugen eruit. Als het goed is moet je mobo dan gaan piepen enzo.[quote:be0a6f7b59]Trouwens, een sata schijf heeft maar twee kabels nodig toch? De sata kabel vanuit het moederbord een een deelkabel van de voeding?[/quote:be0a6f7b59]Dat heb je goed.[quote:be0a6f7b59]Molexstekker? Wat is dat? De voedingskabel?[/quote:be0a6f7b59]Ja
Link naar reactie
De processor in zijn voet steken is een voorzichtig en nauwkeurig werkje, net als de heatsink monteren. De orientatie is belangrijk en kijk ook of alle pennetjes onderop de processor netjes recht zitten(geen verbogen pennen). Zitten alle voedingskabels naar het moederbord goed aangesloten? Een mogelijke testprocedure is (nadat je je processor weer gemonteerd hebt): 1. Alleen processor en geheugen, alle andere kaarten en drives loskoppelen. Er moet een aantal piepjes komen. 2. Videokaart erbij en weer stroom erop. Dan moet er beeld zijn. 3. stuk voor stuk alle andere onderdelen aansluiten en weer testen. Als er iets niet goed werkt komt dat er mogelijk wel uit. Succes!
Link naar reactie
Mmmwoah... Tis mij ook wel ens overkomen. :-? Voor het eerst een P4 gemonteerd (na een aantal AMD mobo's) en ik vroeg me al af waar dat ene kabeltje toch voor was. Dacht eerst aan extra voeding naar de videokaart - want dat schijnt ook te kunnen - maar er zat zo'n klein voetje op het mobo waar ik nog nie gekeken had. En jawel hoor! :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...