Ga naar inhoud

Hulp bij overclocken van mijn Athlon XP 2400+?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben al een tijdje aan het denken over het overclocken van mijn Athlon XP2400+ en wilde vanmiddag beginnen. Normaal draait hij op 2.0 Ghz bij 133 FSB (15x133), en ik wilde hem graag draaien op 2.0 Ghz 166 FSB (12x166), maar als ik deze setting kies wil windows niet meer starten, ik krijg dan een error dat system.cfg corrupt is ofzoiets, maar als ik de settings terugzet start hij weer normaal op. Ik denk dat 12x166 wel mogelijk moet zijn, maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Mijn geheugen is PC3200 en moet dus makkelijk een FSB van 166 aankunnen. Mijn CPU Vcore heb ik op 1.65V staan, misschien dat ik deze wat hoger moet zetten? Als iemand met kan helpen, graag! Alvast bedankt.
Link naar reactie
[quote:4c99d0f2cd="M.a.T.w."]Hallo, Ik ben al een tijdje aan het denken over het overclocken van mijn Athlon XP2400+ en wilde vanmiddag beginnen. Normaal draait hij op 2.0 Ghz bij 133 FSB (15x133), en ik wilde hem graag draaien op 2.0 Ghz 166 FSB (12x166), maar als ik deze setting kies wil windows niet meer starten, ik krijg dan een error dat system.cfg corrupt is ofzoiets, maar als ik de settings terugzet start hij weer normaal op. Ik denk dat 12x166 wel mogelijk moet zijn, maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Mijn geheugen is PC3200 en moet dus makkelijk een FSB van 166 aankunnen. Mijn CPU Vcore heb ik op 1.65V staan, misschien dat ik deze wat hoger moet zetten? Als iemand met kan helpen, graag! Alvast bedankt.[/quote:4c99d0f2cd]Wat dacht je van de FAQ lezen? Dan hoor je te weten dat je nooit zulke grote stappen moet nemen. Kleinere stappen! eerst met 5 FSB beginnen, en daarna ngo meer finetunen.
Link naar reactie
Het probleem bij mijn mobo is het volgende: de snelheden aanpassen gaat op de manier 133/33, volgende stap is dan 133/34, dus telkens als ik de FSB will uppen gaat de PCI snelheid mee! Dat is nogal onhandig omdat dat niet echt goed is voor PCI kaarten. Bij 166 mhz FSB begint de PCI snelheid dan weer op 33, en ik wil dus graag die PCI snelheid normaal houden, vandaar de grote stappen. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de 166 FSB te halen of niet?
Link naar reactie
[quote:90a76e99b4="Interficior"][quote:90a76e99b4="M.a.T.w."]Hallo, Ik ben al een tijdje aan het denken over het overclocken van mijn Athlon XP2400+ en wilde vanmiddag beginnen. Normaal draait hij op 2.0 Ghz bij 133 FSB (15x133), en ik wilde hem graag draaien op 2.0 Ghz 166 FSB (12x166), maar als ik deze setting kies wil windows niet meer starten, ik krijg dan een error dat system.cfg corrupt is ofzoiets, maar als ik de settings terugzet start hij weer normaal op. Ik denk dat 12x166 wel mogelijk moet zijn, maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Mijn geheugen is PC3200 en moet dus makkelijk een FSB van 166 aankunnen. Mijn CPU Vcore heb ik op 1.65V staan, misschien dat ik deze wat hoger moet zetten? Als iemand met kan helpen, graag! Alvast bedankt.[/quote:90a76e99b4]Wat dacht je van de FAQ lezen? Dan hoor je te weten dat je nooit zulke grote stappen moet nemen. Kleinere stappen! eerst met 5 FSB beginnen, en daarna ngo meer finetunen.[/quote:90a76e99b4]Ja dat zeggen ze... :P Maar in jou geval lijkt het me gewoon handig om de Vcore op minimaal 1.7 te zetten. Suc-6!!
Link naar reactie
Bij zelfde aantal Mhz maar hogere FSB heeft een cpu meer voltage nodig en als je wel gewoon de pc kan opstarten maar je krijgt alleen op een gegeven moment een melding van een corrupt bestand is er dikke kans dat ie gewoon te weinig volts krijgt. Dus als de temps redelijk zijn zou ik zegge: probeer es iets meet vcore... :wink:
Link naar reactie
[quote:44ca179a5e="M.a.T.w."] Maar waarom start hij als ik de multiplier omhoog zet dan wel normaal zonder de snelheden te veranderen, maar als ik hem omlaag zet en de FSB omhoog zet start hij niet meer? [/quote:44ca179a5e] Als je in je BIOS de multiplier omhoog zet, wil nog niet zeggen dat de multiplier daadwerkelijk gewijzigd is. Bij een gelockte processor blijft ie gewoon op dezelfde multiplier staan, ook al zegt je BIOS wat anders. Probeer 's 15x150=2250Mhz, met je Vcore op 1,775V. Als dat niet werkt, probeer dan een nog lagere FSB. Als dat ook niet werkt, heb je denk ik pech met je CPU en kan ie gewoon niet zo ver. 8)
Link naar reactie
Het lijkt erop dat iedereen hier gelijk had, de multiplier was wel gelockt op 15x, maar ik ben erin geslaagd de pc stabiel te krijgen met een Vcore van 1.80 V in plaats van de standaard 1.65 V. De CPU draait dan dus op 15x166 = 2,48 Ghz i.p.v. de normale 2.0 Ghz! De FSB is dan 166 mhz. Dit is vind ik een hele verbetering in de prestaties, maar ik vraag me af of mijn CPU zo'n hoge snelheid en voltage wel fijn vind? Wat vinden jullie? Houden of terug naar standaard settings?
Link naar reactie
[quote:98ea7bca2c="M.a.T.w."]Dit is vind ik een hele verbetering in de prestaties, maar ik vraag me af of mijn CPU zo'n hoge snelheid en voltage wel fijn vind?[/quote:98ea7bca2c]Vast niet, maar dan had ie maar geen CPU moeten worden :D . Zonder gekheid, zolang je Temperatuur onder full load niet boven de pakweg 50 graden komt, heb je niet zoveel te vrezen. Die 50 graden is een beetje een "natte vinger" regel; je moet in je achterhoofd houden dat: A) In de zomer de temperatuur automatisch hoger wordt. B) Je temperatuursensor geen precisie meetinstrument is. Gewoon een stresstest uitvoeren (3D mark 2003 bv) voor een uurtje of 3. Als ie dan geen problemen geeft lekker laten draaien zo.
Link naar reactie
[quote:4ad0ed990a="Captain_Kansloos"]Gewoon een stresstest uitvoeren (3D mark 2003 bv) voor een uurtje of 3. Als ie dan geen problemen geeft lekker laten draaien zo.[/quote:4ad0ed990a] Kleine toevoeging Voor cpu's en geheugen is Prime95 vaak intensiver dan 3dmark2003 http://www.mersenne.org/ips/ Burnk7 kan je cpu ook aardig stressen ;) link in de faq volgens mij In tegenstelling tot Intel zijn AMD's zijn vrij ongevoelig voor "vreemde" voltages, zolang de tempratuur maar goed is :)
Link naar reactie
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zie de snelheidswinst van het overklokken graag komen, maar ik ben altijd een beetje overbezorgd over mijn PC. :D Maar ik ga de overklok gewoon houden want een 500 mhz overklok en van 133 mhz FSB naar 166 mhz vind ik toch wel een behoorlijke snelheidswinst. Dat AMD's niet extreem gevoelig zijn voor hoge voltages is fijn om te horen, en de temperaturen zitten bij mij wel goed. Ik zal het eens testen met CPU burn-in etc. In ieder geval bedankt voor de reacties!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...