Ga naar inhoud

Verloopstuk casefan


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje over die verloopstukken die je op internet ziet om een grotere / kleinere casefan op respectievelijk een kleiner / groter gat te zetten. Klopt dit: Door een verloopstuk kan toch de lucht sneller worden afgevoerd? Kbedoel: gat van 80 x 80 met verloopstuk 80 -> 120. 120 x 120 fan erop. Die 120 fan zuigt meer lucht aan en blaast lucht door een gat wat eigenlijk te klein is -> lucht gaat er sneller doorheen (dat weet ik nog van m'n natuurkunde sommen :wink: ). Of maak ik een (natuurkundige) fout?
Link naar reactie
[quote:ff79503d0d="LabRat"]Ik heb een vraagje over die verloopstukken die je op internet ziet om een grotere / kleinere casefan op respectievelijk een kleiner / groter gat te zetten. Klopt dit: Door een verloopstuk kan toch de lucht sneller worden afgevoerd? Kbedoel: gat van 80 x 80 met verloopstuk 80 -> 120. 120 x 120 fan erop. Die 120 fan zuigt meer lucht aan en blaast lucht door een gat wat eigenlijk te klein is -> lucht gaat er sneller doorheen (dat weet ik nog van m'n natuurkunde sommen :wink: ). Of maak ik een (natuurkundige) fout?[/quote:ff79503d0d]Het klopt dat er een hogere druk wordt opgebouwd ja. Maar waar je ook rekening mee moet houden is dat de lucht nog wel eens wil gaan cirkelen in het 'schuine' stuk, en daar zit nou net het grootste stuk van het blad van de fan. Maar alsnog koelt een 120 op een 80 mm beter dan een 80 op 80mm.
Link naar reactie
ik verwacht ook dat er veel lucht zal blijven hangen in de versmalling en dat daardoor een groot deel van de airflow teniet gedaan wordt. Ik heb zelf geen 12cm fans, maar is het ook niet zo dat de motor van die fans groter is?? Dan heb je dat effect al helemaal, aangezien het dode punt van de fans (het midden, waar de motor zit), precies bij de opening zit... Ikzelf denk dat je meer resultaat hebt als je het verloopstuk achter je pc zet, dus aan de achterknat het verloopstuk monteert. Dan zul je minder last hebben van dat rondcircelen waar interficior het ookal over had...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...