Ga naar inhoud

levensduur moederbord ?


Aanbevolen berichten

Aswin, Dat is misschien net zo'n vraag als “Hoe lang gaat een auto mee?" Vrienden van mij hebben computers die regelmatig vol met virussen zitten. Zij gebruiken de Aan/Uit-knop i.p.v. netjes af te sluiten, zij pakken het ding ruw op terwijl het aan staat, en ook na 4-5 jaar blijft de hele boel gewoon werken. Ik ben zelf supervoorzichtig maar al mijn moederborden zijn tot nu toe binnen 1 tot 3,5 jaar gesneuveld. Altijd in de zomer, tweemaal een MSI-moederbord (kan toeval zijn). Er zijn allerlei tests waarin de “prestaties” van de verschillende moederborden worden vergeleken, maar die tests zeggen niets over de duurzaamheid. Dit probleem speelt waarschijnlijk bij heel veel elektronica. Groeten
Link naar reactie
[quote:05b7f13061="J. de Boer"]Ik heb nog een Pentium 1 staan van 1996.[/quote:05b7f13061]Op zich heb ik al een aantal defecte PI en PII moederborden zien passeren (zo'n 4 uit het blote hoofd). In ieder geval 3 oudere borden (486). En 1 recent bord (K7S5A) en een 2e die eigenlijk ook niet okay is. Dan vergeet ik nog even de hardware met (nog) niet fatale defecten. Ik denk dat vanaf het Pentium en PCI tijdperk, de hardware een stuk kwetsbaarder is geworden. Zelf zou ik verwachten dat een moederbord onder normale omstandigheden toch wel een behoorlijk tijdje meegaat (7-10 jaar). Weliswaar niet in dezelfde functie, maar toch ...
Link naar reactie
PII 266MHZ van tante, toendertijd bij de ALDI gekocht, al zeker 7 jaar terug, nog helemaal niks mee aan de hand, loopt nog zoals altijd... Zo kan ik je nog wel 20 van dit soort pc's opnoemen. Je zult nu toch geen mensen tegenkomen die beweren een AMD1400+ al meer dan 7 jaar te hebben, want toe waren die er nog niet. En wie doet er tegenwoordig nog meer dan 5 jaar met een pc. Dat gebeurt meestal alleen als je je het niet zo goed kan veroorloven, of oud bent, of het nut er niet van inziet.
Link naar reactie
Nou, ik ook nog ff :wink: Die oude bordjes gaan echt lang mee, ik heb er hier wat die bijna even oud als mij zijn (uit 1990, ik ben uit 1988) dus die ouwe dat zit zeker goed. De nieuwe generatie borden zal, mits goed gebruikt en voldoende gekoeld ook zeker wel een jaar of 8 mee moeten kunnen gaan. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de kwalitiet van de gebruikte elemanten.
Link naar reactie
[quote:ff348344a0="turbo-pascal"]En wie doet er tegenwoordig nog meer dan 5 jaar met een pc. Dat gebeurt meestal alleen als je je het niet zo goed kan veroorloven, of oud bent, of het nut er niet van inziet.[/quote:ff348344a0]Vergis je niet. Heel wat mensen schaffen inderdaad binnen die tijd wel een nieuwe aan, maar vinden het zonde om de nog goed werkende oude weg te doen. Ze nemen hem dan b.v. op in een thuisnetwerkje waar hij dan nog jaren mee kan voor noem maar op: Reserve voor gezinsleden, backup, enz.
Link naar reactie
Precies. Ik was hier benieuwd naar omdat als je de nodige upgrades gedaan heb behalve je moederbord en het blijkt dat je mobo ook nog vaak begeeft na 3 jaar of wat, dan heeft upgraden weinig zin en zonde v/h geld. Dan moet je niet meer upgraden en gewoon om de 3 - 4 jaar een complete nieuwe kopen. Nu lees ik dat een mobo best wel 's 7 of 8 jaar meekan. Kijk, dan ben ik blij met m'n reeds gedane upgrades (nwe proc, nwe dvd-brander, nwe hdd enz.) :D Dus ik zat later te denken, waren die upgrades wel verstandig als het mobo een redelijk korte levensduur heeft ? Vandaar dit topic.
Link naar reactie
[quote:41826330b1="AswinW"]Nu lees ik dat een mobo best wel 's 7 of 8 jaar meekan. Kijk, dan ben ik blij met m'n reeds gedane upgrades (nwe proc, nwe dvd-brander, nwe hdd enz.)[/quote:41826330b1]Het lijkt me een goede keuze. De hoofdreden dat ik bv mijn K6-3/400 systeem niet heb opgedoekt is de kennelijk zeer lage 2e hands waarde. Uiteindelijk maar geinvesteerd in een toen moderne harde schijf en ik kende mijn oude systeem niet meer terug. Een brander plaatsen in die computer, dat zou ik denk niet meer doen, of ik moet er toevallig nog eentje tegenkomen. Overigens, Windows XP draait prima op dit soort systemen. Zo rond kijkend in mijn familie, worden PII-III systemen nog heel veel gebruikt, en dan vaak ook nog met Windows XP.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...