Ga naar inhoud

Probleem!: 70 graden cpu en 60 graden systeem


Aanbevolen berichten

Ik heb een normale processor van AMD(AMD Athlon 64-Bits 3000+) met een MSI K8T Neo FSR Athlon 64 moederbord. En ik heb veel geïnvesteerd in mijn grafische kaart: ik heb de Ati Radeon 9800 PRO 128 mb. Als ik niks doe dan is mijn temperatuur 58 graden met 4400 toeren(cpu koeler). Dat lees ik af van een programmaa van MSI cool 'n quiet. Maar als ik een spelletje zoals Juiced speel dan is hij binnen een half minuut 70 graden! En als ik tv ga kijken met mijn Jetway tv-kaart dan gebeurt het zelfde. Bij 3DsMax wordt hij 63 graden. Ik gebruik de standaard koeler die ik bij mijn processor kreeg. En ik heb geen probleem met het spelen van spellen. Wat kan ik doen....ik heb geen extra koelers.
Link naar reactie
je geeft zelf al de oorzaak aan: geen casefans. Bij de computerboer zou ik 2 casefans halen en er 1 onder je voeding monteren en die naar buiten laten blazen en 1 voorin monteren en die naar binnen laten blazen. dit naar binnen/naar buiten laten blazen is gewoon een kwestie van cooler omdraaien. De cooler blaast dezlefde kant op, als het stikkertje met het merk zit ;) Jammer dat je je kasttemperatuur niet vermeld hebt, maar deze zal vermoedelijk heel hoog zijn en na het plaatsen van 2 casefans max 35 graden zijn. nog een plaatje van mij uit de FAQ: [img:657d141125]http://www.tweakzone.nl/f/g/9265pR3fyQQ0.GIF[/img:657d141125] groen zijn koelers die aan te raden zijn, geel is optioneel en verschilt per kast...
Link naar reactie
Was net iets te traag... (Kaz'Duzar was me net voor, dat krijg je als je moet werken en forummen tegelijk :wink: ) Nu we het toch over casefans hebben: Casefans aan laten zuigen en laten blazen is toch slechts een kwestie van fan omkeren? (ene kant zuigt aan en andere kant blaast uit) Sorry for the n00b question :oops: Heeft iemand trouwens wat van die adjustment stukken (dus van die plastic dingen waardoor je een 80 mm fan op een 60 mm gat kunt zetten)? Werken die goed?
Link naar reactie
[quote:e56c4bc659="LabRat"]Casefans aan laten zuigen en laten blazen is toch slechts een kwestie van fan omkeren? (ene kant zuigt aan en andere kant blaast uit) Sorry for the n00b question :oops:[/quote:e56c4bc659] Jep gewoon een kwestie van de fan om te draaien, vaak staat er ook een pijltje op de zijkant die aangeeft welke kant de wind blaast :)
Link naar reactie
[quote:19350b7676="R-bin"][quote:19350b7676="LabRat"]Casefans aan laten zuigen en laten blazen is toch slechts een kwestie van fan omkeren? (ene kant zuigt aan en andere kant blaast uit) Sorry for the n00b question :oops:[/quote:19350b7676] Jep gewoon een kwestie van de fan om te draaien, vaak staat er ook een pijltje op de zijkant die aangeeft welke kant de wind blaast :)[/quote:19350b7676] Zoals ik een paar posts hierboven al schreef: dit naar binnen/naar buiten laten blazen is gewoon een kwestie van cooler omdraaien. De cooler blaast dezelfde kant op, als het stikkertje met het merk zit...
Link naar reactie
[quote:c06b88a207="tdw"]is je temp sensor wel goed? kan me nie voor stelle dat 70 graden lekker is voor je computer[/quote:c06b88a207] Als je CPU te warm wordt, wordt je pc gewoon instabiel. Ik kreeg een 2x een freeze toen mijn cpu cooler eens niet meer wilde draaien vanwege een door stof ingenomen connector... en bijna een blaar op mn vingen toen ik mn koelblok aanraakte :P ( hmm dat viel eigenlijk ook wel weer me...) :P Volgens mij overleeft een amd trouwens de 90 graden wel... Maar die sensors zijn vaak niet helemaal perfect, maar zonder casefans kun je zon hele hoge temperatuur wel verwachten... mEt casefans zal de temperatuur waarschijnlijk een heel stuk dalen...
Link naar reactie
Het lijkt jullie niet een beetje vreemd dat de pc na opstarten al 70 graden is, zonder dat ie crashed, ook het ontbreken van casefans maakt geen ruk uit. ER zit in bepaalde mobo's met de nf3 chipset een bug ,veroorzaakt door een registerwijziging in de athlon64 met newcastle of clawhammer (1 van de 2 core), die als gevolg heeft dat de temperatuur verkeerd wordt uitgelezen (in ider geval minimaal 20 graden te hoog) Meer info : tweakers.net staat een heel topic over wat ik nu ff niet kan vinden omdat de search brak is.
Link naar reactie
[quote:e10731e70a="DutchVTR"]Het lijkt jullie niet een beetje vreemd dat de pc na opstarten al 70 graden is, zonder dat ie crashed, ook het ontbreken van casefans maakt geen ruk uit. ER zit in bepaalde mobo's met de nf3 chipset een bug ,veroorzaakt door een registerwijziging in de athlon64 met newcastle of clawhammer (1 van de 2 core), die als gevolg heeft dat de temperatuur verkeerd wordt uitgelezen (in ider geval minimaal 20 graden te hoog) Meer info : tweakers.net staat een heel topic over wat ik nu ff niet kan vinden omdat de search brak is.[/quote:e10731e70a] Dat is de newcastle. Maar die tempsensor is niet goed, als het stabiel is en de heatsink is niet ijskoud dan is het goed.
Link naar reactie
[quote:0d76b8f416="DutchVTR"]Het lijkt jullie niet een beetje vreemd dat de pc na opstarten al 70 graden is, zonder dat ie crashed, ook het ontbreken van casefans maakt geen ruk uit. ER zit in bepaalde mobo's met de nf3 chipset een bug ,veroorzaakt door een registerwijziging in de athlon64 met newcastle of clawhammer (1 van de 2 core), die als gevolg heeft dat de temperatuur verkeerd wordt uitgelezen (in ider geval minimaal 20 graden te hoog) Meer info : tweakers.net staat een heel topic over wat ik nu ff niet kan vinden omdat de search brak is.[/quote:0d76b8f416] startpost: Als ik niks doe dan is mijn temperatuur 58 graden met 4400 toeren(cpu koeler). Dat lees ik af van een programmaa van MSI cool 'n quiet. Maar als ik een spelletje zoals Juiced speel dan is hij binnen een half minuut 70 graden! En als ik tv ga kijken met mijn Jetway tv-kaart dan gebeurt het zelfde. Bij 3DsMax wordt hij 63 graden. Het probleem is dus het gebrek aan casefans...
Link naar reactie
[quote:f9f9ffc700="Kaz'Duzar"][quote:f9f9ffc700="DutchVTR"]Het lijkt jullie niet een beetje vreemd dat de pc na opstarten al 70 graden is, zonder dat ie crashed, ook het ontbreken van casefans maakt geen ruk uit. ER zit in bepaalde mobo's met de nf3 chipset een bug ,veroorzaakt door een registerwijziging in de athlon64 met newcastle of clawhammer (1 van de 2 core), die als gevolg heeft dat de temperatuur verkeerd wordt uitgelezen (in ider geval minimaal 20 graden te hoog) Meer info : tweakers.net staat een heel topic over wat ik nu ff niet kan vinden omdat de search brak is.[/quote:f9f9ffc700] startpost: Als ik niks doe dan is mijn temperatuur 58 graden met 4400 toeren(cpu koeler). Dat lees ik af van een programmaa van MSI cool 'n quiet. Maar als ik een spelletje zoals Juiced speel dan is hij binnen een half minuut 70 graden! En als ik tv ga kijken met mijn Jetway tv-kaart dan gebeurt het zelfde. Bij 3DsMax wordt hij 63 graden. Het probleem is dus het gebrek aan casefans...[/quote:f9f9ffc700] Het probleem kan nog steeds een brakke sensor zijn, al moet ik toegeven dat ik me door enkele posts heb laten misleiden, casefans zouden idd geen kwaad kunnen.
Link naar reactie
Ik zie nu pas dat er staat k8t ipv k8n, dus mijn visie op dit probleem klopt niet. Je zult het dus moeten zoeken in de airflow en evt een brakke sensor maar het is dus niet het biosprobleem, dat speelt alleen bij Mborden op nforce 3 basis. Edit. De nieuwe bios voor de k8t vermeld dus ook : fixed incorect temperature displayed.
Link naar reactie
Inderdaad, een goede airflow is ZEER belangrijk. Ik heb in mijn Chieftec tower ook 2 casefans geplaatst volgens het schema van Kaz'Duzar. (vooraan onder naar binnen en midden achter eruit). En daarna is het in mijn tower nooit meer boven 35 C geweest (ook wanneer ik Flightsim draai). De processor (AMD 2400) wordt niet wamer dan 55 C. Ik ben hier heel tevreden over en die casefans zijn eigenlijk best goedkoop. PaulusP
Link naar reactie
IK heb hier verschillende systemen,van mezelf en anderen draaien, en daarbij is het grootste verschil tussen casetemp en cputemp ongeveer 25 graden. Deze pc is een kleine compaq kast , met ruimte voor 1 hd en 1 fan, die er niet inzit, dus airflow is er NIET, de voeding is ook nog eens fanless De cpu van dat ding wordt max 60 graden. Casetemp is dan rond de 32-37 graden. Kamertemp is dan 23 graden. Gooi ik de case open (en 220 volt fan erop/half in)dan daalt de Casetemp tot 26-27 graden, de CPU daalt echter max 2 graden. Als die temps van de TS ook maar ergens redelijk zouden kloppen, dan had hij gewoon een stabiliteitsprobleem Geloof me nou gewoon, dat als ik zeg dat caseflow geen verschil in cpu temp van 30 graden op levert. Je kunt er misschien een 15 graden max mee winnen, en dan schat ik alles ruim in.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...