Ga naar inhoud

Vcore verschilt per DIMM??


Aanbevolen berichten

Ik heb twee PC2100 DIMMs die op 2.5V horen te lopen. Als ik de ene als enige module in het mobo steek loopt het systeem stabiel met een (ingestelde) Vcore van 1.625V. In combinatie met de andere DIMM loopt de boel alleen stabiel als ik Vcore nog 0.025V verhoog naar 1.65V. Als ik ze er beide in doe loopt hij vast na ongeveer 6-8 minuten, *na* een eerste pass van test 5 van memtest+. Verder verhogen van Vcore helpt niet, dan zit ie al na twee minuten vast. Het DDR voltage staat ingesteld op 2.44V, bij een ingestelde 2.52V ook vastlopers. Er is helaas geen voltage tussen deze twee waarden die ik kan kiezen. [b:2fa5534de9]Software[/b:2fa5534de9] Memtest+ 1.25, test 5 [Als ik bij de eerst genoemde DIMM een Vcore van 1.60 instel, krijg op willekeurige locaties bij elke pass twee fouten waarbij een bit niet gezet is, ffffffff ipv efffffff. Bij nog lagere Vcore is dat aantal veel groter ] [b:2fa5534de9]Hardware[/b:2fa5534de9] KG7-RAID AMD761/VIA82C686B (rma mobo, vorige exemplaar werkte prima met de modules + Palomino 1700+) Chieftec 350W voeding HPC350-... Athlon XP 2000+ (Thoroughbred) FSB 133 Mhz, default multiplier 2x PC2100 512Mb DIMM 2.5V CAS2.5 "VM512MB PC266" (da's Veritech geloof ik, gekocht bij Alternate) Nou zijn het natuurlijk geen A-merk modules, maar waarom moet ik de Vcore aanpassen om te compenseren voor de gebruikte module???????????? :o [b:2fa5534de9]BIOS settings[/b:2fa5534de9] Vcore 1.625 of 1.65 8) VIO 3.5 VDDR 2.42 DDR Timing Auto (langzaamst, net als vorige exemplaar) Control CPU P/N Values: Slewrate 5 (sneller dan default 3) Bypass P Drive 8 (zwakker dan default 9) Bypass N Drive 6 (zwakker dan default 7) De Palomino deed het op het vorige bord met de defaults en kon die twee DIMMs gewoon aan :-? . [b:2fa5534de9]PC health[/b:2fa5534de9] Vcore 1.66 5V 5.10 3.3V 3.46 12V 12.24 Tcase 30C Tcpu 38C (idle, half uurtje stress 42C) Tkamer 25C De temperatuur sensors hebben bij 18C 1graad afwijking De stress test heb ik maar met OpenOffice gedaan op KNOPPIX (macro laten lussen) aangezien Windows XP het nodig vond om de activeringsperiode maar in te korten na het aanpassen van de Vcore... :wink:
Link naar reactie
[quote:7987b4f1da="Vandread"]Dus opzich kan je pc goed lopen? (heb ik niet helemaal uit het verhaal begrepen) denk dat het de combinatie oud type mobo + geheugen + recente cpu[/quote:7987b4f1da] Hij loopt idd met 512Mb , maar m'n vorige KG7-R deed het met 1Gb. Ik krijg alleen het idee dat ik een tekort aan voltage op de DIMMs (dat minimum van 2.44V) aan het compenseren met het verhogen van de Vcore. Misschien zelfs boven de specs van de Thoroughbred. En dat lijkt me niet zoals het hoort... :-?
Link naar reactie
[quote:61c233dd18="Vandread"]bij een voltage/stabiliteits probleem ligt het meestal aan de voeding (maar lijkt me sterk met die voeding, je lijnen liggen ook nogal sterk) of je mainboard... trouwens: bios setting: VDDR 2.42 ? dat is te laag? als je die nou eens naar 2.6 knalt met 2x512? (kan het geheugen makkelijk hebben)[/quote:61c233dd18]Op 2.52V doet ie het met 1 DIMM ook al niet, dus 2.6V leek me tot nu toe geen slimme zet... Misschien is het werkelijke voltage hoger dan ingesteld ?
Link naar reactie
[quote:0af69e8f17="NoepZor"]knal die vdimm op 2.8 en je vcore op 1.75, als ie dan nog instabiel is dan is er iets defect, of wil het gewoon niet samenwerken! kan ook zijn dat de zooi te heet wordt, controleer dat eens in de bios.[/quote:0af69e8f17]De DIMMetjes kunnen niet zo goed tegen een hoge Vddr, als ik deze opschroef krijg snel vastlopers. Als ik Vddr 2.52V kies, en de Vcore opschroef naar het maximum(1.85V) wordt het systeem wel weer stabieler, maar niet volledig stabiel. Ik kwam ergens (niet de moeite genomen te noteren) niet verder dan max. 6 errors per pass van memtest test 5. Het lijkt er op dat ik ook de CPU slewrate weer moet gaan tweaken bij dit hogere voltage. Misschien is het eindresultaat toch dat de combinatie incompatibel is. Ik denk dat ik het voorlopig maar laat bij de Vcore op 1.65V, want dat is wel wat koeler (een graadje of 6). Bij de maximum Vcore is de Athlon 41-42C idle. Niet echt heet maar toch... Ik heb nog wel wat andere opties open: -Een 2200 Tb plaatsen -M'n oude 1700 Palo er weer op (ook al mist er een beetje keramiek) -Nieuwe kast+mobo + PC3200 of PC2700 geheugen kopen en dan DIMMetje wisselen
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...