Ga naar inhoud

Celeron (ellende) D aanduiding


Aanbevolen berichten

Ik had dit deels al in een eerder topic gezet, maar wilde toch meer informatie vragen (in plaats van klagen zonder na te denken :oops: ) Ik heb al enige tijd geleden Celerons aangeschaft bij A. te R. zonder problemen. Nu ontvang ik echter een Celeron D processor. Een van de lezers alhier meldde dat dit een gewone Celeron is. Toch accepteerd menig moederbord dit processortje niet, omdat (volgens een andere leverancier die al aardig wat zoekwerk hierover heeft verricht) het voltage in de chipset ' anders is'. De ' documentatie' stopt bij een melding op de doos: requires compatible board and power supply! Derhalve twee puntjes van zorg/commentaar/vraag: Ik heb begrepen dat de aanduidingen van cpu's op de schop gaan. Zou er dan verbtering zijn of juist verslechtering :o ? Waarom komt een leverancier niet op het idee deze waarschuwing (levensgroot!) op de site bij te plaatsen. Zo voorkomen ze dat ze cpu's retour krijgen die niet op de mobo's werken waar notabene 'o'ok geen melding bij staat! Iemand nog geinteresseerd in een (alleen de verpakking geopende) Celeron D processor 325, 478 pin 2,53 Ghz UP only?....(geintje, ik stuur ze retour naar A te R)
Link naar reactie
Gerben, bedankt. Ik heb zojuist met de leverancier gesproken, en die vertelt em net dat je op de site (waar gewoon alles Celeron wordt genoemd) aan de snelheden en de spanningen moet kunnen zien wat het is...Hij mompelde iets over 'dat kun je zien aan de 533, dat het een D is' of zo. Lekker duidelijk! ALs ik dus als nitwit (ik weet van een heleboel iets, maar niet alles van alles) op een site een celeron bestel, moet ik zelf maar gaan uitvogelen wat de spanningen zijn van de verschillende processor families, vervolgens de verschillende bussnelheden nalopen, om dan tot eentwijfelende aankoop van weer 80 tot 100 eurotjes te komen. Als ik op zo'n manier zaken zou doen raak ik mijn klanten kwijt. Metafoor: ik ga naar een autohandelaar en koop een auto en vraag er benzine bij. Nadat ik de auto thuis heb wil ik de benzine erin gooien. Motor kapot, want het blijkt een verkeerd octaan gehalte te hebben. Reactie van de verkopen: ja, dat had u kunnen zien aan de bon waar in de specs van de benzine staat dat het octaangehalte zo laag is... Thor2002
Link naar reactie
Eerlijk gezegd zou ik voor een andere analogie kiezen: Je gaat naar de garage en bestelt een 6 cylinder motor. Thuisgekomen ontdek je dat deze niet past, je hebt een Honda en deze past alleen in een Toyota. (Brakke analogie, maar ik weet niets van auto's) De moraal van het verhaal is dat het inbouwen van een CPU in principe een taak is voor expert en OEMs. Hobbyisten doen het op eigen risico. Dit kun je niet vergelijken met eenvoudig onderhoud als benzine tanken.
Link naar reactie
Idd, beetje brakke analogie, want waarom zijn er dan ZIF-sockets voor CPU's? Juist, zodat elke n00b zelf een processor in een socket kan rammen. Dat neemt niet weg dat ook een n00b zelf even kan kijken in de handleiding van het moederbord (of op de website van de fabrikant van het moederbord) welke specifieke processoren nu ondersteund worden. Vooral als je ook koopt bij een dozenschuiver omdat je denkt dat het dan goedkoper is.
Link naar reactie
De term "n00b" vind ik wel een beetje te ver gaan. Wat niet wegneemt dat dit probleem niets nieuws onder de zon is: AthlonXP (T-bred/Palomino) Celeron (Coppermine-128/Tualatin-256) Pentium III (Coppermine/Katmai). In al die gevallen hadden de CPU's dezelfde kloksnelheid en FSB, maar de nieuwe versies hadden vaak een BIOS update of nieuwe chipset nodig.
Link naar reactie
Zonder al te veel olie op het vuur te smijten, de analogie is precies wat ik bedoel: @egslim: ik ben niet helemaal onwetend in de matierie, dus om de boel met motoren te vergelijken: je besteld voor je auto / motor (Honda of Toyota, maakt even niet uit) via internet een 'sportuitlaat'. Je koopt al een aantal jaar via de site 'sportuitlaten' dus ga je ervan uit dat het wel snor zit. Er wordt dan plots een 'Sportuitlaat' afgeleverd. Op de verpakking staat enkel 'Requires compatible engine'. De uitlaat past verder prima op het motorblok, de boutjes passen prima in de daarvoor bestemde gaatjes. Als je de motor start, blijkt plots dat de boel niet werkt. Na veel rondvragen bij garages (daar werken mensen die erg veel af schijnen te weten van motoren) komt de aap uit de mouw: Had je maar moeten 'weten' dat de sportuitlaat mét hoofdletter een andere compressie geeft zodat de motor niet start. Het punt is: in hoeverre moet jij nu weten (en ik noem je niet gelijk een n00b) dat een uitlaat invloed heeft op compressie? Als je nooit aan motoren sleutelt heb je groot gelijk, maar er zijn genoeg mensen die het zelf in elkaar zetten van een pc gewoon leuk vinden óf inderdaad proberen een paar centen over te houden. In ons geval gaat het óók om jouw centen, egslim. We betalen allemaal belasting, die centen gaan indirect naar het onderwijs, van de kruimels die ik krijg moet ik de computers 'kopen' om jouw kinderen (of jouw???) een beetje wegwijs te maken op de pc. Van diezelfde centen kan ik óók een leuke cursus electrotechniek gaan volgen. Moet je alleen niet later zeuren dat de kids nooit met pc's hebben leren spelen. Zo. Ik ook even mijn frustraties eruit. :roll: Thor2002
Link naar reactie
Ik kan wel wat hebben hoor. :) En zoals ik al aangaf vind ik de term "n00b" voor jou totaal ongepast. Die post brengt de hele topic in gevaar. [quote:695efcc0bb]Het punt is: in hoeverre moet jij nu weten (en ik noem je niet gelijk een n00b) dat een uitlaat invloed heeft op compressie? Als je nooit aan motoren sleutelt heb je groot gelijk, maar er zijn genoeg mensen die het zelf in elkaar zetten van een pc gewoon leuk vinden óf inderdaad proberen een paar centen over te houden[/quote:695efcc0bb] Ik vind dat als je besluit eraan te sleutelen je die dingen inderdaad hoort te weten. Anders neem je bewust het risico dat iets mis kan gaan en het je uiteindelijk nog meer geld kan kosten. Dat is ook de reden dat ik dergelijke aanpassingen altijd door een garage zou laten uitvoeren. Laten bouwen door de winkel kost misschien € 25, dat is 5% op een totaalprijs van € 500. Ik heb al heel wat pc's in elkaar gezet, geupgrade, etc. Maar als ik voor iemand anders of voor een bedrijf een pc zou samenstellen mag de winkel hem in elkaar zitten - ik vind het risico dat iets misgaat te groot. Dat is ook de reden dat slechts heel weinig IT beheerders zelf hun machines in elkaar zetten. De extra kosten zijn een soort verzekering.
Link naar reactie
@egslim: kijk, da's inderdaad een punt waar je helemaal gelijk in hebt. Garantie op losse onderdelen is tot daar aan toe, maar ik kan inderdaad niet van tevoren inschatten of een combinatie 'dodelijk' is of niet. De prijzen van 'systemen' zijn tegenwoordig ook wel erg scherp, dus is het inderdaad een 'winst' van wel 25 euro. Voor een enkele machine niet de moeite, op een serie van 32 gaat het leuk worden. Kun je inderdaad nog discussieren over de werktijd en de prijs daarvan, maar da's voor mij geen probleem. On topic weer. Het blijkt dat de Celeron D dus een andere FSB snelheid heeft. Da's lastig. Ik los dit probleem op door een los mobo te kopen dat wel deze snelheid aankan. Voor de machine waar de Celeron in moet shop ik even in de stad. Blijft de vraag open staan of Intel met de komende veranderingen dit soort problemen zal laten verdwijnen? Elk type processor zijn eigen naam? Is de snelheid dan wel of niet van invleod op de naam? Of komen ze weer met extra letters en cijfers? Ik ben benieuwd.... Thor2002
Link naar reactie
[quote:c8cd521533="thor2002"]@egslim: kijk, da's inderdaad een punt waar je helemaal gelijk in hebt. Garantie op losse onderdelen is tot daar aan toe, maar ik kan inderdaad niet van tevoren inschatten of een combinatie 'dodelijk' is of niet. De prijzen van 'systemen' zijn tegenwoordig ook wel erg scherp, dus is het inderdaad een 'winst' van wel 25 euro. Voor een enkele machine niet de moeite, op een serie van 32 gaat het leuk worden. Kun je inderdaad nog discussieren over de werktijd en de prijs daarvan, maar da's voor mij geen probleem. Thor2002[/quote:c8cd521533] Het kost uren, om die PC's in elkaar te zetten, dus het is niet puur winst. Maar voor die 25 euro extra krijg je een werkende PC, als het hulpje bij de PC boer een processor crusht of een videokaart om zeep helpt heb jij niets mee te maken, gebeurt dat terwijl je ze zelf in elkaar zet, dan moet je weer extra betalen voor een vervangend exemplaar.
Link naar reactie
[quote:550b7f9ffb="thor2002"] Blijft de vraag open staan of Intel met de komende veranderingen dit soort problemen zal laten verdwijnen? Elk type processor zijn eigen naam? Is de snelheid dan wel of niet van invleod op de naam? Of komen ze weer met extra letters en cijfers? Ik ben benieuwd.... [/quote:550b7f9ffb] Ten eerste mijn excuses voor het gebruik van de term 'n00b', ik gebruik vaak uitersten om iets te benadrukken. Hopelijk voelde niemand zich aangesproken. 8) Daarnaast wil ik er wel even op wijzen dat de fabrikant, in dit geval Intel, wel degelijk typeaanduidingen gebruiken om de verschillende Celerons te onderscheiden. Die "D" betekent dus dat ie een "Prescott" core heeft, die een ander fabricageproces ondergaat als de "Northwood". De enige echte n00b is nog steeds die verkoper. Om passende analogie te gebruiken: Stel je gaat naar een BMW dealer en je bestelt een BMW 320 met [b:550b7f9ffb]benzine[/b:550b7f9ffb]motor. Als de auto echter afgeleverd wordt, blijkt het een 320[b:550b7f9ffb]D[/b:550b7f9ffb] te zijn i.p.v. een 320[b:550b7f9ffb]i[/b:550b7f9ffb]. Met [b:550b7f9ffb]diesel[/b:550b7f9ffb]motor dus. Wie is er dan fout geweest? :wink:
Link naar reactie
[quote:07820e4106]On topic weer. Het blijkt dat de Celeron D dus een andere FSB snelheid heeft. Da's lastig. Ik los dit probleem op door een los mobo te kopen dat wel deze snelheid aankan. Voor de machine waar de Celeron in moet shop ik even in de stad. [/quote:07820e4106] Om welk moederbord gaat het eigenlijk? Voor zover ik weet ondersteunen praktisch alle P4 moederborden van dit moment wel de 533MHz FSB. Er is kans dat je alleen een BIOS update nodig hebt om het bord de nieuwe core te laten herkennen. [quote:07820e4106]Blijft de vraag open staan of Intel met de komende veranderingen dit soort problemen zal laten verdwijnen? Elk type processor zijn eigen naam? Is de snelheid dan wel of niet van invleod op de naam? Of komen ze weer met extra letters en cijfers? Ik ben benieuwd.... [/quote:07820e4106] Officieel bestaan dergelijke problemen op dit moment ook al niet - Intel gebruikt letters om verschillende cores aan te geven. Helaas komen die letters niet altijd goed door in prijslijsten, wat dan problemen geeft. Elk type CPU krijgt straks een eigen nummer, waar de FSB, de kloksnelheid en waarschijnlijk ook de core in gecodeerd zijn. Voordeel van dit nummer is dat het niet "kwijtraakt", zoals vaak met de letters gebeurt. Tot zover het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat we straks ellenlange tabellen nodig hebben om voor elk nummer op te zoeken wat de specificaties ervan zijn, omdat er praktisch geen logica in zit.
Link naar reactie
[quote:4f77510030="egslim"] Om welk moederbord gaat het eigenlijk? Voor zover ik weet ondersteunen praktisch alle P4 moederborden van dit moment wel de 533MHz FSB. Er is kans dat je alleen een BIOS update nodig hebt om het bord de nieuwe core te laten herkennen. [/quote:4f77510030] Als ik het me goed herinner heeft TS een Asus Pundit-R met ASUS P4R8L moederbord. Dit mobo ondersteunt in principe "Prescott" cores, maar de site van Asus is er een beetje vaag over. Ook staat er niet bij de BIOS updates waarvoor ze dienen. Slordig. http://nl.asus.com/prog/spec.asp?m=Pundit-R&langs=10
Link naar reactie
[quote:915ed32638="egslim"] Als dat klopt dan lees ik: CPU ondersteuning Intel Socket 478 [b:915ed32638]Pentium 4[/b:915ed32638] Northwood/Prescott, 3.2GHz+ en FSB 800 / 533 / 400MHz Een BIOS update zou dus voldoende zijn. [/quote:915ed32638] Beetje voorbarige conclusie. Een Pentium 4 is nl. geen Celeron. :P Maarre, processor was door TS toch al teruggestuurd naar Dozenschuiver B.V. 8)
Link naar reactie
Kan me vergissen, maar volgens mij was er een serie van 2,8GHz/533MHz FSB, geen HT Prescotts. Afgezien daarvan: 1) Het bord kan werken met de Prescott core, ook al heeft-ie een 800MHz FSB. Dan zal die combi ook werken als je de FSB op 533MHz zet. 2) Het bord ondersteunt de 533MHz FSB, dus daar zit het probleem ook niet. Alles bij elkaar betekent dit dat het probleem waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat de BIOS de Celeron D niet herkent. Sommige borden reageren daarop door alleen de naam verkeerd weer te geven, andere weigeren op te starten.
Link naar reactie
[quote:fd2f0f897a="egslim"] volgens mij was er een serie van 2,8GHz/533MHz FSB, geen HT Prescotts. [/quote:fd2f0f897a] ff gegoogled en verrek, die bestaat. Zelfs een 2,4GHz/533MHz FSB, non-HT Prescott. Van het 0.09 micron fabricageproces dus. Maar laten we idd. on-topic blijven, het mobo schijnt dus CPU's uit het 0.09 micron fabricageproces (Prescotts) te ondersteunen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...