Ga naar inhoud

CPU temp te hoog?


Aanbevolen berichten

Goedendag, Ik heb hier een fileserver staan, een pentium IV 3,0 ghz. Hierop draait een progje dat sinds kort regelmatig aangeeft dat de processortemperatuur te hoog is. Het gaat hier om een intel MoBo D865PERLK. De temperatuur die de processor heeft als er een programma even flink moet draaien is zo'n 80° celcius. Is dit een normale temperatuur? Wat kan ik hieraan doen? Ik heb nog niet gecheckt of de cpu fan draait, want zodra ik hem open schroef, vervalt de garantie... [img:21a09d10dc]http://www.kooijdekker.nl/diversen/temp.JPG[/img:21a09d10dc]
Link naar reactie
[quote:6011281026]Ik heb nog niet gecheckt of de cpu fan draait, want zodra ik hem open schroef, vervalt de garantie... [/quote:6011281026] Dat zouden ze willen. Daar is een jurisprudentie over geweest en de leverancier van [b:6011281026]personal[/b:6011281026] computers MAG geen garantiebeperkende maatregelen stellen indien een pc opengeschroeft wordt. Het is nl. een essentiele eigenschap van een pc om daar zelf b.v. geheugen en/of een kaart in te plaatsen.
Link naar reactie
die temperatuursensoren kunnen wel redelijk afwijken hoor, indien je intel 80gr zou zijn was je intel reeds naar de eeuwige cpu velden. je fans zullen wel draaien vermoed ik aangezien dit prog dit toch duidelijk aangeeft misschien eens eerst proberen met een ander progje, bv cpu cool (te downlouden op http://www.zdnet.be/downl.cfm?id=1584 ) voordeel van dit progje is dat je een grafiek kunt laten uitzetten, laat het progje starten met de pc, en dan na een kwartiertje even de grafiek bekijken, heeft de cpu reeds 75 of 80 graden van de start dan is er iets mis met de meting want dit is praktisch onmogelijk. loopt die temperatuur echter gelijdelijk op dan is er iets mis met de koeling, misschien de koeling niet goed gemonteerd is of iets dergelijks
Link naar reactie
[quote:fdad655b51="rombaft"]die temperatuursensoren kunnen wel redelijk afwijken hoor, indien je intel 80gr zou zijn was je intel reeds naar de eeuwige cpu velden. je fans zullen wel draaien vermoed ik aangezien dit prog dit toch duidelijk aangeeft misschien eens eerst proberen met een ander progje, bv cpu cool (te downlouden op http://www.zdnet.be/downl.cfm?id=1584 ) voordeel van dit progje is dat je een grafiek kunt laten uitzetten, laat het progje starten met de pc, en dan na een kwartiertje even de grafiek bekijken, heeft de cpu reeds 75 of 80 graden van de start dan is er iets mis met de meting want dit is praktisch onmogelijk. loopt die temperatuur echter gelijdelijk op dan is er iets mis met de koeling, misschien de koeling niet goed gemonteerd is of iets dergelijks[/quote:fdad655b51]Valt mee, ze slijten iid veel sneller zo. AMD Atlons bv kunnen 90 hebben,.. net voor de gaan roken:p
Link naar reactie
Hij draait niet continu 80 graden. Alleen als ie bijvoorbeeld moet virusscannen, of een andere zware taak. In rust draait ie 57 tot 60 graden. Nog te hoog, lijkt mij? Als dat zo is van die garantiezegels, dan zal ik hem vandaag of morgen even opschroeven :wink: Ik stuur hem liever niet op voor de garantie, want dan ben ik hem 2 tot 3 weken kwijt :-? Zal eerst eens kijken wat dat andere progje meet, cool cpu.
Link naar reactie
Kijk ook even voor de zekerheid in je bios.... nu weet ik wel dat alle progjes alles aflezen vanuit je bios, maar even kijken bij de bron kan natuurlijk geen kwaad. 57-60 graden idle is echt veel te hoog, om maar over die 80 graden loaded maar te zwijgen. Normaal zouden die intels zo'n 75 graden kunnen hebben voordat ze het bijltje erbij neergooien.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...