Ga naar inhoud

fout meldin met opstarten


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb ff een vraag, Heb net van 2 pc's 1 gemaakt, eigenlijk alleen de 2 cd writers en de floppy disk er in gezet, maar als ik de pc opstart zie ik in beeld " ID premary slave..............none" "IDE secundary slave...........none" Wat houd dit in en wat kan ik eraan doen? misschien de veel aderige stekkers in de verkeerde poorten gezet van 't moederboard? of hebben die geen volgorde? Wie kan mij helpen? Met vriendelijke groet, Patrick
Link naar reactie
Ik hoop toch wel dat je een harde schijf hebt aangesloten op IDE 1 als Master? De meeste computers worden als volgt geconfigureerd: Op de primaire IDE poort (nummer 1) komt bij de meeste mensen een harde schijf, ingesteld met de jumpers als "master". Eventueel kun je hier een optische drive (zoals een cd- of een dvd speler, of een brander) bij aansluiten op jumperinstelling "slave". De secundaire IDE aansluiting (nummer 2) is bij de meeste mensen in gebruik voor de optische drives. Het is namelijk zo dat de IDE controller zich richt naar het apparaat aangesloten op die controller met de laagste snelheid. Als je nu een ATA133 harde schijf samen met een optische drive met een snelheid van ATA33 aansluit op bijvoorbeeld de eerste IDE poort dan draait je harde schijf zomaar op ATA33, en dat dit niet bevorderlijk is voor de prestaties zal duidelijk zijn. Kijk goed naar de stickers bovenop de apparaten, want daar staat meestal de jumperconfiguratie op. De brede lintkabel voor de data aansluiting heeft aan één zijde een rode streep, die moet aangesloten worden op pin 1 van de IDE aansluiting op zowel je moederbord als je schijf of speler. Kijk voor meer info en plaatjes eens op deze website:[url]www.compreviews.about.com/library/weekly/aa-diy-primaryhd.htm[/url], want één plaatje zegt meer dan duizend woorden. Grtz. van Jan Willem :P
Link naar reactie
Wil ik verder nog toevoegen dat een 80-aderige lintkabel is bedoeld voor harde schijven en een 40-aderige kabel voor optische drives. Maar ik meen wel dat je een cd- of een dvd speler ook op een 80-aderige kabel aan kunt sluiten :wink: Verder moet je een harde schijf laten detecteren door het BIOS van de computer, en daarna eventueel partitioneren en formatteren 8)
Link naar reactie
Aller eerst bedankt voor jullie reacties, maar... heb nu een hoop geprobeerd, kabels veranderd enz enz. alle jumpers staan goed hij geeft nu aan "detecting IDE primary slave....NONE detecting IDE secundary slave....ATAPI" dus de tweede word wel herkend maar dat ligt niet aan de kabels en ook niet aan de cd speler, want als ik ze omruil geeft 'ie de secundary weer goed aan weet iemand hoe ik beide kan laten draaien of in ieder geval verder kan?
Link naar reactie
verschillende opties. Zet in je BIOS de detectie vd 2 writers op NONE. Het BIOS detecteert dus niets bij het scannen van de ide, maar zal later zeggen Found CDrom 2x. (sommige mobo's moet je dat zelf zo doen, anders zegt ie Invalid Atapi Device. Doet ie het ? Aangezien de Master Slave jumpers goed staan, zet ze dan op CS (cable Select). Doet ie het dan ? Als bovenstaande niet helpt. Zet er maar 1 optical op. Gaat het goed, dan wil je mobo kennelijk geen 2 opticals op 1 kabel. Dus dan moet je in dat geval een optical samen zetten met je HD. Als je een courante mobo heb, (pakweg 2-3 jaar) dan heb je geen snelheidsvertraging. Vroeger was dat zo, maar nu werken de ide kanalen onafhankleijk van elkaar
Link naar reactie
nee lukt ook allemaal niet, ik kom geen eens die pc in, is volgens mij ook een oud beestje,hij jerkent geen toetsenbord, erg vreemd en niet leuk kan ook niet format c natuurlijk doen, niks doet 't na de memory test geeft hij de secondary en primary slaves aan de een doet 't de andere niet, daarna doet 'ie niks meer. Hoe kan ik verder?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...