Ga naar inhoud

Max temp p4 p


Aanbevolen berichten

Goede vraag, en eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet precies. Ten eerste heb je te maken met verschillende materialen in een CPU: De heatspreader is van metaal, de core van Silicium, de pinnen van goud en al die dingen zijn bevestigt op een stukje PCB of keramiek. Omdat het totaal verschillende materialen zijn hebben ze natuurlijk allemaal een andere maximale temperatuur. Als ik me goed herinner kan SOI bijvoorbeeld wel 200 graden aan, maar lang voor die tijd is de PCB natuurlijk al gesmolten... Daar komt nog bij dat niet elk deel van de CPU evenveel warmte produceert. Bijvoorbeeld cache produceert nauwelijks warmte, de ALU's (integer berekeningen) veel meer. Je hebt op een CPU core dus hele kleine hotspots, en delen die veel koeler zijn. Intel houdt een grens aan van maximaal 75 graden, AMD ergens tussen de 90 en 100 graden - afhankelijk van het type CPU. Maar het zou me niets verbazen als een Intel CPU met een gemeten temp van 70 graden enkele lokale hotspots heeft op 90 graden of meer. Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat temperatuurmetingen op moederborden meestal ronduit slecht zijn. 10, 20 graden te hoog of te laag is heel normaal.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...