Ga naar inhoud

geheugen


Aanbevolen berichten

[quote:77f6ed903d="Captain_Kansloos"]Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen virtual en physical memory, maar ik weet eerlijk gezegd niet meteen of daar aparte registers voor gebruikt worden.[/quote:77f6ed903d]Ik heb nog even verder gezocht, maar kennelijk gebruikt de Athlon 64 een 40bits register voor fysieke geheugen adresssering en een 48 bits register voor de virtuele mem adressering: http://arstechnica.com/cpu/03q1/x86-64/x86-64-2.html En nog meer leesvoer: http://www.cpuid.com/K8/index.php
Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:48dec1d3b7="Joske_power"]kan je daar ook 2 andere latjes insteken (van ander merk of type) en wat zou er maximaal inkunnen???[/quote:48dec1d3b7]Een ander merk wel, niet een ander type. Je kunt er bv geen PC2100 DDR geheugen instoppen om maar eens wat te noemen. Hoeveel mem je moederbord ondersteund staat in de documentatie van dat Mobo, maar die ben je dus kwijt als ik het goed begrijp? heb je eigenlijk al gezocht op de Medion website? http://www1.medion.com/nl/
Link naar reactie
kwijt niet, maar die heb ik in de tijd niet meegekregen toen ik deze heb overgekocht van de collega van mijn vader.... dus dat is wel een probleempje he... wat ik wel es kan doen is navraag doen bij Aldi (pc komt origineel van daar). Misschien kunnen zij me meer antwoord geven... (alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel.) Groeten Joske.
Link naar reactie
[quote:d38eea5415="Captain_Kansloos"] [quote:d38eea5415="YoupY"]Om eerst maar even onderscheid te maken tussen swap file geheugen en RAM geheugen. De swapfile moet je niet echt zien als mem. 't is wel een soort geheugen dat windows creeert, maar je proc kan 't echt niet rechtstreeks aanspreken.[/quote:d38eea5415] Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een swapfile is wel degelijk te betitelen als zijnde memory. Ondanks dat het een ander fysiek karakter heeft dan RAM geheugen. Voor een CPU maakt dat niet zo veel uit in deze zin; het blijft "geheugen dat geaddresseerd moet worden".Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen virtual en physical memory, maar ik weet eerlijk gezegd niet meteen of daar aparte registers voor gebruikt worden. [quote:d38eea5415]Verder bestaan de registers maar uit 32 bits. 't kan wel zijn dat er 1 of andere truckendoos is opengetrokken in 't verleden, maar dit wordt dus niet toegepast in de normale desktop systemen.[/quote:d38eea5415] Dan moet je toch maar eens het een en ander gaan lezen over processoren. Intel heeft toch echt sinds de P2 een 36bits adres register ingebouwd: http://www.pcguide.com/ref/cpu/fam/g6.htm [/quote:d38eea5415] Volgens mij is er op die site toch sprake van 1 of andere fout. Heb hier namelijk een bron dat diezelfde processor maar een 32-bits adress bus heeft : http://www.kefk.net/Hardware/Zentraleinheit/CPU/index.asp Helaas staat de laatste generatie processoren er niet bij, maar de P4 zal ongetwijfeld dezelfde grootte bus hebben ;) [quote:d38eea5415] [quote:d38eea5415] AMD en Intel zijn ook niet voor niets aan het overstappen naar 64-bit systemen. Met de 32 bits kunnen we in de toekomst niet meer uit de voeten aangezien alle applicaties steeds zwaarder worden, en dus meer mem nodig hebben wat een 32 bits proc dus niet meer zou kunnen adresseren.[/quote:d38eea5415] De switch naar 64 bits heeft niet alleen te maken met een toekomstig gebrek aan adresseerbaar geheugen. Het heeft vooral te maken met de verwerkingssnelheid van data. Een 64 bits brede databus kan theoretisch per klokslag nou eenmaal 2x zoveel data verstouwen tov een 32 bits databus. Tot voor kort werd de performance van CPU's verhoogd door voornamelijk de klokfrequentie op te schroeven. Maar de rek is daar een beetje uit; er zijn steeds meer problemen om de hitte ontwikkeling binnen de perken te houden. Het is waarschijnlijk een stuk goedkoper om de overstap te maken op een nieuw type processor, dan dat er geld wordt gestoken in een oude variant die in de komende jaren tegen zijn grenzen aan gaat lopen. (o.a. adresseerbaar geheugen)[/quote:d38eea5415] Klopt inderdaad dat de grootte van het te adresseren geheugen niet de enige reden is, maar er zijn echter nog wel andere manieren om processoren sneller te maken. De huidige 64-bits procs werken ook nog voor het grootste gedeelte met 32-bits instructies, aangezien er nog nauwelijks 64-bit software beschikbaar is voor Windows wordt de 64-bits instructieset dus ook nog nauwelijks gebruikt. Voor linux is een ander verhaal. Vergelijk een 32-bits en een 64-bits proc maar eens in prestaties. De A64 gaat in dat geval ook stukken harder en dat heeft er weinig mee te maken dat de kloksnelheid wordt opgeschroeft. Dat is voornamelijk de strategie van Intel, maar AMD zorgt er juist voor dat er per klokslag meer instructies worden uitgevoerd. AMD 64 heeft een IPC van 12 tov de K7 met 9 Instructies per seconde in het geval van de Barton. Ook het werken met de instructiesets als SSE2 en SSE3 zorgt nog eens voor een snellere dataverwerking.
Link naar reactie
[quote:d3631bac0f="Joske_power"]kwijt niet, maar die heb ik in de tijd niet meegekregen toen ik deze heb overgekocht van de collega van mijn vader.... dus dat is wel een probleempje he... wat ik wel es kan doen is navraag doen bij Aldi (pc komt origineel van daar). Misschien kunnen zij me meer antwoord geven... (alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel.) Groeten Joske.[/quote:d3631bac0f]Of je kijkt even met Sisoft Sandra welk moederbord je hebt. via onderstaande link kan je een freeware versie downloaden. http://www.sisoftware.net/index.html?dir=dload&location=sware_dl_x86&langx=en&a= En mensen, probeer de Topic starter even te helpen in plaats van uitgebreide discussies over hoeveel geheugen er in welk systeem kan, de topicstarter heeft hier helemaal niets aan. graag ON TOPIC blijven.
Link naar reactie
[quote:88f38c49f1]arjant2 schreef : En mensen, probeer de Topic starter even te helpen in plaats van uitgebreide discussies over hoeveel geheugen er in welk systeem kan, de topicstarter heeft hier helemaal niets aan. graag ON TOPIC blijven[/quote:88f38c49f1] hartelijk dank Arjant2 Ik ga dat vanavond es bekijken, hoe dat dat werkt, en dat laat ik perfect weten wat het resultaat is en zo kunnen wet het es bekijken wat we kunnen doen betreffende het geheugen. groeten, Joske
Link naar reactie
[quote:35d501b86a="YoupY"]Volgens mij is er op die site toch sprake van 1 of andere fout. Heb hier namelijk een bron dat diezelfde processor maar een 32-bits adress bus heeft : http://www.kefk.net/Hardware/Zentraleinheit/CPU/index.asp[/quote:35d501b86a]Ik vrees dat de fout bij jouw website ligt, want hier zijn nog een paar pagina's waar men het over een 36 bit adres register heeft: http://www.sandpile.org/impl/p6.htm Ook de P4 heeft een 36 bit adres register: http://www.sandpile.org/impl/p4.htm [quote:35d501b86a] Klopt inderdaad dat de grootte van het te adresseren geheugen niet de enige reden is, maar er zijn echter nog wel andere manieren om processoren sneller te maken....Vergelijk een 32-bits en een 64-bits proc maar eens in prestaties. De A64 gaat in dat geval ook stukken harder en dat heeft er weinig mee te maken dat de kloksnelheid wordt opgeschroeft. Dat is voornamelijk de strategie van Intel, maar AMD zorgt er juist voor dat er per klokslag meer instructies worden uitgevoerd. AMD 64 heeft een IPC van 12 tov de K7 met 9 Instructies per seconde in het geval van de Barton. Ook het werken met de instructiesets als SSE2 en SSE3 zorgt nog eens voor een snellere dataverwerking.[/quote:35d501b86a]Natuurlijk kan een hogere IPC de prestaties oppeppen. Maar vooral de gewijzigde cache strategie bij de Athlon64 zorgt voor de performance boost, want verder lijkt hij sterk op de K7 core: http://www.cpuid.com/K8/index.php
Link naar reactie
[quote:d5bab1201e="arjant2"]En mensen, probeer de Topic starter even te helpen in plaats van uitgebreide discussies over hoeveel geheugen er in welk systeem kan, de topicstarter heeft hier helemaal niets aan. graag ON TOPIC blijven.[/quote:d5bab1201e]Mja. Daar heb je misschien wel gelijk in. Al vind ik de discussie erg interessant. Buiten SiSoft Sandra kun je ook Lavalys Everest Home Edition proberen om de specs van je mobo te achterhalen: http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3 De .zip file downloaden, uitpakken en de .exe runnen. Makkelijker kan niet...
Link naar reactie
[quote:711dd04537="arjant2"]Of je kijkt even met Sisoft Sandra welk moederbord je hebt. via onderstaande link kan je een freeware versie downloaden. http://www.sisoftware.net/index.html?dir=dload&location=sware_dl_x86&langx=en&a= En mensen, probeer de Topic starter even te helpen in plaats van uitgebreide discussies over hoeveel geheugen er in welk systeem kan, de topicstarter heeft hier helemaal niets aan. graag ON TOPIC blijven.[/quote:711dd04537] heb ik dus net even gedaan, met dit als resultaat : SiSoftware Sandra Systeem Fabrikant : MEDIONPC ID : FFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFF Moederbord Fabrikant : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD MP Ondersteuning : 1 CPU(s) MPS Versie : 1.10 Model : MS-6399 Systeem BIOS : 09/29/2001-i845-W627HF-6A69VM4BC-00 Chipset : Intel 845 (Brookdale) Systeem Geheugen Controller Locatie : Moederbord Error Correction Capability : Geen Aantal Geheugen Sloten : 1 Maximaal Geheugen Ondersteund : 3GB Bank0/1 - A0 : Leeg Bank2/3 - A1 : DIMM WDRAM 256MB Chipset 1 Model : Intel Corporation 82845 Brookdale Host-Hub Interface Bridge (A3-step) Bus(sen) : ISA AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus 'Front Side Bus' Snelheid : 4x 100MHz (400MHz data rate) Maximale FSB Snelheid / Max Geheugen Snelheid : 4x 100MHz / 1x 133MHz DataBreedte : 64-bit 'IO Queue Depth' : 12 verzoek(en) Chipset 1 Hub Interface Type : Hub-Interface Versie : 1.00 Aantal Poorten : 1 DataBreedte : 8-bit Full Duplex : Ja Multiplier : 1/1x Snelheid : 4x 66MHz (264MHz data rate) Logische/Chipset 1 Geheugen Banken Bank 2 : 128MB SDRAM 3-3-3-6CL Bank 3 : 128MB SDRAM 3-3-3-6CL Snelheid : 1x 133MHz (133MHz data rate) Multiplier : 4/3x DataBreedte : 64-bit 'Refresh Rate' : 15.60µs 'Power Save' Modus : Geen 'Fixed Hole' Aanwezig : Geen APIC 1 Versie : 2.00 Snelheid : 16MHz Multiplier : 1/2x Maximale Interrupts : 24 'IRQ Handler' Inschakeld : Ja Enhanced Ondersteuning : Ja Geheugen Module(s) Geheugen Module 2 : Samsung M3 66S3323DTS-C7A 36BB890E 256MB 16x(16Mx8) SDRAM PC133U-333-5412 (CL3 tot 133MHz) (CL2 tot 100MHz) Omgevings Monitor 1 Model : Winbond W83627(T)HF ISA Versie : 2.01 Moederbord Specifieke Ondersteuning : Geen Temperatuur Sensor(en) Temperatuur van de CPU : 57.0°C / 134.6°F Koeling Apparaat Auto Fan Snelheid Control : Geen Chassis Fan Snelheid : 5114rpm Voltage Sensor(en) CPU Voltage : 1.66V Aux Voltage : 1.66V +3.3V Voltage : 3.28V +5V Voltage : 4.95V +12V Voltage : 11.25V Standby Voltage : 4.87V Batterij Voltage : 3.04V AGP Bus(en) Op Hub 1 Versie : 2.00 Snelheid : 4x 66MHz (264MHz data rate) Multiplier : 1/2x 'FastWrites' Ingeschakeld : Geen 'FastWrites' Ondersteuning : Ja 'SideBand' Ingeschakeld : Geen 'SideBand' Ondersteuning : Ja Aperture size : 128MB PCI Bus(en) Op Hub 1 Versie : 2.20 Aantal 'Bridges' : 2 PCI Bus 0 : PCI (33MHz) PCI Bus 2 : PCI (33MHz) Multiplier : 1/3x LPC Hub Controller 1 Model : Intel Corporation 82801BA (ICH2) LPC Interface Controller ACPI 'Power Management' Ingeschakeld : Ja 'Delayed Transaction' Ingeschakeld : Ja USB Controller 1 Model : Micro-Star International Co Ltd (MSI) 82801BA/BAM (ICH2/ICH2-M) USB Universal Host Controller Versie : 1.10 Interface : UHCI Aantal Kanalen : 2 Snelheid : 48MHz Ondersteunde Snelheden : Laag (1.5Mbps) FullSpeed (12Mbps) 'Legacy Emulation' Ingeschakeld : Geen USB Controller 2 Model : Micro-Star International Co Ltd (MSI) 82801BA/BAM (ICH2/ICH2-M) USB Universal Host Controller Versie : 1.10 Interface : UHCI Aantal Kanalen : 2 Snelheid : 48MHz Ondersteunde Snelheden : Laag (1.5Mbps) FullSpeed (12Mbps) 'Legacy Emulation' Ingeschakeld : Geen FireWire/1394 Controller 1 Model : VIA Technologies Inc VT6306 VIA Fire II IEEE-1394 OHCI Link Layer Controller Versie : 1.00 Interface : OHCI Enhanced Ondersteuning : Geen Aantal Kanalen : 64 Snelheid : 400MHz Systeem SMBus Controller 1 Model : Intel 801xx/63xx SMBus Versie : 1.02 Specificatie : 1.00 Advanced TCO Mode Enabled : Geen 'Slave' Apparaat Ingeschakeld : Geen PEC Support : Geen Snelheid : 100kHz Uitbreidings Slot(en) PCI : PCI 32-bit +5V FullLength Beschikbaar PCI (1h) : PCI 32-bit +5V FullLength InGebruik (Intel Corporation 82845 Brookdale Host-AGP Bridge (A3-step)) PCI (2h) : PCI 32-bit +5V FullLength InGebruik AGP (8h) : AGP 32-bit +5V FullLength InGebruik (Micro-Star International Co Ltd (MSI) GeForce3 Ti 200 [NV20.1]) Poort Connector PRIMARY IDE : Geen - ATA / Geen SECONDARY IDE : Geen - ATA / Geen FDD : 8251 FIFO - Floppy Disk / Geen COM1 : Seriële Poort 16450 - 9 Pin Dual Inline / DB-9 pin male COM2 : Seriële Poort 16450 - 9 Pin Dual Inline / DB-9 pin male LPT1 : Paralelle Poort ECP/EPP - DB-25 pin female / DB-25 pin female Keyboard : Toetsenbord - Geen / PS/2 PS/2 Mouse - Detected : Muis - PS/2 / PS/2 USB : USB - Geen / Geen Prestatie Tips Tip 2530 : MPS 1.4 of hoger is aanbevolen voor MP systemen. Controleer de BIOS versie. Opmerking 224 : SMBIOS/DMI informatie kan onjuist zijn . Waarschuwing 2507 : Dit moederbord heeft te weinig geheugen sloten. Uitbreiding is mogelijk, maar kan moeilijk zijn i.v.m kosten. Tip 2511 : Enkele geheugen sloten zijn beschikbaar, er kan dus gemakkelijk geheugen uitgebreid worden. Tip 2546 : Grote geheugen Modules zouden ECC/Parity moeten zijn. Tip 2 : Dubbelklik op een tip, wanneer deze is weergeven voor meer informatie over de tip. ik veronder stel dat ik dus maximaal 3 GB geheugen kan hebben, maar verder haal ik hier verder niks uit; iemand meer kennis van zaken?? Groeten, Joske
Link naar reactie
Systeem Geheugen Controller Locatie : Moederbord Error Correction Capability : Geen [b:29a1a66244]Aantal Geheugen Sloten : 1[/b:29a1a66244] ????????????????????????? [b:29a1a66244]Maximaal Geheugen Ondersteund : 3GB[/b:29a1a66244] Bank0/1 - A0 : Leeg Bank2/3 - A1 : DIMM WDRAM 256MB Maximale FSB Snelheid / Max Geheugen Snelheid : 4x 100MHz / 1x 133MHz DataBreedte : 64-bit 'IO Queue Depth' : 12 verzoek(en) Logische/Chipset 1 Geheugen Banken Bank 2 : 128MB SDRAM 3-3-3-6CL Bank 3 : 128MB SDRAM 3-3-3-6CL Snelheid : 1x 133MHz (133MHz data rate) Multiplier : 4/3x DataBreedte : 64-bit 'Refresh Rate' : 15.60µs 'Power Save' Modus : Geen 'Fixed Hole' Aanwezig : Geen Geheugen Module(s) Geheugen Module 2 : Samsung M3 66S3323DTS-C7A 36BB890E 256MB 16x(16Mx8) SDRAM [b:29a1a66244]PC133[/b:29a1a66244]U-333-5412 (CL3 tot 133MHz) (CL2 tot 100MHz) ik neem aan dat je wel meer dan 1 geheugen bank hebt ? dan past er 3 gig in, ik zou er 256mb bijnemen of 512 erbij, je komt dan op een totaal van 512 resp. 768 wat een grote stap vooruit is. het geheugen draait op 133mhz wat er nu inzit, ik zou er dan ook PC133 SDram bij inzetten
Link naar reactie
Zoals ik het lees heb je maar 1 geheugenslot. Dit betekent dat je die 256MB er uit moet halen en er een 512 MB voor in de plaats moet zetten. je zou eventueel even op de site van MSI kunnen kijken of je er meer informatie kan vinden over je mobo. zoiets moet je er dan effe inzetten http://www.tweakers.net/pricewatch/35157 merk je in ieder geval wel wat vooruitgang hoor! en mocht je nog een beetje meer geld hebben dan kan je deze nemen http://www.tweakers.net/pricewatch/25300 succes er mee
Link naar reactie
dat klopt dus, ik heb 2 slots voor mijn geheugen. Nu een ander probleem, heb net even mijn pc leverancier gebeld, en mijn probleem uitgelegd. zei dat het geen probleem was om mijn geheugen uit te breiden...; Vroeg me welk type van geheugen ik heb... ik zei dus pc133, blijkt dat dat een heel dure affaire zal worden. 1 geheugenkaart van 512 mb zou komen op 120 €, vermits ik in Gig nodig heb is dit dus x 2. Is het niet mogelijk dat ik die 256mb pc133 eruit haal, en er een ander type insteek zodat het me veel goedkoper uitkomt?? iemand een idee? Alvast bedankt, Joske
Link naar reactie
[quote:433ff9ce86="Joske_power"]dat klopt dus, ik heb 2 slots voor mijn geheugen. Nu een ander probleem, heb net even mijn pc leverancier gebeld, en mijn probleem uitgelegd. zei dat het geen probleem was om mijn geheugen uit te breiden...; Vroeg me welk type van geheugen ik heb... ik zei dus pc133, blijkt dat dat een heel dure affaire zal worden. 1 geheugenkaart van 512 mb zou komen op 120 €, vermits ik in Gig nodig heb is dit dus x 2. Is het niet mogelijk dat ik die 256mb pc133 eruit haal, en er een ander type insteek zodat het me veel goedkoper uitkomt?? iemand een idee? Alvast bedankt, Joske[/quote:433ff9ce86] Die prijzen zijn redelijk normaal hoor, zie ook de pricewatch links die ik bij mijn vorige bericht heb gezet. ik zou zeggen laat die 256 zitten en zet er eerst eens 512 MB bij. Ik denk dat dat al een wereld van verschil is. Vervolgens kan je altijd later nog eens 512 ipv die 256 zetten, maar ik denk dat je met 768 MB voorlopig wel vooruit kan!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...