Ga naar inhoud

Wel of geen aanzuiger


Aanbevolen berichten

Ik heb een Aopen full tower H700 kast. http://english.aopen.com.tw/products/Housing/H700series_feature.htm Moederbord K8N neo platinium met AMD64 3000+ cpu met daarop een Zalman cnps7000A-Cu cpu cooler.(cpu temp. 40 C :D ) Kast heeft van zich zelf nogal laawaaierige casefans. Worden dus vervangen door Zalman ZM-F1 fans. Boven achter in de kast zitten 2 uitstroomgaten voor fans en daarvoor dus achter/boven in de kast 2 HD's die nu nog 50 C worden. Daar wil ik dus 2 Zalman ZM-F1 fans plaatsen op 5.5 V ; [Noiseless 1700 rpm - AirFlow (CFM) = 20,6 - Noise 20 dB] Onder kunnen er eventueel ook 2 van die dingen. Ik heb 3 vragen: 1e Is onder afzuigen met 2 stuks niet "overdone" en is 1 dus voldoede? 2e Is het nuttig om eventueel voor nog aan te zuigen? Zelf denk ik dat als die 3 of 4 "afzuigers" geplaatst zijn er door invoeropeningen genoeg lucht zal toestromen. 3e Luchtfilters?? Ik bedoel dit: Ik heb wel eens kasten gezien waar een soort filtergaas bij de instroom-openingen zit. Is dit handig als je niet iedere dag afstoft en er regelmatig sigarettenas door de lucht dwarrelt?? Bij voorbaat dank voor reactie.
Link naar reactie
1e Ik neem aan dat je de fans onderin (voorin) laat aanzuigen (koude lucht) 2e Achter laat je het dan weer afvoeren.. Je moet als je 2 fans laat aanvoeren ook 2 fans laten afvoeren, je kan niet 2 aan laten voeren en dan 1 af laten voeren, kan hij nooit bijhouden waardoor de temperatuur dus stijgt. Zon filtertje is misschien wel handig ja :)
Link naar reactie
[quote:277d886cf6="jayday"]1e Ik neem aan dat je de fans onderin (voorin) laat aanzuigen (koude lucht) 2e Achter laat je het dan weer afvoeren.. Je moet als je 2 fans laat aanvoeren ook 2 fans laten afvoeren, je kan niet 2 aan laten voeren en dan 1 af laten voeren, kan hij nooit bijhouden waardoor de temperatuur dus stijgt. Zon filtertje is misschien wel handig ja :)[/quote:277d886cf6] Het is een bigtower: Die bovenste 2 fans komen hoog achterin de kast boven de trafo. Daar pal voor zit een HD rek. Die komen dus op 5.5 V en zou je voor 1 normale kunnen rekenen. Afzuiging onder wordt nu nog verzorgd trafofan Trafofan + standaard lawaaschopper. die ik wil vervangen door 1 of 2 van die zalmans. Standaard zit er alleen die Trafofan + die lawaaischopper onder in. En het systeem wordt niet echt heet. Boven/achter heb ik dus schijven zitten die 50 C worden vandaar dat ik daar nu die fans extra bijzet. [die warmte moet daar weg kunnen] Vraag is dus of ik afzuigende die standaard lawaaischopper moet vervangen door 1 of 2 zalmans op 5.5 V. (ik heb immer boven ook bijgeplaatst] en kunnen die 3 of 4 zalmans + trafofan door het afzuigen er voor zorgen dat door de normale toestroomgaten genoeg lucht uit zich zelf toestroomt [ door afzuigen onstaat onderdruk inkast ] of hebben ze hulp nodig.
Link naar reactie
Aangezien het een big case is kun je beter bovenin meer fans doen. Die fans die je bovenin doet moet je in ieder geval wel lucht naar buiten moeten laten zuigen, anders ga je tegen de natuurkundige wetten in. Onderin zou ik 1 zon fan doen om wat extra lucht toe te voeren die dan weer omhoog zal stromen. (omdat je boven weg zuigt)
Link naar reactie
[quote:097183fded="General X"]Aangezien het een big case is kun je beter bovenin meer fans doen. Die fans die je bovenin doet moet je in ieder geval wel lucht naar buiten moeten laten zuigen, anders ga je tegen de natuurkundige wetten in. Onderin zou ik 1 zon fan doen om wat extra lucht toe te voeren die dan weer omhoog zal stromen. (omdat je boven weg zuigt)[/quote:097183fded] Ik ga in de loop van komende week expirimenteren: Zal de diverse temperatuursensor goed in het oog houden. Ik zou eigenlijk een tijdelijke plexiglas zijpaneel moeten hebben en een "potje" gekleurde rook :D
Link naar reactie
[quote:c0bb1e831f="tdw"]ik zat er nou ook aan te denken om een extra casefan onder te plaatsen maar waar haal je in vredesnaam zo'n filter vandaan?[/quote:c0bb1e831f] Denk er over een wasemkap-filter te verknippen of iet uit een uit een andere filter voor electrische apparaten. Moet even zo'n ding bekijken. [Kwam er niet eerder op omdat wij een ander soor afzuigkanp hebben: vet/stof zet zich via werveling af op plastic punten die eens in de zoveel tijd schoongemaakt moeten worden. Kwam bij schoonmaak op idee] En als het aanzuigen door filter te veel geruis produceerd moet pc toch maar wat stofhappen :wink:
Link naar reactie
[quote:52e6609944="h.enk"][quote:52e6609944="tdw"]ik zat er nou ook aan te denken om een extra casefan onder te plaatsen maar waar haal je in vredesnaam zo'n filter vandaan?[/quote:52e6609944] Denk er over een wasemkap-filter te verknippen of iet uit een uit een andere filter voor electrische apparaten. Moet even zo'n ding bekijken. [Kwam er niet eerder op omdat wij een ander soor afzuigkanp hebben: vet/stof zet zich via werveling af op plastic punten die eens in de zoveel tijd schoongemaakt moeten worden. Kwam bij schoonmaak op idee] En als het aanzuigen door filter te veel geruis produceerd moet pc toch maar wat stofhappen :wink:[/quote:52e6609944]Dat wou ik net zeggen... dat maakt best wel veel geluid (afhankelijk van de zuigrichting) En dat stofhappen is niet zo erg, gewoon vaak even met de stofzuiger er doorheen. :wink:
Link naar reactie
[quote:95d62d7407="General X"]En dat stofhappen is niet zo erg, gewoon vaak even met de stofzuiger er doorheen. :wink:[/quote:95d62d7407] Stof"zuigen"lijkt me link. Als je een beetje goede hebt zuig je de de spullen uit je computer :wink: Blazen lijkt me beter: loop je ook minder kans dat mond(je zich vastzuigt. Maar indien nodig red ik me wel met reiniging van de boel. En.., als ik ergens de pest aan heb is het wel stofzuigen. Een keer per week shag uit mijn toetsenbord moet wel, anders tik ik nog meer spelfouten. IK snap trouwens niet waarom ze die dingen niet gewoon met een scharnieren bovenkant maken: Even openen en een droge kwast er over. Indien je het nu echt schoon wilt maken moet een compressor hebben of al die toetsen er afhalen. Belachelijke construktie. Dwaal af van onderwerp. Over en uit dus maar.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...