Ga naar inhoud

Help; notebook of toch desktop? En welk notebook?


Aanbevolen berichten

Ter vervanging van mijn oude desktop wil ik graag een notebook. Toepassingen voornamelijk internet surfen (geen downloaden zoals mp3 of filmpjes); lichte administratieve toepassingen en beetje tekstverwerken. Welk notebook kan ik dan het best nemen? Kan het voor een prijs van ongeveer 1000,-? Welke processor etc? Goed beeldscherm vind ik belangrijk. Of toch beter zo'n desktop?
Link naar reactie
Beetje onzin om gezien het feit dat TS de PC niet gaat gebruiken voor zware toepassingen, om dan te wachten op een Medion. Die zware Medions zijn ook meestal een stukkie duurder dan 1000 euro. Voor 1000 euro heb je al een ruime keus in laptops. Qua processor zou ik gaan voor een mobile P4 of een mobile AthlonXP, geen Celeron i.i.g. Wat dat goede beeldscherm betreft: Wat versta je dan onder goed beeldscherm? In de klasse rond 1000 euro zit je altijd wel met een 15" XGA scherm (1024x768dpi dus). De beeldkwaliteit kan nogal verschillen per exemplaar. Als je niet perse mobiel wilt zijn met je PC, dan zou ik gewoon gaan voor een desktop. Een mooi Socket-A systeempie gecombineerd met een goed 17" TFT scherm heb je denk ik meer aan in jouw geval. Gebruik DVI op je videokaart en beeldscherm voor optimale kwaliteit.
Link naar reactie
[quote:0265e3266e="picard"] Ik heb mijn PC nu boven op een aparte kamer staan. Leek mij wel handig een notebook. Beneden op de bank internetten en zo. [/quote:0265e3266e] Kan uiteraard dus wel, als je tevreden bent met een 15" XGA schermpje. [quote:0265e3266e="picard"] Anders; wat betreft desktop: welke processor etc? [/quote:0265e3266e] Gezien je geringe eisen qua processorkracht zou ik gaan voor de nieuwe budgetprocessor van AMD, de Sempron (hier en daar al te krijgen).
Link naar reactie
hou er wel rekening mee dat de accu een beperkte levensduur heeft. Als je de accu vaak gebruikt kan het zijn dat je binnen twee jaar een nieuwe accu moet kopen. De accu valt meestal buiten de garantie (of onder een heel beperkte garantie). Een desktop is dan op lange termijn gewoon goedkoper, uitbreidingen buiten beschouwing gelaten :wink:
Link naar reactie
[quote:13546268e7="picard"] Alleen weet ik niet waaraan een notebook moet voldoen. Alleen al die verschillende processoren. [/quote:13546268e7] Speur 's in de Pricewatch van Tweakers.net wat je voor die prijs kunt krijgen: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68//?Sortering=Prijs&Query=&Action=top&Landfilter=Benelux Ik zou gaan voor een mobile P4 of mobile AthlonXP en 512MB DDR geheugen. Acer heeft bijvoorbeeld deze (met dedicated 64MB videogeheugen): http://www.tweakers.net/pricewatch/79440?Landfilter=Benelux http://www.acer.nl/acereuro/page4.do?dau22.oid=3391&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=3&ctx1=NL&crc=3680520282
Link naar reactie
Notebooks hebben altijd een paar nadelen: 1) Voor de dezelfde prestaties en features betaal je met een laptop altijd meer. Features als een diskettestation, tweede optische schijfstation (voor on-the-fly branden), RAID en dedicated videogeheugen zijn moeilijker, sommige zelfs onmogelijk te vinden. 2) Een desktop werkt prettiger. Een desktop toetsenbord, monitior, geluid zijn altijd comfortabeler in het gebruik dan die van een latop. Onderschat vooral het toetsenbord niet als je veel moet typen. 3) Als aan je laptop iets kapot gaat heb je een groot probleem. Harde schijven en geheugenmodules kun je vrij gemakkelijk vervangen. De rest is veel moeilijker, vaak heb je geen andere keus dan de laptop een paar weken op te sturen naar de fabrikant. Op dezelfde manier zijn upgrades ook bijna onmogelijk. Een laptop is eigenlijk een mislukte desktop die je mee kunt slepen. :P Als je niet van plan bent om de computer veel onderweg te gebruiken ben je met een desktop gewoon beter af.
Link naar reactie
[quote:69739139df="picard"]Ik probeer een beetje een inschatting te maken. Een notebook lijkt mij toch wel handig hoor. Meeste wat ik doe is toch internetten. En dan beneden op de bank met de notebook op schoot lijkt mij toch wel fijn. Alleen weet ik niet waaraan een notebook moet voldoen. Alleen al die verschillende processoren.[/quote:69739139df]Ik zou dan gaan voor een instap model Centrino (Pentium M + WiFi) laptop. Heb je meteen wifi aan boord, da's wel zo handig als je vanaf de bank wil internetten. Daarnaast ( en ik spreek uit ervaring) is het erg prettig dat je een paar uur lang op de accu kunt werken. Ik werk hier op een HP NC8000 die zo'n 4 uur haalt. Ter vergelijking; prive beschik ik ook nog over een Asus L3500D met een XP2500+ processor, maar die gaat krap 2 uur mee. In de praktijk is het handig dat je langere tijd zonder netspanning kunt werken (geen kabels). Wat Egslim over toetsenborden zegt is m.i. ten dele waar, hoewel ik zeer te spreken ben over het toestenbord van de HP. De Asus bevalt ook wel, maar net wat minder. Evt. kun je nog een goed, los toetsenbord aanschaffen dat je thuis op je bureau zet, voor als je lange lappen tekst moet gaan typen. Probeer iig in een winkel een aantal merken notebooks ( en daarmee toetsenborden) even uit. CPU performance maakt je kennelijk niet zo heel veel uit, dus kun je met het goedkoopste model Centrino uit de voeten. let even op het aantal USB en Firewire poorten. Wellicht heb je nog een LPT poort nodig of PS/2? Is shared video geheugen een probleem? Zorg er iig voor dat je minimaal 512MB geheugen in dat ding hebt zitten en wellicht is een CD/DVD combodrive (CD-brander, DVD speler) ook handig. Nog een laatste aanvulling; denk ook aan het gewicht, want een laptop van een kilo of 3,5 (+accesoires) de hele dag meezeulen is niet altijd even prettig.
Link naar reactie
Internetten vanaf de bank is grappig om een keer te doen, maar verder niet erg praktisch. Je hebt geen geschikt oppervlak voor de muis en een touchpad werkt lang niet zo lekker. De laptop op je schoot vind ik zelf ook minder comfortabel dan op een bureau: Je kunt gemakkelijk even anders gaan zitten en je hoeft niet zo ver omlaag te kijken. Ik denk dat je meer hebt aan een goede bureaustoel. ;)
Link naar reactie
[quote:47add402da="egslim"] De laptop op je schoot vind ik zelf ook minder comfortabel [/quote:47add402da] Je moet ook op de koelgaten letten, als je die blokkeert kan de processor (of een ander onderdeel) onnodig te heet worden. Je kan dan ook schroeiplekken oplopen waar je die absoluut niet wilt hebben. :P
Link naar reactie
over die schroeiplekken: Als je de laptop gebruikt zoals zo'n ding genoemd wordt zul je al snel merken dat je bovenbenen het niet prettig vinden om opgewarmd te worden door een vlakke plaat ter grootte van een a4tje bij een temp. van minstens 45 graden. Zo'n ding voor je of naast je op de bank geeft je weer rugproblemen... Ze zouden ze eigenlijk gewoon portable pc's moeten noemen, je werkt er het best mee achter een bureau, op een goeie stoel. IBM was iig veel te vroeg met het idee van een Portable PC. Wat denk je van een 4.7 Mhz XT met 9 inch geelmonochroom buisje in een kast ter groote van twee flinke miditowers en een gewicht van 25 kilo? :lol: Inclusief twee 5.25 inch floppydrives!! Volgens mij is er zelfs de afgelopen twee maanden een nieuwsbericht geweest over problemen met de doorbloeding van benen in combinatie met het gebruik van laptops.
Link naar reactie
[quote:2a89680c14="picard"]Is een notebook dan zoveel slechter mee te werken (toetsenbord, beeldscherm) dan een desktop?[/quote:2a89680c14]Nee, anders waren er wereldwijd niet zoveel gebruikers. Het is ligt er maar aan welk merk/model je neemt en hoe kritisch je bent. Ik kan prima werken op de HP die ik nu in bezit heb. Dat toetsenbord bevalt me persoonlijk prima, ik gebruik alleen een extra muis. Ik kan fatsoenlijk typen, een film kijken, internetten en mailen en zelfs een CD bakken. En dat ook nog eens [i:2a89680c14]anyplace, anywhere[/i:2a89680c14]. Zeker, een desktop heeft ook voordelen, maar ik ben absoluut een tevreden laptop gebruiker.
Link naar reactie
[quote:a8dfce9e93="picard"] Is een notebook dan zoveel slechter mee te werken (toetsenbord, beeldscherm) dan een desktop? [/quote:a8dfce9e93] Nou voor een beetje internetten niet. Maar voor het betere werk zou je ook kunnen denken aan een soort dockingstation voor het aansluiten van toetsenbord en muis (en evt. extra beeldscherm, maar dat wordt wel lastig voor 1000 euro incl. laptop).
Link naar reactie
Leuk, dat de topicstarter met deze topic komt. Ik gebruik mijn laptop als desktop pc. Enige verschil met de topicstarter is dat ik de laptop overal mee naartoe neem. Een 'echte' desktop heb ik niet. Mijn bevindingen. Wanneer ik voor een lange tijd thuis ben (vakantie, geen studie, oid) gebruik een mooie muis én een toetsenbord. De laptop zet ik op een kleine verhoging zodat ik lekker kan typen. Typen met een laptop gaat goed, maar bij grote teksten is het meer dan onhandig. Uiteraard heb ik mij draadloos verbonden met het thuisnetwerk. Internettend op de bank vind ik lekker, maar mijn benen worden zo heet. (auw) Eén van mijn koelfans is door die grap er al mee gestopt. Eigenlijk zou mijn laptop terug moeten naar een reperateur, maar dan is mijn 'desktop' wel zes weken weg. Een laptop is dus ook kwetsbaar. Een hele dag de laptop aan laten staan is geen optie. Dat is slecht voor de machine. Binnen één jaar heb ik al de accu moeten vervangen. Nu staat Compaq (mijn merkt lappie) bekend om haar slechte accu's, maar die van mij slaan echt de klok. Als ik langer dan twee uur de laptop kan gebruiken is het een record. Ik zit daarom ook veel op netstroom waardoor je weer gebonden bent én je accus er achteruit gaat. Nee, als desktop (pc op zijn plaats) is de laptop niet geschikt. Groot laatste nadeel vind ik de back-up mogelijkheden. Met een desktop pc is het gemakkelijk een extra harde schijfje bij te zetten, bij een laptop is dat simpelweg onhandig/niet te doen. Zelf zet ik back-ups weg op een server thuis, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Uiteraard is de laptop lekker compact en heb je niet zo'n grote kast. Dat is zeker een ruimtebesparing die ik graag zie. Omdat ik veel onderweg ben, is een laptop een prima apparaat om je tijd te benutten aan wat tekstverwerking, dat lijkt mij verder logisch. d.
Link naar reactie
[quote:a2ee1df661="picard"] Hm; denk dat ik dan toch weer voor een desktop ga. Wat kan ik dan het beste nemen? Belangrijk: zo geruisloos mogelijk. Toepassingen dus internetten, tekstverwerking, adm. toepassingen. [/quote:a2ee1df661] Budget is nog steeds zo'n 1000 euro en het is bedoeld voor de huiskamer? Dan denk ik aan een barebone systeem. Superstil, en ziet er nog fraai uit ook. In diverse uitvoeringen (AMD en Intel), maar ik zou gewoon gaan voor deze voor Socket A: http://www.msi.com.tw/program/products/slim_pc/slm/pro_slm_detail.php?UID=546 [img:a2ee1df661]http://www.msi.com.tw/images/product_img/slm_img/mega180.jpg[/img:a2ee1df661] Een PC-boer die dit barebone-systeem levert, kan ook de nog ontbrekende hardware (CPU, geheugen, optische drive, HDD) voor je erin plaatsen. Uitbreidingsmogelijkheden zijn natuurlijk wel erg beperkt t.o.v. een miditower. CPU: AMD AthlonXP "Barton" (2500+ of 2600+); Geheugen: 512MB DDR (min. PC2700); Optische drive: NEC ND-2510; HDD: 160/200GB. [quote:a2ee1df661="picard"] En is zo'n draadloos toetsenbord en muis aan te raden? [/quote:a2ee1df661] Ja, Logitech heeft een ruime keus in cordless desktop sets, ik zou wel eentje nemen met een optische muis. [quote:a2ee1df661="picard"] En wat voor TFT scherm? 17 Inch of al 19 inch? [/quote:a2ee1df661] Hangt van het budget af. 19" is al best betaalbaar en kwalitatief goed. Resolutie is echter bij zowel 17" als 19" gewoon 1280x1024dpi, dus het gaat puur om de lettergrootte. http://www.tweakers.net/pricewatch/85099?Landfilter=Benelux [img:a2ee1df661]http://www.multicom-shop.nl/modulen/artikel/images/producten/Monitoren%20LCD/FP931.jpg[/img:a2ee1df661]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...