Ga naar inhoud

Veel verschil in koeling tussen budget casefan en merkfan?


Aanbevolen berichten

Nog over dat roosters uitzagen: pas op voor de metaalspliters. Sowiso ben je niet blij als je ze in je oog krijgt (kunt er blind van worden), maar je wilt zo ook niet op je mobo hebben. Ik heb eerst de dingen er grof eruit gezaagd en alles afgedekt met karton en na afloop goed mn pc uitgezogen. Het resultaat was echter niet heel netjes en voor een casemod kan dat natuurlijk niet dus heb ik later nog eens mobo e.d. uit de kast gehaald en toen alles netjes rechtgezaagd en bijgevijld.
Link naar reactie
[quote:e2820c44ff="DutchVTR"]Volgens mij gaan die casefans geen wereldschokkend verschil maken, het IS gewoon je proc koeler die niet goed is/zit. Zet die er een keer opnieuw op met goede koelpasta,dan wordt het stukken beter. Ik heb zelf ook een casetemp van 30 graden en mijn proc is maar 49 graden stressed[/quote:e2820c44ff] ZIJn casetemp is 35 graden en ik denk dat daar wel 5 graden vanaf kunnen. De proc krijgt dan coolere lucht, duz die temp gaat ook omlaag. 65-70 graden is wel erg hoog.
Link naar reactie
ALS hij met zijn andere casekoelers al 5 graden temperatuurdaling krijgt zal de processor ook slechts 5 graden dalen, en zit hij nog te hoog. Ik heb zelf 5 casefans 2 voorintakes bij de HDD, 2 Achterouttakes onder de voeding, en een sideintake ter hoogte van mn zalman vga koeler , die zitten op een fancontroller, waarmee ik kan switchen tussen 7 en 12 volt en uit. Al die fans zijn van verschillende flut merken (zelfs 2 uit een qtec voeding) Zet ik alles uit dan stijgt de casetemp van 30 graden naar 39-40 graden stressed, de processor stijgt echter maar 3 graden maximaal, en daarom denk ik dat de processorkoeler hermonteren of vervangen meer nut heeft dan dure casefans. MI is zelfs minieme luchtverplaatsen al voldoende ,mits de fans goed geplaats zijn.
Link naar reactie
Ik heb contact gehad met mijn PCboer. Deze vertelde mij dat koelpasta niet apart gebruikt wordt. Zit er al standaard op bij een boxed P4. Toch vond hij de temperatuur ook aan de hoge kant. Vanavond breng ik mijn pc naar de PCboer. Overigens, die enermax-fans hebben wel een doorvoer van max. 40CFM. Kaz-Duzar heeft met 30CFM al een aardig voelbare luchtstroom op 7cm afstand, dan zal 40CFM stukken beter zijn dan mijn budgetcasefans van nu. Ik heb er wel vertrouwen in dat mijn pctje wat koeler gaat worden. Zeker na de check van de PCboer. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor jullie betrokkenheid. Overigens, volgend jaar wil ik een up-to-date grafische kaart kopen. Zal wat worden met de hitte. Heb nu slechts een GF4-TI4600..... :roll:
Link naar reactie
[quote:fbbac16c2f]Overigens, volgend jaar wil ik een up-to-date grafische kaart kopen. Zal wat worden met de hitte. Heb nu slechts een GF4-TI4600.....[/quote:fbbac16c2f] Gelukkig heeft Arctec de Ati/NV silincer, dus die blaast de warme lucht van de videokaart meteen de kast weer uit... En hij koelt goed en is erg stil :D
Link naar reactie
Ben naar mijn PCboer geweest. Deze zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken bij een piek van 72 graden. Het is "slechts" een piek. Toen ik aangaf dat draaien van een game continue pieken inhoudt, bleef hij mij geruststellen. Echt gerust ben ik er echter niet op. Zijn commentaar was ook nog dat door al die programmaatjes (Asus Probe, SpeedFan etc.) mensen zich zorgen gaan maken en dat is nergens voor nodig. Ik heb mijn Enermax-casefans geinstalleerd. Deze blazen behoorlijk. Temperatuur is zo'n 3 tot 5 graden lager. Is het mogelijk om mijn processor te "underclocken"? Wellicht scheelt het als ik hem 200mhz lager zet. Intelsite zegt: Processor Core Frequency (GHz) : 2.80E Processor Package : 478-pin FC-PGA2 Maximum Case Temperature (oC) : 69.1 Maximum Recommended Fan Inlet Temperature (oC) : 38 Processor Thermal Design Power (W) : 89 Mij zegt het allemaal niet zoveel. Waar staat nu wat de "normale" temperaturen zijn voor een P4 2.80E?
Link naar reactie
[quote:7bb1778d73]Zijn commentaar was ook nog dat door al die programmaatjes (Asus Probe, SpeedFan etc.) mensen zich zorgen gaan maken en dat is nergens voor nodig.[/quote:7bb1778d73] Daar heeft hij geen ongelijk in. Ik heb borden in handen gehad die meetfouten van 20 graden maakten. Dan slaan die programma's groot alarm, terwijl er niets meer aan de hand is dan een brakke sensor. De beste methode om je koeling te controleren is door een programma als CPU burn te draaien: Blijft de pc daarmee werken dan is de koeling voldoende. Helaas werkt dat voor P4 en K8 niet meer, omdat die zichzelf terugklokken als ze oververhit raken. Wat je dan kunt doen is een benchmark als 3DMark 2001 loopen en kijken of de framerate zakt (door automatisch terugklokken). Gebeurt dat niet dan is er niets aan de hand.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...