Ga naar inhoud

AMD64 verwarring: kan deze AMD64 op dit mobo?


Aanbevolen berichten

Kan [url=http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/hida34.html]deze [/url] proc op [url=http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/gieg09.html]dit [/url] mobo? Ik snap het namelijk niet meer zo goed er staat "Bussnelheid 400 Mhz" (bij mobo) terwijl ik dacht dat AMD64 geen FSB meer had. En bij de proc staat "Bussnelheid 800 Mhz" terwijl dat de HyperTransport-bussnelheid is :-? :o Kan iemand mischien beetje uitleg geven?
Link naar reactie
De term FSB komt uit de tijd van de P2. Die CPU had een FSB (Front Side Bus) om via de chipset te communiceren met het geheugen en een BSB (Back Side Bus) voor communicatie met de L2 cache - die toen nog op aparte chips zat. Tegenwoordig hebben alle CPU's ingebouwde cache, dus de term BSB wordt niet meer gebruikt. A64 heeft de Northbridge ingebouwd in de CPU zelf, dus wat we vroeger de FSB noemden bevind zich nu in de CPU zelf en werkt op dezelfde kloksnelheid als de CPU. Probleem is dat de marketing mensen dit alles nogal verwarrend vinden en dus vanalles door elkaar halen. Met een "400MHz FSB" keken ze waarschijnlijk naar het geheugen, een "800MHz FSB" naar de HT verbinding. Als ik voor verkrachter van kleine beestjes ga spelen (;)) dan heeft een AXP eigenlijk ook geen FSB. Dat is omdat de EV6 verbinding die de rol van Intels FSB heeft een Point to Point verbinding is - geen echte "Bus" zoals Intels (Qua pumped) GTL+. GTL+ is een "pijp" met aan de ene kant de chipset en aan de andere kant max 4 CPU's - die allemaal dezelfde pijp moeten delen. Bij EV6 heeft elke CPU een privé verbinding naar elke andere CPU en de chipset.
Link naar reactie
[quote:7cfe7b696f="koene"]Volgens mij was het zo: de AMD64 heeft geen fsb maar HT(hypertransport) deze vermenigvuldigd DDR speed van 't mem 2x dus stock loopt een amd 64 op 2x 400 is 800 mhz HT, zet je je mem speed op 250 mhz is het 500*2=1000 mhz HT. volgens mij zeg ik het zo goed :roll:[/quote:7cfe7b696f] Nee... Je hebt een basisklok van 200MHz. De HT verbinding is 4 of 5 maal die basisklok. De CPU snelheid is de basisklok maal een multiplier. En de geheugenklok is de CPU snelheid gedeeld door een divider.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...