Ga naar inhoud

Je all-time favoriete processor!


Aanbevolen berichten

[quote:c15df091fd="Ruudfeen"]Ik heb ook voor K7 gestemd. Ik vind het een beetje vroeg om de K8 deze eer aan te doen. Tja waarom.... prijs kwaliteit verhouding is voor mij het belangrijkst geweest.[/quote:c15df091fd] [offtopic] Ik las ergens dat er een WinXP 64bit uit is die een aantal dagen geldig is.. niet voor jou bedoeld... [Linux4Ever], maar misschien handig voor mensen die Windows64bit willen uitproberen[/offtopic]
Link naar reactie
[quote:26359a203b="Chestah"][quote:26359a203b="Ruudfeen"]Ik heb ook voor K7 gestemd. Ik vind het een beetje vroeg om de K8 deze eer aan te doen. Tja waarom.... prijs kwaliteit verhouding is voor mij het belangrijkst geweest.[/quote:26359a203b] [offtopic] Ik las ergens dat er een WinXP 64bit uit is die een aantal dagen geldig is.. niet voor jou bedoeld... [Linux4Ever], maar misschien handig voor mensen die Windows64bit willen uitproberen[/offtopic][/quote:26359a203b] [quote:26359a203b="José Pauty"][quote:26359a203b="Derrik Djons"]Waar ik persoonlijk naar uitkijk is het moment wanneer Microsoft met een 64-bit Operating System uitkomt...[/quote:26359a203b]Ter info: vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden via de Microsoft-website een (gratis) proefversie downloaden van Windows XP Professional x64. Dat is de 64-bit versie die volgend jaar wordt uitgebracht. Deze proefversie blijft 360 dagen actief. U moet zich registreren om te downloaden en het ISO-bestand is 490MB groot. Een leuke testcase voor hen die al een Athlon 64 hebben. Hier: http://microsoft.order-9.com/winxp64/handoff.asp?id=dl[/quote:26359a203b]
Link naar reactie
Ik heb zelf voorde K7 gestemd, met de K7 doorbrak AMD 2 dagen voordat intel dat deed de 1ghz grens. De K7 is de doorbraak van AMD geweest, de K5 en K6 zijn lang niet zulke goeie CPU's geweest. De K7 is voor mijn gevoel de grondleger voor het sucses van AMD. Zoals Egslim al aangaf is de K7 ook de oorsprong van de K8. Ik moet wel zegen dat de P6 van Intel in mijn ogen ook een erg belangrijke is in de CPU geschiedenis.
Link naar reactie
De allereerste echte CPU was toch de Intel 4004? Intel was de eerste fabrikant die alle functionaliteit in een enkele chip integreerde. Overigens ben ik bepaald geen fan van de 8086, waar het tijdperk van de IBM compattible pc mee begon. Wat gebeurde was dat IBM allerlei kleine bedrijfjes (zoals Apple) om zich heen pc's zag maken en verkopen. IBM had die markt niet zien aankomen, maar wilde er wel aan meedoen. Dus lieten ze 12 mensen in 9 maanden tijd een pc ontwerpen. Omdat ze zo weinig tijd hadden gebruikten die ontwerpers zoveel mogelijk bestaande onderdelen. Op dat moment maakte Motorola de beste CPU's, maar IBM koos om politieke redenen een snel aangepast Intel ontwerp, met een afschuwelijk rommelige instructieset. IBM heeft daarmee Intel (en Microsoft) hun huidige positie gegeven en moderne CPU's hebben een groot deel van hun transistors nodig om daar omheen te werken. Een heel groot deel van de mensen kan het helemaal niets schelen welk merk CPU ze hebben. Het probleem is alleen dat een klein deel van de fanaten er wel heel erg veel lawaai over maakt.
Link naar reactie
K5 was een ramp, die AMD bijna de kop kostte. Het was hun eerste eigen ontwerp. Voor die tijd erg geavanceerd, maar daardoor ook negen maanden te laat op de markt. En dat was bovendien een vereenvoudigde versie - de echte K5 kwam nog zes maanden later. De integer prestaties waren nog redelijk - omdat Intel in die tijd ook niet stil had gestaan - maar de FPU was rampzalig, in vergelijking met de Pentium. AMD had bovendien geen opvolger voor de K5 in de maak, dus ze namen het bedrijf "NexGen" over. Die werkten aan een CPU die AMD lanceerde als de K6. K6 had drie problemen: 1) De kloksnelheid bleef achter bij die van Pentium 2. 2) Pentium 2 was Slot A, met uitstekende chipsets en ruimte voor cache chips dichtbij de CPU. K6 pastte op Socket 7, met brakke chipsets en de cache zat op het moederbord - veel trager dus. 3) De FPU was "low latency". Kon elke instructie heel snel uitvoeren, maar niet verschillende tegelijk. P2 was andersom, en daar werd alle software voor geschreven.
Link naar reactie
[quote:8e206bd09f="egslim"]De allereerste echte CPU was toch de Intel 4004? [/quote:8e206bd09f] Meneer Slim gaat door voor de staafmixer! :) Met zijn 740KHz zag deze 4-bits processor er zo uit: [img:8e206bd09f]http://www.yupparaj.ac.th/web1998/computers/4004.gif[/img:8e206bd09f] Als ik uit dit lijstje moest kiezen werd het de K7, maar de 386 is mijn echte favoriet zoals ik al meldde.
Link naar reactie
[quote:340cd5150d="double_V"]Dat is zeker wat ik in AMD respecteer, ze hebben zich staande kunnen houden (en uit kunnen bouwen) tegen de stroom van Intel / microsoft / de rest van de software wereld. Toch knap[/quote:340cd5150d]Tegen Microsoft? Das nieuw voor me. Ik had trouwens ook een vaag bericht opgevangen van PlanetAMD64.com dat Microsoft misschien AMD ging overnemen. :-? [quote:340cd5150d="GreyHornet"]m'n eerste PC was een p2 350 ofzo[/quote:340cd5150d]Ik draai al vanaf 486 DX 33MHz mee, eigenlijk Atari, daar speelde ik mee toen ik 3 was ofzo :lol: ff de volgorde van de processors van de computers die ik heb gebruikt: 1)Atari 2)Intel 486 DX 33MHz 3)AMD K6 166MHz 4)AMD K6 266MHz 5)AMD K7 Athlon 700MHz 6)AMD K7 Athlon 1333MHz 7)AMD K8 Athlon64 3000+ we hebben bij ons thuis trouwens ook nog een AMD K7 Athlon 1600+, kortom we zweren bij AMD.
Link naar reactie
Microsoft heeft AMD altijd erg goed behandeld, omdat ze AMD tegen Intel willen uitspelen. De lagere CPU prijzen van de afgelopen jaren zorgen er bijvoorbeeld voor dat mensen meer geld overhouden voor het besturingssysteem. ;) Een van de meest indrukwekkende CPU's ooit was de DEC Alpha EV6. Terwijl Intel op 333MHz zat en AMD de 300MHz niet kon leveren haalde de EV6 op hetzelfdefabricage proces al 667MHz. En dat ging bepaald niet ten koste van de prestaties per klokcyclus, zoals bij P4. Overigens is de EV6 FSB van K7 ook afkomstig van deze Alpha. Door AMD geruild met DEC tegen oa USB, geloof ik. En de hoofdontwerper van K7, Dirk Meijer, was afkomstig van het Alpha ontwerpteam.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...